ამის შემდეგ ეს სახელწოდება არაერთ წყაროშია მოხსენიებული. განსაკუთრებით ხშირად იხსენიება XVI-XVIII საუკუნეების საბუთებში. მათ შორის 1579 წლის საბუთში, რომელშიც აღნიშნულია, რომ ალექსანდრე კახთა მეფემ განუახლა სვეტიცხოველს გრდანში ღაჭიძეების შეწირულობა. გლდანი იხსენიება აგრეთვე XVII საუკუნის საბუთებში ჯანდიერების ყმებისა და ავჭალის წყლის დავაზე. ვახუშტი ბაგრატიონი რამდენჯერმე მოიხსენიებს მას, ოღონდ "გლდანის" სახელწოდებით. მის მიერვე შედგენილ რუკებზე და სოფლების სიაში ორი გრდანი არის აღნიშნული და კიდევ ერთი დასახლება დუმაგრდანი. იოანე ბაგრატიონიც "ქართლ-კახეთის სოფლების აღწერაში" გრდანის სახელს მოიხსენიებს (ორი სოფელი). გრდანი აღნიშნულია 1788 წლის საბუთში (საქართველოს სიძველენი). ჩვენი საუკუნის დასაწყისიდან საბოლოოდ დამკვიდრდა სახელწოდების ფორმა გლდანი. ვახუშტისა და იოანე ბაგრატიონის მიერ აღნიშნული დუმაგრდანი XIX საუკუნეში გამქრალა.
სახელწოდება გლდანი მიგვითითებს მრავლობით ფორმაზე; როგორც ზემოთ აღინიშნა, იგი რამდენიმე დასახლებულ პუნქტს ერქვა, მაგრამ რას ნიშნავს თვით ფუძე?
ადგილობრივ მოსახლეობაში შემორჩენილია თქმულება, თითქოს ვახტანგ მეექვსის ლაშქარს გლდანთან დაემარცხებინოს ლეკების ლაშქარი და იქვე მდებარე "წვეტიან ქვასთან" მოეკლათ ლეკების სარდალი გალდანი, რის შემდეგ ამ დასახლებას გალდანი უწოდეს, რომელიც შემდეგ გლდანის სახელით შეიცვალაო. ამ თქმულების მეორე ვარიანტით, თითქოს ლეკების სარდალს გალდანს თვალებში ბუმბული ამოსვლია და დაბრმავებულა. შემდეგში ბრძოლა ვეღარ გაუგრძელებია. ეს ამბავი "წვეტიან ქვასა" და იქვე მდებარე გამოქვაბულთან მომხდარა, რის გამოც ამ ტერიტორიისთვის გალდანი უწოდებიათ. სახელწოდების თავდაპირველი ფორმა უნდა ყოფილიყო გარდანი (მსგავსი სახელწოდებაა გარდატენი), გარდა ნიშნავს გარდამავალს - მთისა და ბარის თავშეყრის ადგილს. ვახუშტი ბაგრატიონი გრდანის მდებარეობას ასე ახასიათებს: "ამას ქუეით (ჯვრის მონასტერი), გარდანამდე, არს ველი მთასა და მტკუარს შორისი" (ქართლის ცხოვრება). სწორედ მთასა და ბარს შორის გარდამავალ ზოლში მდებარეობს გლდანი. როგორც აღინიშნა, სახელწოდება მრავლობითი ფორმითაა მოცემული, რადგან თავიდანვე რამდენიმე დასახლებული პუნქტი ყოფილა ამ სახელით. შემდეგში სახელწოდება გარდანიდან ჯერ ამოვარდნილა პირველი ხმოვანი ა; შემდეგ რ ქცეულა ლ-დ, რაც ქართულში საკმაოდ ხშირი მოვლენაა. ამდენად, მიგვაჩნია, რომ სახელწოდება გლდანის თავდაპირველი ფორმა გარდანი უნდა ყოფილიყო, რომელიც ჯერ გრდანის, შემდეგ კი გლდანის სახელით გარდაქმნილა (გარდანი, გრდანი, გლდანი). რაც შეეხება დუმაგრდანს, იგი რთული სახელწოდებაა და მიღებულია გრდანისა და დუმასაგან. დუმა ნიშნავს ჩუმ, წყნარ ადგილს. ამ ტერმინიდან საქართველოში რამდენიმე პუნქტის სახელია ნაწარმოები; მაგალითად დუმასუბანი (კახეთში), დუმასური (პანკისის ხეობა), დუმანი (ჯავახეთში) და სხვა.
