უკრაინაში შექმნილი საეკლესიო მდგომარეობის შესახებ - გვერდი 2
უკრაინაში შექმნილი საეკლესიო მდგომარეობის შესახებ - გვერდი 2
ასევე, ზემოთ დასახელებული ოთხივე ეკლესია, ეკლესიისათვის ავტოკეფალიის მინიჭების საკითხის ინიცირების, პროცედურის წარმართვისა და საბოლოო სახით ჩამოყალიბების უფლებამოსილებას ანიჭებს კონსტანტინეპოლის საპატრიარქოს, როგორც პატივით უპირატესს წმინდა მართლმადიდებელ ეკლესიათა შორის.
სხვაგვარია რუსეთის, რუმინეთის, ბულგარეთის და პოლონეთის ეკლესიების პოზიცია მათ მიერ წარმოდგენილ მოხსენებებში. რუსეთის ეკლესიის წარმომადგენლობა ბრძანებს: ,,იურიდიული აქსიომა - არავის შეუძლია სხვას იმაზე მეტი უფლება მიანიჭოს, რაც თავად გააჩნია - ასევე კანონიკური აქსიომაცაა, რომლის საფუძველი წმ. წერილშიც არის ,,...არცა მოციქული უფროს მომავლინებელისა თვისის" (ინ.13,16). ვინაიდან ყოველ ავტოკეფალურ ეკლესიას გააჩნია უმაღლესი, სუვერენული ძალაუფლება, აქედან გამომდინარე, ამ ეკლესიის ეპისკოპოსთა კრებას შეუძლია ავტოკეფალია მიანიჭოს თავისი ეკლესიის ნაწილს. მაგრამ ამ ქმედებას მოსდევს აუცილებლობა, რომ ახალი ავტოკეფალური ეკლესია უნდა იყოს ცნობილი ყველა ადგილობრივი ეკლესიების მიერ. არ შეიძლება მოციქულები და მსოფლიო კრებები განხილულ იქნენ, როგორც ავტოკეფალური ეკლესიების ჩვეულებრივი შემქმნელები, რამეთუ პირველნი ცხოვრობდნენ ეკლესიის შექმნის ეპოქაში, ხოლო მეორენი კი იყვნენ (კრებები) განსაკუთრებული მოვლენა და აქედან გამომდინარე, არ ქონდათ შესაძლებლობა ყოველთვის გადაეჭრათ საეკლესიო ცხოვრების მიმდინარე საკითხები, როგორიცაა ავტოკეფალიის საკითხიც. ახალი ავტოკეფალური ეკლესიის შექმნის ნორმას წარმოადგენს უკვე არსებული ავტოკეფალური ეკლესიების ნება. კრების კომპეტენცია შემოიფარგლება მისი ტერიტორიით. ავტოკეფალური ეკლესიის ეპისკოპოსთა კრებას თავისი ნაწილისათვის შეუძლია ავტოკეფალიის მინიჭება, ამავე დროს მას შეუძლია უარი განაცხადოს თავისი ეკლესიის ავტოკეფალიაზე და მიიღოს გადაწყვეტილება მის შეერთებაზე სხვა ავტოკეფალურ ეკლესიასთან, ამ უკანასკნელის თანხმობის შემთხვევაში.""
