ადამიანი ყველაფერს გრძნობს არა საკუთარი თავის გარეთ, არამედ თავის თავში
ადამიანი ყველაფერს გრძნობს არა საკუთარი თავის გარეთ, არამედ თავის თავში
რამდენ საინტერესო და შესანიშნავ რაიმეს ხედავს ზოგჯერ ჩვენი გონება ყველაზე ჩვეულებრივი და მარტივი მოვლენების ღრმა შესწავლისას! მაგალითად, რა უნდა იყოს იმაზე უფრო მარტივი, რასაც ყოველ წუთს ვხედავთ, ვისმენთ, ვეხებით და ა. შ. მაგრამ თუ ამ უმარტივეს მოვლენებს უფრო ახლოს გავეცნობით, მათში ბევრ ისეთ რამეს აღმოვაჩენთ, რაც ადრე აზრადაც არ მოგვდიოდა და რაც, პირველი შეხედვით, მისი უეჭველობის მიუხედავად, დაუჯერებლადაც კი მოგვეჩვენება.

ხუთივე გრძნობის მოქმედებისას ბავშვობიდან შეძენილი და, ერთგვარად, თავად ჩვენს ბუნებად ქცეული ჩვევა გვაიძულებს, ისეთი აზრები გამოვთქვათ, რომლებიც, მართალია, თავად ჩვენ გარეთ მყოფი საგნების არსებასთან მიმართებით მცდარს არაფერს შეიცავენ, მაგრამ ამასობაში აყალბებენ მათ დამოკიდებულებას ჩვენდამი და მათ ზემოქმედებას ჩვენს გრძნობებზე.

ვინ არ იცის, რომ საგნებს ვხედავთ იმ გამოსახულებების მიხედვით, რომელთაც ისინი თვალებში წარმოშობენ. მაშასადამე, მათ ჩვენში, ჩვენს ორგანოში ვხედავთ, ამასობაში კი ვფიქრობთ, რომ იმ ადგილებზე ვხედავთ, სადაც ისინი არიან. ეს ადრეულ ასაკში შეძენილი ჩვევის გამო ხდება, იმ დროს, როცა ჩვენი არც განსჯა არ არც გაგება განვითარებული არ იყო. ცნობილია, რომ ბავშვებს, რომლებიც საგნებამდე მანძილის შეფასებას ჯერ კიდევ არ შეჩვევიან, სურთ ხელი ჩაავლონ შორს მყოფ საგნებს თვალთან სიახლოვეს, რადგან, როგორც ჩანს, ისინი საგანთა გამოსახულებას თვალში თავად საგნებად მიიჩნევენ. მაგრამ რამდენიმე წარუმატებელი ცდის შემდეგ თანდათან ხვდებიან, რომ საგნები მათგან დაცილებულია და ამ დაცილებულობის განსაზღვრას სწავლობენ. შემდგომში ეს მათ ბუნებად იქცევა; ასე რომ, ზრდასრული ადამიანი საგნის შთაბეჭდილების მიხედვით ისე სწრაფად მსჯელობს მისი დაცილების შესახებ, რომ მასთან თვალის გამოსახულების შეგრძნებას განუყრელად ახლავს საგნის თვითონ მანძილის მექანიკური არაცნობიერი გაგება. თუ ამას დავუმატებთ წარმოსახვის ასეთსავე სწრაფ მექანიკურ მოქმედებას, რომელსაც უცბათ გადავყავართ შორს დანახულ საგანთან და თითქოს მის ახლოს გვაყენებს, მაშინ ადვილად მივხვდებით, რატომ ვართ ასე მტკიცედ დარწმუნებული, რომ საგნებს იმ ადგილებზე ვხედავთ, სადაც არიან. ეს დარწმუნებულობა ისეთია, რომ ადამიანს, რომელსაც ფიზიკა არ შეუსწავლია და უნარი არა აქვს, თავისი შეგრძნებები გააანალიზოს, სისულელედ მოეჩვენება აზრი, რომ საგნებს იქ კი არ ხედავს, სადაც სინამდვილეში არიან, არამედ თავის თავში, საკუთარ ორგანოში. ზუსტად ასეთია ჩვეულების ძალა სხვა შთაბეჭდილებებისა და შეგრძნებების შემთხვევაშიც. როდესაც ვიოლინოს ვუსმენთ, გვგონია, ეს ბგერები, ეს ჰარმონია, ტონთა ეს რაკრაკი სწორედ იქ, მის ხემთანაა. ჩვენ აზრადაც არ მოგვდის, რა მანძილი, რა გარემო და რა ცვლილებები უნდა გაევლოთ ვიოლინოს დამკვრელის ხემის მიერ აღძრულ ჰაერის ტალღებს, რომ ბგერების სახით ჩვენს ცნობიერებაში ასახულიყვნენ; ჩვენ, ვამბობ მე, აზრადაც არ მოგვდის, რომ ხემი და სიმები მხოლოდ და მხოლოდ მექანიკურ მოვლენებს აღძრავენ, ხოლო ბგერები ჩვენს ყურში გვესმის, და ყურშიც კი არა, მის მიღმა. მაგრამ ეს შეცდომა (თუკი შეიძლება შეცდომა ეწოდოს) კვლავ ჩვეულების მიზეზით ხდება, რადგან ჩვილი ბავშვი ბგერების მოსმენისას, თავდაპირველად, არ აბრუნებს თავს იქით, საიდანაც ბგერები მოდიან; მხოლოდ შემდგომი გამოცდილება ასწავლის, ბგერების შეგრძნებები გარკვეულ მიზეზებს დაუკავშიროს.