ვახუშტი ბაგრატიონის სოფლების სიაში და იოანე ბაგრატიონის "ქართლ-კახეთის სოფლების აღწერაში" დუმაგრდანი გლდანსა და მამკოდას შორის არის დასახლებული. ასევეა დატანილი ვახუშტი ბაგრატიონის რუკებზე. გამოდის, რომ დუმაგრდანი მდინარე გლდანიდან ჩრდილო-აღმოსავლეთით მდებარე ტერიტორიაა, ეგერთ წოდებული პატარა მამკოდა.
გლდანის ტერიტორიაზე რამდენიმე ტბაა. ერთ-ერთ მათგანს დიდი ტბა ჰქვია. იგი მდებარეობს გლდანის დასახლების ბოლოში. კიდევ ერთი ტბა, რომელსაც მლაშე ტბას, ანუ ხოჭა ტბას უწოდებენ, მდებარეობს ნასოფლარ მამკოდასთან.
მამკოდის ღვთისმშობლის ტაძარი
626-627 წლებში ბიზანტიის კეისარმა თბილისში ილაშქრა. ცხადია, ვერც თბილისის გარეუბნები გადაურჩა ამ უბედურებას. 654 წელს არაბებმა დაიპყრეს საქართველო და აქ დიდხანს ბატონობდნენ. მემატიანე მოგვითხრობს: არაბმა სარდალმა მურვან ყრუმ "მოსრნა ყოველნი ნაშენი ქვეყანასა ზედა". ამ ველურის რისხვას ვერ გადაურჩა გლდანის სანახებიც. კიდევ უფრო მკაცრი იყო ბუღა თურქის 853 წლის ლაშქრობა, რომელმაც ცეცხლს მისცა თბილისი.
ვახუშტი ბაგრატიონის მიხედვით, გრიგოლ კახთა მთავრის (787-827) განდგომის შემდეგ გრდანი, ლილო, მარტყოფი გარდაბანში გაერთიანდა. გარდაბანი კი X საუკუნის შუა წლებამდე კახეთის სამთავროს შემადგენლობაში შედიოდა.
გლდანის რეგიონი ხან კახეთის, ხან ერთიანი საქართველოს შემადგენლობაშია. 1122 წელს თბილისი ბრძოლით აიღო დავით აღმაშენებელმა. კახეთის შემოერთების შემდეგ გლდანი სამეფო სახლის განკარგულებაში გადავიდა, რომლის ყმა-მამულის ნაწილი სვეტიცხოველს შესწირა. 1184 წელს თამარის მეფედ კურთხევაც თბილისში დიდი ზეიმით მოეწყო: "აღივსნეს ყოველნი ველნი გარემო ტფილისისა და ვერღარა იტევდა კაცსა, ცხენსა, ჯორსა და აქლემსა... ყუელა ტვირთითა, ცხენი ყუელა შეკაზმული. ეგრეთვე ყოველნი იგი ამირანი თვის-თვისითა დროშითა: პირველად ხალიფას დროშა, მერმე ათაბაგისა, შემდგომი-შემდგომად. ააწყუეს კირითგან ქალაქისითა ხევამდე გლდანისა ტყუე ყოველი. განიყვანეს თამარ, და შესწირეს, და ათაყუანეს ყოველნი იგი თავნი სპარსეთისანი. მერმე თვითცა თაყუანისცეს და მიულოცეს ბედნიერი მეფობა ღმრთისა-მიერი" ("ქართლის ცხოვრება").