რუმინეთის ეკლესიის მოხსენებაში ვკითხულობთ: ,,ეთნიკური პრინციპით წარმოქმნილი ავტოკეფალური ეკლესიები არსებობდნენ მსოფლიო კრებებამდე და მათ შემდეგაც. ასევე, სხვა ასეთივე ეკლესიები იყვნენ დაფუძნებული მსოფლიო კრებების დადგენილიბით. მაგრამ, აქედან არ გამომდინარეობს რომ მხოლოდ მსოფლიო კრებას გააჩნია უფლება, მიანიჭოს რომელიმე ეკლესიას სრული და შეუქცეველი ავტოკეფალია. პირიქით, გასაგები ხდება, რომ ავტოკეფალიის მინიჭების კანონიკური დადგენილება არსებობდა (და შეუძლია იარსებოს) მსოფლიო კრებისაგან დამოუკიდებლად. ასევე ის, რომ ასეთი კრებები სპეციალურად არ გულისხმობენ და არც იძლევიან იმის ფიქრის მიზეზს, რომ შეუძლებელია სრული და შეუქცეველი ავტოკეფალიის შექმნა თვინიერ მათი გადაწყვეტილებისა. საეკლესიო ცხოვრების პრაქტიკა გვიჩვენებს, თუ როგორ იქმნებოდნენ სხვადასხვა ავტოკეფალური საეკლესიო ერთეულები. ზოგი იქმნებოდა უშუალოდ იერარქიული და კრებსითი პრინციპის გამოყენებით, ზოგიც - ავტოკეფალური აქტების აღიარებით სხვა უკვე არსებული ავტოკეფალური ეკლესიების მხრიდან. ამგვარი ავტოკეფალიის საკითხის შუამდგომლობისას დედაეკლესიამ, რომელიც პასუხისმგებელია ყოვლადმართლმადიდებლურ ერთობაზე და კანონიკურ წესრიგზე, უნდა გაიაროს კონსულტაციები დანარჩენ ეკლესიებთან წინასწარი თანხმობის მისაღწევად დადებითი პასუხის დროულობაზე. კონსესუსის მიღწევის შემდეგ, დედაეკლესია სინოდალური გადაწყვეტილებით, რომელიც ჩაიწერება ოფიციალურ აქტში და ეწოდება სინოდალური ტომოსი, ფორმალურად აღიარებს შვილობრივი - ეკლესიის ავტოკეფალიას.""
ბულგარეთის ეკლესიის მოხსენებაში ნათქვამია, რომ: ,,ავტოკეფალურ ეკლესიას შეუძლია მიანიჭოს ავტოკეფალია მხოლოდ თავის იმ ნაწილს, რომელიც იმყოფება მის იურისდიქციაში. ამ ძირითადი კანონიკური პრინციპის საწინააღმდეგოდ მოქმედება ნიშნავს, სხვა მართლმადიდებელ ეკლესიათა ხელშეუხებელი უფლებების დარღვევას." ასეთივე აზრს იზიარებს პოლონეთის ეკლესიაც.
ამ ეკლესიებს საკუთარი პოზიციის გასამყარებლად მოყავთ - მოციქულთა 34, 35, 37-ე; III მსოფ. კრების მე-2; IV მსოფ. კრების მე-12 კანონები და ძველი ეკლესიის ტრადიციის მაგალითები.
ეკლესიათა წარმომადგენლებმა გამოთქვეს სხვადასხვა მოსაზრებები, რომელთა მიხედვითაც მოხსენების დასკვნითი ნაწილი შემდეგნაირად ჩამოყალიბდა:
ა) რომელიმე ეკლესიის ავტოკეფალიის აღიარების კანონიკური კომპეტენცია ეკუთვნის მსოფლიო კრებას, ან ყოვლადმართლმადიდებლურ კრებას, ან ყველა ადგილობრივი ეკლესიის ერთსულოვან გადაწყვეტილებას (კონსტანტინეპოლი, ალექსანდრია, იერუსალიმი, ელადა). სხვა შეხედულების თანახმად - ესაა იმ ავტოკეფალური ეკლესიის კომპეტენცია, რომელსაც გამოეყო ავტოკეფალურად ასაღიარებელი ნაწილი, ხოლო დანარჩენი მართლმადიდებელი ეკლესიების თანხმობა გამოიხატება ფაქტიდან გამომდინარე (რუსეთი, რუმუნეთი, ბულგარეთი, პოლონეთი).

