ჩვენი ეკლესიის ავტოკეფალიის აღდგენის შემდეგ უწმინდესი ილია II მეცხრე პატრიარქია. მოგითხრობთ რამდენიმე ეპიზოდს მის წინამორბედთა ცხოვრებიდან, რათა უფრო მეტი რწმენით და სასოებით მივიდეთ მათ წმინდა საფლავებთან და შეჭირვების ჟამს შეწევნა ვთხოვოთ.
"სამშობლო საყვარელო, ღვთისმშობლის წილხვედრო, ბრძმედსა შინა ტანჯვა-ვაებისასა განწმენდილო, - წარმოთქვა პატრიარქმა კირიონმა აღსაყდრებისას, - შენთვის დამწვარი, შენგან განშორებული, შენთვის მტირალი... დღეს განვისვენებ წიაღსა შენსა, არა ვითარცა შვილი უძღები, არამედ ვითარცა მესაიდუმლე და სვინდისი ეკლესიისა შენისა..." მაგრამ მრევლის სიყვარულთან ერთად დიდი უმადურობაც დახვდა წმინდა კირიონს საქართველოში. ერთ საეკლესიო წრეში უთქვამს: "ოცი წელი დაშორებული ვიყავი სამშობლოს, შორიდგან თვალყურს გადევნებდით, ვფიქრობდი, რომ ამ ხნის განმავლობაში თქვენ საკმარისად შეიგენით საქვეყნო მოვალეობა, მაგრამ ახლა ვრწმუნდები, უფრო დაქვეითებულხართ და დაქსაქსულხართ. თუ ხელახლა დაიბადებით, თორემ სხვაფრივ თქვენი გამობრუნება შეუძლებელიაო". მწარეა ეს სიტყვები, მაგრამ სამართლიანი, თითქოს სადღეისო ნათქვამია. 1918 წლის 27 ივნისს წმინდა კირიონი ტყვიით განგმირული იპოვეს თავის საწოლ ოთახში, მარტყოფის საპატრიარქო რეზიდენციაში. მოკლეს წმინდა კირიონი და დააბრალეს, თავი მოიკლაო. არადა, დამბლადაცემული ხელის პირთან მიტანა უჭირდა... მაგრამ ერს ვერ მოატყუებ და მადლიერმა საქართველომ წმინდანად შერაცხა "სვინდისი ეკლესიისა".
ერთხელ წმინდა ალექსანდრესეულ წირვაზე მდგარმა გარკვევით გაიგონა შინაგანი ხმის მოწოდება - გამხდარიყო სამღვდელო პირი. 1887 წელს, კიევის სასულიერო აკადემიაში სწავლის დროს, აღიკვეცა ბერად და მთელი დანარჩენი ცხოვრება უფლის სამსახურს მიუძღვნა. ბევრი იღვაწა სახარების გასავრცელებლად ფშავ-ხევსურეთში, მთიულეთში, ოსეთსა და საინგილოში, ზაქათალის რაიონში. მარტო თასმალოში 62 სული მოაქცია ქრისტიანობაზე. ეპისკოპოსად კურთხევის შემდეგ უფრო გაიშალა ლეონიდეს სამოღვაწეო. მაგრამ მისი ზრუნვის ყველაზე დიდი საგანი საქართველოს მართლმადიდებელი ეკლესიის ავტოკეფალიის აღდგენა იყო. ეპისკოპოს კირიონთან ერთად გამოვიდა პეტერბურგში, სინოდის სხდომაზე, სადაც ჩვენი ეკლესიის ავტოკეფალიის საკითხი განიხილებოდა და ამ გამოსვლამ თვით ავტოკეფალიის მოწინააღმდეგე რუს მღვდელმთავრებზეც იმოქმედა. იმდენად მკვეთრი და პირდაპირი იყო, რომ ქართველებში შიში გაჩნდა, ვაითუ რომელიმე შორეულ გუბერნიაში გადაკარგონო. 1917 წლის 12 მარტს (ძვ.სტ.) სვეტიცხოვლის საკათედრო ტაძარში აღდგა ჩვენი ეკლესიის ავტოკეფალია. მისი პირველი პატრიარქის მკვლელობის შემდეგ საქართველოს მამამთავრად მაშინ უკვე თბილელი მიტროპოლიტი ლეონიდე აკურთხეს. ეს იყო 1919 წლის 23 თებერვალს. უწმინდესი ლეონიდესთვის ძნელი დასათმენი იყო საქართველოს იმდროინდელი მენშევიკური ხელისუფლების დამოკიდებულება ეკლესიისადმი - მთავრობამ საგანგებო დეკრეტით ეკლესიას ჩამოართვა მიწები, ვენახები, სათიბები, ტყეები, წისქვილები და სხვ., რელიგიის შესახებ მიღებული კანონით იგი გაუთანაბრა საქართველოში მოქმედ სხვა კონფესიებს. მაგრამ მენშევიკებს არ დასცალდათ "კეთილ ზრახვათა" განხორციელება - საქართველოს წითელი ჭირი შემოესია. მწარედ დაიტირა უწმინდესმა ლეონიდემ კოჯორთან მოწყვეტილი ქართველი იუნკრები, წესი აუგო მათ.
