რელიგიურ-ფილოსოფიური ლექსიკონი
რელიგიურ-ფილოსოფიური ლექსიკონი
ანიმიზმი (ლათ. Anima - სული) - რწმენა იმის შესახებ, რომ ქვეყანა აღსავსეა უსხეულო არსებებით ("ავი სულებით" და "დემონებით"). ამ რწმენას, როგორც ასეთს, რელიგიას ვერ დავარქმევთ, მაგრამ ხშირად შეცდომას უშვებენ და ე. ტაილორის მსგავსად, მიიჩნევენ, რომ რელიგიის გაჩენის უძველესი წყარო სწორედ ეს არის. პ. ფლორენსკი ანიმიზმის შინაარსს ასე ხსნიდა: "როგორც ერთი მთლიანობა მთელი ბუნებაა სულიერი, ისე მისი ცალკეული ნაწილებია სიცოცხლით აღვსილი. საიდუმლო ძაფებით ყველაფერი ერთმანეთზეა მიბმული. მტრული და კეთილი დამოკიდებულებები ერთმანეთს მუდმივად სცვლიან. უმოქმედოდ არაფერია; მაგრამ ნივთების-არსებების-სულების ყოველგვარი ქმედებისა და ურთიერთქმედების ძალას ერთგვარი ტელეპათია ამოძრავებს, რაც შიგნიდან მომქმედი სიმპათიკური საშუალებაა". "უხილავ სტიქიებთან" დაკავშირებით არსებობს ორი თვალსაზრისი: 1) ესენი არიან დემონები, რომლებიც ღმერთს ეწინააღმდეგებიან და ადამიანისათვის საშიშ არსებებს წარმოადგენენ; 2) ესენი უსხეულო არსებები არიან, რომლებიც პიროვნული მონაცემებით ადამიანებს ჩამორჩებიან; მაგალითად, "ადგილის მცველი" (გენიუს ლოცი), ანდა როგორც ანტიკურ ხანაში იტყოდნენ "სტიქიარები", რომლებიც რაღაც სტიქიასთან კი არა, გეოგრაფიულ ადგილებთან იყვნენ დაკავშირებული და აუცილებელი არ იყო ბოროტი ძალები ყოფილიყვნენ, თუმცა სულიერად მაინც ბნელით იყვნენ მოცულნი. როგორც პ. ფლორენსკი წერდა: "მათ არც ლოცვის ეშინიათ: "ისინი" ხომ არც ეშმაკები არიან და არც ბოროტი ძალები. ლოცვა მათ არ ეხებათ. მათ მხოლოდ საზიზღარი შავი ლანძღვის, წყევლისა და ბინძური გინების შიში აქვთ". დ. ანდრეევას აზრით, ზოგიერთი მათგანი "აქტიურად კეთილია", მაგრამ სხვები - "ჯიუტები, იმპულსურები, შურისმაძიებლები არიან. მათი ნდობა ყოველთვის არ შეიძლება". არსებობენ აშკარად დემონური ბუნების დამთხვეული და ადამიანისათვის საშიში სტიქიალები.

ანტინომია (ბერძ. - კანონსაწინააღმდეგო - იგულისხმება ლოგიკაში დაპირისპირებულობის საწინააღმდეგო კანონის დარღვევა) - ერთი და იგივე საგნის შესახებ ორი ისეთი ურთიერთსაპირისპირო თვალსაზრისების მტკიცება, რომელთაგან ერთიცა და მეორეც თანაბრად სარწმუნოდ გამოიყურება. მაგალითად: "ერთიანად ყველა ქმნილება ღმერთია" და "ერთიანად ყველა ქმნილება არაფერია" (მაისტერ ეკჰარტი). "ღმერთი ისევეა მაქსიმალური ნათელი, როგორც მინიმალური ნათელი" (ნიკოლას კუზანელი). "არ ასებობს არანაირი თავისუფლება, სამყაროში ყველაფერი მისი კანონების შესაბამისად იმართება" და "იმის გამო, რომ არსებობს სპონტანური მიზეზობრიობის თავისუფლება, მოვლენის ასახსნელად მიზეზობრიობის მოძიება საკმარისი არ არის" (იმანუელ კანტი). ანტინომიური გამოთქმების გააზრების პროცესში პ. ფლორენსკი იყენებდა დებულებას, რომლის მიხედვითაც, უმაღლესი ყოფიერება მსჯელობით განსაზღვრებებზე უსასრულოდ სრულყოფილია და მისი სისრულე არანაირ ფორმულას არ შეუძლია დაიტიოს: "თეზისი და ანტითეზისი ჭეშმარიტების გამოხატულებას ერთობლივად ქმნიან. სხვა სიტყვებით, რომ ვთქვათ, ჭეშმარიტება ანტინომიაა". კრიტიკოსები ამ თეზისს შემდეგნაირად პასუხობენ: ანტინომიები მხოლოდ რაციონალური აზროვნების უუნარობაზე მიგვითითებენ, "ჰოსა" და "არას" შორის რყევები და არა ჭეშმარიტების გამოკვლევა, რითიც ყოფიერების არსი უნდა აიხსნას, დადებით და არა შინაგან წინააღმდეგობრიობას მოითხოვს; მაგრამ ისიც ნათელია, რომ "უმაღლესი" მიწიერ ყოფით კატეგორიებში შეუძლებელია აიხსნას, და ცალკეულ შემთხვევებში ურთიერთსაწინააღმდეგო დეფინიციებს ვერ გავექცევით.