როცა ვარდს ვყნოსავთ, გვგონია, რომ ეს მშვენიერი სუნი თავად ვარდის ფურცლებშია. როცა რაიმე ტკბილს შევექცევით, გვგონია, სიტკბო ამ საგნის შემადგენელი ნაწილია. როდესაც ხელში ან ფეხში გვიჩხვლეტენ, ტკივილს ჩვეულების გამო, თავად ჩხვლეტის ადგილას ვგრძნობთ. მაგრამ, თუ ბავშვებს დავაკვირდებით, შეიძლება შევნიშნოთ, რომ თავდაპირველად მათ არ შეუძლიათ განსაზღვრონ, სად სტკივათ და მხოლოდ შემდგომ სწავლობენ ტკივილის მიწერას იმ ადგილისადმი, სადაც ზემოქმედება მოხდა. ერთი სიტყვით, ჩვენს ყოველ შეგრძნებას ან მათ გამომწვევ ფიზიკურ მიზეზთან ვაიგივებთ (ვთქვათ, ბგერებს - ჰაერის მოძრაობასთან), ან თავად ორგანოს გაღიზიანებასთან ანუ შთაბეჭდილებასთან (მაგალითად, ტკივილს - ჩხვლეტით გამოწვეულ გაღიზიანებასთან). მართალია, ამ პარაგრაფში აღწერილ ჩვეულებას შეცდომაში შევყავართ ჩვენი შეგრძნებების წესის შესახებ, ანუ გვაიძულებს ვიფიქროთ, რომ ვგრძნობთ, ასე ვთქვათ, ჩვენს გარეთ, მაგრამ იგი დიდად გვიწყობს ხელს და აუცილებელიცაა ჩვენი სიცოცხლისთვის, რადგან ამ ჩვეულების გამოა, რომ მტკიცედ ვართ დარწმუნებულნი გარე სამყაროს არსებობაში და გარემომცველ საგნებს ვსწავლობთ. მაშასადამე, ბუნება ბრძნულად მოიქცა, როცა ამ ჩვეულების გამომუშავების აუცილებლობის წინაშე დაგვაყენა.

მოკლედ, ადამიანს ჰგონია, თითქოს, ასე ვთქვათ, საკუთარი თავის გარეთ გრძნობს, სინამდვილეში კი ყველა გარე საგანს თავის თავში შეიგრძნობს, ანუ ის თავის თავში ხედავს, ისმენს, გრძნობს სუნს, ტკივილს, სითბოს, თუმცა შთაბეჭდილებები მის გარეთ არსებული, ნამდვილი საგნებიდან მომდინარეობენ.