ქვეყანაში საშინელი გაჭირვება ჩამოვარდა, არ იშოვებოდა საჭმელი, არ იყო დასალევი წყალი; ხალხი მტკვრის წყალს სვამდა. პატრიარქს შესთავაზეს, წყაროს წყალს ჩამოგიტანთ ხოლმეო. უარი განაცხადა: მეც იმავე წყლით ვისარგებლებ, რომელსაც ჩემი სულიერი შვილნი იყენებენო. წყლისგან შეეყარა შავი ჭირი და 1921 წლის 11 ივნისს გარდაიცვალა.
უწმინდესი ამბროსი ბერად ცოლის სიკვდილის შემდეგ აღიკვეცა. 1902 წელს დაამთავრა ყაზანის სასულიერო აკადემია და ჭელიშის მონასტრის წინამძღვრად დაადგინეს. აქ აღმოაჩინა "მოქცევაი ქართლისაის" ხელნაწერი და წმინდა სახარება. ძალზე უყვარდათ ადგილობრივ მცხოვრებთ ახალგაზრდა მოძღვარი. მასზე ამბობდნენ, - ღვთის ენა და პირი ასხიაო. 1904 წელს თბილისის ფერიცვალების მონასტრის წინამძღვრად გადმოიყვანეს. მალე ავტოკეფალიისთვის მებრძოლი მამა ამბროსი 12 წლით რუსეთში გადაასახლეს. საქართველოში მხოლოდ რევოლუციის შემდგომ დაბრუნდა.
მძიმე იყო ეს ჯვარი პატრიარქობისა, რომელიც უწმინდესი ლეონიდეს შემდგომ ჩაიბარა. საქართველოში ტერორი მძვინვარებდა, მაგრამ მას მტკიცედ ჰქონდა შეგნებული თავისი მოვალეობა. 1922 წელს გენუის საერთაშორისო კონფერენციას მემორანდუმი გაუგზავნა, სადაც აღწერა ის უბედურება, რაშიც ჩააგდო ბოლშევიკურმა ხელისუფლებამ საქართველო და ქართველი ხალხის სახელით ქვეყნიდან წითელი ჯარების გაყვანას და რეფერენდუმის ჩატარებას ითხოვდა. ამის შემდეგ კათოლიკოსი და საკათალიკოსო საბჭოს ცხრა წევრი დააპატიმრეს. მას შვიდი წელი მიუსაჯეს. "ჩემგან ეროვნული ინტერესების დასაცავად ამაღლებული ხმა და მსჯავრი, რომელსაც მომისჯის უზენაესი სამსჯავრო, მონახავენ თავის ადგილს ყოველი ქართველის გულში, იმ ქართველისა, რომელსაც ჯერ კიდევ არ დაუკარგავს სარწმუნოება და სამშობლოს სიყვარული. ამითაც ბედნიერად ჩავთვლი ჩემს თავს", - ბრძანა სასამართლოზე საბოლოო სიტყვაში. 1924 წლის ბოლოს გამოცემული ამნისტიით კათოლიკოსი გაათავისუფლეს, მაგრამ ციხეში ჯანმრთელობაშერყეულმა წელიწად-ნახევარიღა იცოცხლა და 1927 წლის 29 მარტს გარდაიცვალა წირვისას. წმინდა მამამ წარმოთქვა: "მოხედე, უფალო, ვენახსა ამას, რომელი დაასხა მარჯვენემან შენმან", სამგზის ჯვარი გადასახა თავის ერს და აღფრინდა მისი ნეტარი სული უფლისა მიმართ.