ბ) ეკლესიის ავტოკეფალიის ერთსულოვანი აღიარებისათვის კანონიკური ინიციატივის წამოწყების უფლება (როდესაც არსებობს დედაეკლესიის თანხმობა და დაცულია დანარჩენი კანონიკური დადგენილებანი) ეკუთვნის მსოფლიო საპატრიარქოს, რომელსაც კანონიკური წესით მინიჭებული აქვს პატივის უმაღლესი პირველობა (კონსტანტინეპოლი, ალექსანდრია, იერუსალიმი, ელადა). სხვა მოსაზრებით ინიცირების უფლება ეკუთვნის ადგილობრივ ეკლესიას, რომლისაგანაც ხდება ახალი ეკლესიის გამოყოფა. მართლმადიდებელ ეკლესიათა თანხმობის მოთხოვნა ხდება ფაქტიდან გამომდინარე (რუსეთი, რუმუნეთი, ბულგარეთი, პოლონეთი).

ამგვარი შეუთანხმებლობა იწვევს განსხვავებული მიდგომის წარმოქმნას ავტოკეფალიის აღიარების კანონიკურ წესში: 1) კანონიკური ორგანო, რომელსაც გადაეგზავნება ადგილობრივი ეკლესიის თხოვნა ავტოკეფალიის შუამდგომლობაზე; 2) კანონიკური ორგანო, რომელიც პასუხისმგებელი იქნება შეფასებაზე იმ კანონიკური საწინდრებისა, რომელიც აუცილებელია თანხმობის პროცედურის ამოქმედებაზე სხვა მართლმადიდებელ ეკლესიათა მხრიდან; 3) გადამწყვეტი თუ მხოლოდ დამტკიცებითი ხასიათი ყოვლადმართლმადიდებ-ლური თანხმობისა.

გ) კანონიკური გარდამოცემისა და პრაქტიკის მიხედვით, კანონიკური შედეგები ადგილობრივი ეკლესიის ავტოკეფალიის აღიარებისას მოიცავს ეკლესიის მიღებას ავტოკეფალურ ადგილობრივ ეკლესიათა ოჯახში, ასევე მისი მხრიდან პირდაპირი ურთიერთობის დამყარებას მსოფლიო საპატრიარქოსთან და დანარჩენ მართლმადიდებელ ეკლესიებთან, რადგან შეწყდა მისი დამაკავშირებელი ჯაჭვი ეკლესიასთან, რომელსაც ის გამოეყო. ამიტომაცაა, რომ ავტოკეფალიის გაუქმების პროცედურა ხორციელდება მსოფლიო საპატრიარქოს ინიციატივით, კანონიკური წესისა და პრაქტიკის თანახმად (კონსტანტინეპოლი, ალექსანდრია, იერუსალიმი, ელადა). სხვებს მიაჩნიათ, რომ ეს უფლება არის იმ ეკლესიის პრივილეგია, რომელმაც დამოუკიდებლად გამოაცხადა ავტოკეფალია (რუსეთი).

დ) ზემოთ აღნიშნული განსხვავებული მიდგომა კანონიკური ორგანოსა და კანონიკური პროცედურის საკითხებში, ასევე იწვევს განსვავებულ ხედვას ერთერთი ავტოკეფალური ეკლესიის მიერ აღიარებული, ამჟამად არსებული ადგილობრივი ეკლესიის ავტოკეფალიის სინამდვილის მიმართაც.

დიდი კრების მოსამზადებელი სამდივნოს მიერ მართლმადიდებელი ეკლესიების მოხსენებების სისტემატიურმა შესწავლამ, მიგვიყვანა მნიშვნელოვან დასკვნებამდე, რომლებიც შესაძლოა გახდნენ საფუძველნი ზემოთ ხსენებული შეუთანხმებლობის გადასალახავად:

ა) მართლმადიდებელ ეკლესიათა ყველა მოხსენაებაში გამოხატულია სრული თანხმობა ეკლესიოლოგიურ დასაბუთებებთან და ავტოკეფალიის ინსტიტუტის საეკლესიო გამოყენებასთან მართლმადიდებელ ეკლესიაში. ამრიგად ამ მნიშვნელოვან საკითხში არ შეიმჩნევა აზრის სხვადასხვაობა და აღიქმება, როგორც თავისთავად ნაგულისხმევი მართლმადიდებლურ გარდამოცემასა და პრაქტიკაში.
ბ) თავიანთ მოხსენებებში ყველა მართლმადიდებელი ეკლესია, როგორც იქნა, მიუხედავად აღნიშნული სხვაობებისა, თანახმაა იმაში, რომ მხოლოდ მრავალსაუკუნოვან და თანმიმდევრობით (განვითარებულ) კანონიკურ გარდამოცემას ძალუძს შემოგვთავაზოს ერთსულოვანი საფუძველი თანამედროვე პრობლემების გადასაჭრელად. ნებისმიერი დაშორება კანონიკური გარდამოცემიდან წარმოუდგენელია, თუნდაც, რომ მოცემული ტრადიციის განმარტებითი კრიტერიუმები განსხვავდებოდეს კანონიკური პრინციპებისაგან და მათი ისტორიული გამოყენების სისწორისაგან, ისე, როგორც ეს აღნიშნულია ამ საკითხზე წარმოდგენილ მოხსენებებში.
გ) თავის მოხსენებებში მართლმადიდებელი ეკლესიები სრულიად ეთანხმებინ აღწერილ რეალურ საწინდარებს, რომელიც აუცილებელია რომელიმე ადგილობრივი ეკლესიისთვის ავტოკეფალიის მისანიჭებლად (აქ მიყვანილია კონსტანტინეპოლის ეკლესიის მოხსენების პუნქტები თ.6).
დ) თავის მოხსენებებში ყველა ეკლესია სრულიად ეთანხმება იმას, რომ რომელიმე ეკლესიისათვის ავტოკეფალიის მისანიჭებლად აუცილებელია ყოვლადმართლმადიდებლური კონსესუსი ან პროცესის დასაწყისში, მსოფლიო საპატრიარქოს მიერ წამოყენებული ინიციატივით, ან ფაქტის აღიარებით დედაეკლესიის წინადადებიდან გამომდინარე, ან ამ ორივე პროცედურის ურთიერთშეჯერებით. საკითხისადმი ნებისმიერ მიდგომაში არსებობს ყოვლადმართლმადიდებლური გაგება იმისა, რომ რომელიმე ეკლესიის ავტოკეფალიის აღიარებისთვის კანონიკურად არასაკმარისია ცალკეული ავტოკეფალური ეკლესიის კომპეტენცია და ასევე ის, რომ ავტოკეფალიის კანონიკური მინიჭება წარმოუდგენელია თავიდანვე დადასტურებული მართლმადიდებლური ერთსულოვნების გარეშე.