XV საუკუნის შემდეგ, საქართველოს სამეფო-სამთავროებად დაშლის მერე, გლდანი კახეთის სამეფოს შემადგენლობაშია და ყმა-მამულების დიდი ნაწილი კახეთის თავადთა შორის უწარჩინებულეს ჯანდიერისშვილებს გადაეცათ, ხოლო ნაწილი კვლავ სვეტიცხოვლის მონასტერს. 1679 წელს ალექსანდრე II კახთა მეფემ სვეტიცხოველს განუახლა გლდანში ღაჭიძეების შეწირულობა.
1885 წლის გაზეთ "დროებაში" ზაქარია ჭიჭინაძე წერს: "თბილისის ახლომახლო სოფლებში გლდანისა და დიღომისთანა ნაყოფიერი და სარგებლიანი სოფლები მგონი არც ერთი არ უნდა იყოს.Eეს ორი სოფელი მართლაც ხომ სანაქებონი არიან, როგორც ვენახებით, ისე ჰაერით, ერბოთი და წყლით.
გლდანი ბევრად წინ უსწრებს დიღომს, იგი მდებარეობს თბილისის მარცხენა მხარეს, სოფელ ავჭალის მახლობლად, მთის ძირობაზე, მცხოვრებთა რიცხვი 150 კომლამდის არის, 12 კომლი სომხის სარწმუნოებით არიან, თუმცა ენით, ჩვეულებით, ზნით და საოჯახო მოწყობილობით ქართველებისაგან არ განირჩევიან. ამათში რამდენიმე პირი კი ურევია, რომელთაც ვაჭრობა აქვთ დაწყებული და უნდა ვთქვათ, რომ მეტის მეტად ლაზათიანად ატყავებენ აქაურ გლეხკაცებს. ამ სოფლის მებატონეები არიან: აკიმოვები, სურგუნოვი, თანდილოვი, თამამშოვი და ათულიანცი".
1897 წლის "ივერიაში" კი ვკითხულობთ: აკურთხეს სამონასტრო სკოლა გლდანში და მისთვის შენობა უფასოდ დაუთმია ექიმ სპ. ვაწაძეს. იმავე წლის 8 ივნისის ნომერში აღნიშნულია, რომ სკოლის მეთვალყურედ დაუმტკიცებიათ ექიმი ვაწაძე, აღსანიშნავია სპირიდონ ვაწაძის საქველმოქმედოო საქმიანობა, მისი ზრუნვა სოფელ გლდანისათვის. მას გაუშენებია შესანიშნავი ბაღები. ახლანდელი სკოლა-ინტერნატის მიდამოებში ყოფილა ბაღები გაშენებული, რომელიც მისი შვილის თამარის სახელს ატარებდა.
გლდანისა და მისი მიდამოების ტერიტორიაზე შემორჩენილია ძველი ნაგებობის ნაშთები. V საუკუნის ეკლესიის ადგილას არის აგებული გლდანის დასახლების ლომისის წმინდა გიორგის ეკლესია, რომელიც თანამედროვე სახით 1991 წელს აიგო, ძველი ეკლესიიის საძირკვლის ნარჩენებზე.
სოფელ გლდანში, ამაღლებულ ადგილას მდებარეობს დარბაზული ტიპის VIII-IX საუკუნეების ეკლესია. იგი ნაგებია რიყის ქვითა და ქვიშაქვით და თავდაპირველი სახით მხოლოდ აღმოსავლეთი კედელია შემორჩენილი.
დასახლება რიყიანში ყოფილა XII საუკუნის წმინდა გიორგის ეკლესია, რომლის ნაშთი და წარწერებიანი ქვები აღმოჩნდა 1942 წელს აკადემიკოს შალვა ნუცუბიძის სახლის მშენებლობის დროს.