დიაკვანი ამბროსი (ქუთაისელი) ჰყვებოდა: გადასახლებიდან დაბრუნებულმა ვკითხე უწმინდესს, როგორ შეგეძლოთ დუმილი, როცა იცოდით, როგორ გვექცეოდნენ ჩვენ-მეთქი. პატრიარქი მუხლებზე დაემხო ჩემს წინ და მითხრა: "მაპატიე". ის წამება, რომელიც პატიმრობისას გადამხდა, დამავიწყდა, - ამბობდა მამა ამბროსი, - მაგრამ იმის გახსენება, რომ პატრიარქი ჩემს წინ დაემხო მუხლებზე, აქამდე მითუთქავს გულსო.
უწმინდესი კალისტრატე წმინდა ნიკოლოზის ხატის წინ ამგვარად ლოცულობდა: "შენ მთავარეპისკოპოსი ხარ და მე - პატრიარქი. ამიტომაც შეისმინე და აღასრულე თხოვნა პატრიარქისაო".
სახე მისი იყო მშვიდი და დიდებული. მასში იგრძნობოდა პატრიარქის ჭეშმარიტი ღირსეულობა. მის დროს ამოქმედდა ბოდბის წმინდა ნინოს, ილორის წმინდა გიორგისა და მოწამეთას ტაძრები, დაუბრუნდა დედაეკლესიას წმინდა დავითისა და კონსტანტინეს ნაწილები. იტყოდა მცირეს, მაგრამ აწონილ სიტყვას. ყოველი კაცი ერთნაირი სიყვარულით უყვარდა, იყო მათდამი მკაცრიც და მოწყალეც.
ცნება ოცი წლის შემდეგ აუხდა. ღმერთმა ინება მისი საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქობა, მანამდე კი ამქვეყნიური კომუნისტური საზვერეები გაიარა. 8 წელი იყო გადასახლებაში, აქედან 6 წელი ტაიგაში ხეტყეს ჭრიდა. როცა გაათავისუფლეს, იმდენად იყო დაუძლურებული, რომ ექიმებმა დიდი ხნით აუკრძალეს მყარი საჭმლის ჭამა. პატრიარქი
ეფრემი იყო უაღრესად თავმდაბალი. ხშირად სიონის ეზოში ჩამოჯდებოდა ხოლმე და ყველას შეეძლო მასთან საუბარი. ამასთან ერთად იყო პრინციპულიც და ყველანაირად იგერიებდა კომუნისტთა შემოტევებს. ხრუშჩოვის მოსვლის შემდეგ მთელ საბჭოეთში სასულიერო სასწავლებლებს ხურავდნენ, მან კი მცხეთაში დააარსა ორწლიანი სამოძღვრებო კურსები, გამოსცა "ახალი აღთქმა", საქართველოს ეკლესიის კალენდარი. კათოლიკოს-პატრიარქი ეფრემ II შეჭირვების ჟამს "ღვთისმშობლის ხარების" ხატის წინ ამგვარად ლოცულობდა: წმიდაო მთავარანგელოზო, როგორც ერთ დროს ახარე ქალწულ მარიამს, მომიტანე მეც სიხარული და თუ ღვთის ნება იქნება, აღასრულე ჩემი ლოცვებიო. შეისმინა უფალმა მისი ვედრება და ხარება დღეს მისი მართალი სული თავისთან აღიყვანა.
ჩვენს თხრობასაც უწმინდესისა და უნეტარესის დავით V-ის საახალწლო ეპისტოლეთი დავამთავრებთ: "დედისა ნინოს ემბაზსა შინა ნათელღებულო საქართველოვ, სამშობლოვ ჩემო! მრავალტანჯულო, მარად მხნეო, მარად ძლიერო!.. სიტკბო, სიუხვე არ დაგლეოდეს, შენს კანდელს ზეთი არასოდეს დაკლებოდეს, არასოდეს დაგღამებოდეს, მზე სულა გნათობდეს, სულ გათბობდეს, სულ გალაღობდეს... და შენ, ვენახო ჭეშმარიტო, დედაო ღვთისავ! შენ დაიფარე შენი წილხვედრი საქართველო, უკუნისამდე! ამინ".