ე) მართლმადიდებელ ეკლესიათა ყველა, განსაკუთრებით კი მსოფლიო საპატრიარქოს, მოხსენებაში ხაზგასმულია ავტოკეფალიის ინსტიტუტისა და საეკლესიო ადმინისტრაციის ქმედითი კავშირი ყველა მართლმადიდებელი ეკლესიის საერთო პასუხისმგებლობასთან, ეკლესიათა ერთობისათვის რწმენისა და სიყვარულის დაცვით. ამგვარი ქმედითი კავშირი განაპირობებს ადგილობრივი მართლმადიდებელი ეკლესიების საერთო ზრუნვას და მკაცრ მხარდაჭერას მრავალსაუკუნოვანი კანონიკური გარდამოცემის დადგენილ პრინციპებზე, ასევე ავტოკეფალიის ინსტიტუტის ცალმხრივი და კონიუნქტურული ისტორიული მიდგომის და განმარტების არიდებაზე.

ვ) ყველა მართლმადიდებელი ეკლესია, თავიანთ მოხსენებებში, მეტად ან ნაკლებად, ეთანხმება ავტოკეფალურ მართლმადიდებელ ეკლესიებთან ურთირთობაში რომელიმე ადგილობრივი ეკლესიის სრულუფლებიან წევრად მიღების ყოვლადმართლმადიდებლურ მნიშვნელობას. თუმცა აღსანიშნავია, რომ ზოგიერთ მოხსენებაში შემოთავაზებულია ერთგვარად თავისებური, ადგილობრივი ეკლესიის იმ დედაეკლესიაზე დამოკიდებული მდგომარეობა, რომელსაც ის გამოეყო და რომელიც, ჯერ კიდევ, ინარჩუნებს მისი ავტოკეფალიის ცალმხრივად გაუქმების უფლებას. ავტოკეფალიის ინსტიტუტის ეკლესიოლოგიური და კანონიკური საფუძველი ყველა მართლმადიდებელი ეკლესიების თანაბარუფლებიანობას ადასტურებს და არ იძლევა საშუალებას, რომ განვასხვავოთ სუვერენული, ან დამოკიდებული ავტოკეფალია მართლმადიდებელ ეკლესიათა ურთიერთობაში.

ზ) მართლმადიდებელ ეკლესიათა ყველა მოხსენება, ხაზს უსვამს მართლმადიდებელ ტრადიციაში და პრაქტიკაში ურთიერთშევსებას-ადგილობრივისა და საყოველთაოს (მსოფლიო) - რამეთუ ამგვარად, ადგილობრივ ეკლესიაში სრულად იშლება მართლმადიდებლობის საყოველთაო იდეა, ხოლო მსოფლიო მართლმადიდებელ ეკლესიაში გამოიხატება ყველა ადგილობრივი მართლმადიდებელი ეკლესიების იდეა, მსოფლიო საპატრიარქოს მაკოორდინებელი მსახურებით. ეს კანონიკური გარდამოცემა მოქმედებს ყველა მართლმადიდებელი ეკლესიების ერთსულოვანი შეთანხმების საფუძველზე დიდი კრების მზადების პროცესშიც, როგორც ერთხმად დადასტურებული იყო ,,ყოვლადმართლადიდებლური წინასაკრებო თათბირების მუშაობის რეგლამენტის" მიღებისას. ეს პრაქტიკა შესაძლოა გამოყენებილ იქნას, როგორც ყოვლადმართლამადიდებლური კონსესუსის მაგალითი მართლმადიდებელ ეკლესიაში ავტოკეფალიის ინსტიტუტის ფუნქციონირებისათვის.