ანტითეიზმი - პირდაპირი ბუნტი ღმერთის მიმართ, მისი არსებობის აღიარების და მასთან გარკვეული ურთიერთობის დამყარების მცდელობის მიუხედავად, ეს არის დაპირისპირება. ანტითეიზმი უფრო რადიკალურია, ვიდრე ჩვეულებრივი ათეიზმი.

ანტიტრინიტარიანობა - რელიგიურ-ფილოსოფიური და მისტიკური სწავლება, რომელიც უარყოფს დოგმატურ სწავლებას წმინდა სამების შესახებ. ევროპულ კულტურაში ყველაზე ცნობილი ანტიტრინიტარიანები არიან - პანთეისტები (ბ. სპინოზა, XVII ს.) და უნიტარები (ი. ნიუტონი). ადრექრისტიანულ ეპოქაში ანტიტრინიტარიანები, ანუ სამების დოგმატის მოწინააღმდეგეები იყვნენ "მონარქიანელები".

ანთროპოლოგიური არგუმენტი (ბერძ. Anthropos - ადამიანი) - არსებობს ადამიანი, შესაბამისად, სუფევს უფალი: "ადამიანის არსებობა, რომელიც ზედაპირზე კი არა, შესაქმის სიღრმეშია ქმნილი, რადგან ღმერთის ხატება მხოლოდ ადამიანია, ღმერთის მყოფობის ერთადერთი მტკიცებულებაც ის არის. თუმცა ამ ხატს იგი ხშირად არამართებულად წარმოადგენს" (ნ. ბერდიაევი).

ნთროპოლოგო-ეთნოგრაფიული მიდგომა რელიგიისადმი - ერთმანეთს ადარებს ე. წ. "პრიმიტიული ხალხების" და ცივილიზებული საზოგადოებების სარწმუნოებებს, წეს-ჩვეულებებს და სოციალურ ინსტიტუტებს (ე. ტაილორი, ჯ. ფრეზერი, ს. რაინახი და სხვ.). ამ თვალსაზრისით მსოფლიო რელიგიები მომდინარეობენ წინაპრების, ბელადებისა და გმირების, ბუნების ძალებისადმი შიშის, აგრარული კულტების, გრძნეულების, შამანიზმის, პარანორმალური ეროტიზმისა და ოკულტურ-მაგიური პრაქტიკიდან. მაგალითები: "რელიგია, არც მეტი და არც ნაკლები, უბრალოდ ბუნებრივი მოვლენაა" (ს. რეინახი). რელიგია - საწყისში მაგიასა და დასასრულს - თანამედროვე ცივილიზაციისაკენ ისტორიული მსვლელობის პროცესს შორის რაღაც შუალედურია; როგორც რელიგიის, ისევე მაგიის ადგილი თანამედროვე სეკულარულ სივრცეში არ მოიპოვება (ლ. ფრეზერი). "მიცვალებულების პირველყოფილი კულტი სხვა არაფერია, თუ არა სიკვდილის შემდეგ საზოგადოებრივი მოვალეობების გაგრძელება" (მ. ებერტი). ე. ტაილორი კი ამტკიცებდა, რომ "უმაღლესი რელიგიები" და მათი ზნეობრივი კოდექსები პრიმიტიული ანიმიზმისგან წარმოიქმნა და იგი მოითხოვდა, რომ ქრისტიანობა ამ პროცესის გაგრძელებად ყოფილიყო მიჩნეული. ტაილორის მიხედვით ერთადერთი, რაც "უმაღლესმა რელიგიებმა" პრიმიტიულებს შემატეს "სამართლიანობის და სიწმინდის გაგება, აგრეთვე მოვალეობისა და სიყვარულის შეგრძნება" იყო. თუმცა ეს საბოლოო დაზუსტება არ ცვლის ტაილორის თვალსაზრისის ძირითად არსს. მისთვის არ არსებობს სიყვარულისა და სიწმინდის არაამქვეყნიურობა. ამდენად, ეს არის რელიგიაში გამოვლენილი რედუქციონიზმის ერთ-ერთი ინტერპრეტაცია.