წიგნიდან - "წმიდა ეპისკოპოსი გაბრიელი (ქიქოძე),
ცდისეული ფსიქოლოგიის საფუძვლები"; თბილისი, 2012

ბეჭდვაელფოსტა
კომენტარი არ გაკეთებულა
სხვა სიახლეები
10.11.2019
ფსიქოლოგიისა და ეკლესიის როლის გააზრება მნიშვნელოვანია, რადგან ხშირად ისმის კითხვა იმის შესახებ
10.10.2013
რა ფსიქოლოგიური ფენომენია განკითხვა, არსებითად, პიროვნების რა ფსიქიკურ მანკიერებებს ავლენს, ამ და სხვა საკითხებზე გვესაუბრება ფსიქოლოგი ლევან გურიელიძე.
29.08.2013
როგორ წყდება ღვთის განგებისა და ადამიანის თავისუფალი ნების ურთიერთმიმართების საკითხი ქრისტიანული ფსიქოლოგიის საფუძველზე?!
15.08.2013
"ბავშვის აღზრდა დედამ ორსულობიდანვე უნდა დაიწყოს, - წერს ბერი პაისი
18.07.2013
რა არის დრო? როგორ აღიქმება და იზომება იგი? რისთვის მოგვეცა და როგორ უნდა გამოვიყენოთ?
04.07.2013
რას გვიამბობენ ბავშვთა ნახატები?
ხელნაწერს და ნახატს რომ უამრავი საიდუმლოს გათქმა შეუძლია ადამიანზე, მხოლოდ ფსიქოლოგებისათვის კი არა, უკვე ყველასთვის ცხადია.
23.05.2013
ქებით წახალისება თუ ნდობა და სიყვარული?!
სულიერებასა და ეკლესიურ ცხოვრებაზე ფიქრისას ყველაზე ხშირად იმას ვახსენებთ, თუ როგორი უნდა გახდეს ჩვენი არსება ფერისცვალების შემდეგ
11.04.2013
ეკლესიური გაგებით, ადამიანს გააჩნია თავისუფალი ნება და ხშირად იგია პასუხისმგებელი საკუთარ მოქმედებებზე, თავის ცხოვრებაში მომხდარ მოვლენებზე.
28.03.2013
მღვიძარება ერთ-ერთი უდიდესი სათნოებაა, ურომლისოდ ჩვენი ცხოვრება ვერ იქნება ქრისტიანული.
14.03.2013
თითოეულ ადამიანს, გარდა ღვთის ხატებისა, ადამისგან მემკვიდრეობით ცოდვით დაცემული ბუნებაც ერგო.
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
ცნობილია სამი წყვილი უანგარო მკურნალებისა, რომელთა სახელებიც არის კოზმა და დამიანე. ერთი წყვილი რომში ცხოვრობდა და შურით აღვსილი მათივე მასწავლებლის ხელით აღესრულნენ. მათი ხსენება 1 ივლისსა. მეორე წყვილი არაბეთის სამეფოში დაიბადა.

casino siteleri 2023 Betpasgiris.vip restbetgiris.co betpastakip.com restbet.com betpas.com restbettakip.com nasiloynanir.co alahabibi.com hipodrombet.com malatya oto kiralama istanbul eşya depolama istanbul-depo.net papyonshop.com beşiktaş sex shop şehirler arası nakliyat ofis taşıma kamyonet.biz.tr malatya temizlik shell aspx shell umitbijuteri.com istanbul evden eve nakliyat

casino siteleri idpcongress.org mobilcasinositeleri.com ilbet ilbet giris ilbet yeni giris vdcasino vdcasino giris vdcasino sorunsuz giris betexper betexper giris betexper bahiscom grandpashabet canlı casino malatya ara kiralama

casino siteleri bedava bonus bonus veren siteler bonus veren siteler
temp mail uluslararası nakliyat