ბეჭდვაელფოსტა
კომენტარი არ გაკეთებულა
სხვა სიახლეები
05.12.2013
რელიგიური გამოცდილების გადაგვარება - ი. ილინთან იგულისხმება: რელიგიის უმთავრესი შინაარსის - ადამიანის მიერ წმიდათა წმიდისა და ღმერთთან ურთიერთობის უნარის დაკარგვა.
21.11.2013
ხორცშესხმა - ქრისტიანული სარწმუნოების ძირითადი ჭეშმარიტება, რომელიც ღმრთისა და ადამიანის იესო ქრისტეში შეერთებას უკავშირდება.
24.10.2013
ვიტალიზმი (ლათ. - vita - ცხოვრება) - სწავლება იმის შესახებ, რომ უსიცოცხლო ნივთიერების გამორჩეულად აქტიურ პირველწყაროს ცხოვრების პროცესებში
10.10.2013
რელიგიური რწმენა - შესაქმის უმაღლესი პიროვნული საწყისის რწმენა, რომელთან კავშირიც ადამიანის ცხოვრებისათვის პრინციპულად მნიშვნელოვანია
26.09.2013
მრავალწლიანი (მრავალდროული) ფილოსოფია (ლათ. philosophia perennis) - 1) ეს არის თვალსაზრისი, რომლის მიხედვითაც ფილოსოფია ყოველთვის იყო:
12.09.2013
ღმერთკაცობა - ქალკედონური დოგმატის მიხედვით, ქრისტიანობის არსი იმაში მდგომარეობს, რომ ერთ პიროვნებაში - იესო ქრისტეში ერთდროულად არის სრული ღმერთი
29.08.2013
ღვთივგამორჩეული ხალხი - წმინდა წერილის მიხედვით, იმისათვის, რათა ქვეყანაზე ერთი ცოცხალი ღმერთისა და მისი კანონის არსებობა დამოწმებული ყოფილიყო
01.08.2013
უმიზეზო მიზეზი - არისტოტელეს მეტაფიზიკის თანახმად, მთელ კოსმოსში მიმდინარე პროცესების მიზეზთა ჯაჭვის საწყისი რგოლი ღმერთია.
18.07.2013
უფსკრული
1) ღმერთის დაუსაბამობა.
2) გნოსტიციზმში - მიუწვდომელი სიღრმე, მყოფის, ანუ მიღმიერი პირველწყაროს ყველაზე უფრო აღმატებული სახელი.
04.07.2013
ათეიზმი (Atheos - უღმერთო) - ღმერთის არსებობისადმი ურწმუნო დამოკიდებულება ან დარწმუნებულობა, რომ ღმერთი (ან ღმერთები) არ არსებობს
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
პალესტინის ერთ-ერთ მონასტერში, რომელიც ქალაქ კესარიის მახლობლად მდებარეობდა, ცხოვრობდა ღირსი მონაზონი ზოსიმე. მშობლებმა იგი სიყრმეშივე მისცეს აღსაზრდელად ამ მონასტერში და უკვე 53 წელი იყო, რაც აქ მოღვაწეობდა.

casino siteleri 2023 Betpasgiris.vip restbetgiris.co betpastakip.com restbet.com betpas.com restbettakip.com nasiloynanir.co alahabibi.com hipodrombet.com malatya oto kiralama istanbul eşya depolama istanbul-depo.net papyonshop.com beşiktaş sex shop şehirler arası nakliyat ofis taşıma kamyonet.biz.tr malatya temizlik shell aspx shell umitbijuteri.com istanbul evden eve nakliyat

casino siteleri idpcongress.org mobilcasinositeleri.com ilbet ilbet giris ilbet yeni giris vdcasino vdcasino giris vdcasino sorunsuz giris betexper betexper giris betexper bahiscom grandpashabet canlı casino malatya ara kiralama

casino siteleri bedava bonus bonus veren siteler bonus veren siteler