ჱ) მართლმადიდებელ ეკლესიათა ყველა მოხსენებაში სრულებით აღქმულია, არა მხოლოდ განსახილველი საკითხის სერიოზულობა, არამედ დადგენილი კანონიკური ტრადიციიდან ნებისმიერი დაცილების არაპროგნოზირებადი და უკონტროლო შედეგები, რომელიც ეხება მართლმადიდებელი ეკლესიის საორგანიზაციო სტრუქტურების მუშაობას. მცირე ისტორიულ გადახვევას, შეუძლია დაამხოს ქმედითი ურთიერთობის ეკლესიოლოგიური საფუძვლები ადმინისტრაციულ სქემებსა და ეკლესიის ერთობას შორის და მიგვიყვანოს მართლმადიდებლური ცნობიერებისათვის უკონტროლო, მართლმადიდებლობის დახლეჩის პროცესამდე, უამრავი რაოდენობის ავტოკეფალური ეკლესიის წარმოქმნამდე, რაზეც პასუხისმგებლობა გააჩნია ამჟამინდელ მართლმადიდებელთაშორის მოსამზადებელ კომისიას (ავტოკეფალია და მისი გამოცხადების გზები. შამბეზი, 1993წ.).

მიტროპოლიტი დამასკინოსის ფრიად ყურადსაღებ მოხსენებაში მკაფიოდ მოსჩანს ავტოკეფალიის მინიჭების საკითხში თუ რა პრინციპებია მეტად მნიშვნელოვანი ყველა მართლმადიდებელი ეკლესიისთვის:

1. ყველა ავტოკეფალური ეკლესიების კონსესუსი;
2. საერთო მართლმადიდებლური მსჯელობა ნებისმიერი პროცედურის დროს.

ამ პრინციპების შეჯერებას და ყველა პუნქტის გამართვას დასჭირდა მრავალწლიანი მუშაობა ეკლესიათა მხრიდან. ამ სამუშაოს შედეგად და სამდივნოს მოხსენების საფუძველზე 1993 წლის ნოემბერში ხელმოწერილ იქნა დოკუმენტი, რომლის მესამე პარაგრაფის ქვეპუნქტების მიხედვითაც:

ა),,დედაეკლესია, მისთვის დაქვემდებარებული რეგიონიდან ავტოკეფალიის მიღების თხოვნით მიმართვის შემდეგ, შეაფასებს ავტოკეფალიის მიღების არსებულ ეკლესიოლოგიურ, კანონიკურ და სამოძღვრო საფუძვლებს და ადგილობრივი კრების, როგორც უმაღლესი საეკლესიო ორგანოს, თანხმობის შემდეგ შესაბამისი წინადადებით მიმართავს მსოფლიო საპატრიარქოს ყოვლადმართლმადიდებლური კონსესუსის მისაღწევად. ასევე, ის ინფორმაციას აწვდის დანარჩენ მართლმადიდებელ ეკლესიებს."
ბ),,მსოფლიო საპატრიარქო, საპატრიარქო უსტარით ატყობინებს ყველას ყველაფერს კონკრეტულ თხოვნასთან დაკავშირებით და ცდილობს ეძიოს გამოხატულება ყოვლადმართლმადიდებლური კონსესუსისა. ყოვლადმართლმადიდებლური კონსესუსი გამოიხატება ადგილობრივ მართლმადიდებელ ეკლესიათა კრებებით."
გ),,გამოხატავს რა თანხმობას დედაეკლესიისა და ყოვლადმართლმადიდებლურ კონსესუსს, მსოფლიო საპატრიარქო, საპატრიარქო ტომოსის გამოცემით ოფიციალურად განაცხადებს მთხოვნელი ეკლესიის ავტოკეფალიას. ტომოსი ხელმოწერილი იქნება მსოფლიო პატრიარქის მიერ (ასევე სასურველია ყველა ავტოკეფალურ ეკლესიათა წინამძღოლთა მიერ) და აუცილებლად დედაეკლესიის წინამძღოლის მიერ", მხოლოდ ყველა ამ პროცედურული ნაბიჯების განხორციელების შემდეგ, ახალი ავტოკეფალური მართლმადიდებელი ეკლესია ხდება დანარჩენი ავტოკეფალური ადგილობრივი ეკლესიების ოჯახის სრულუფლებიანი წევრი.

2009 წელის დეკემბერში, შამბეზის შეხვედრაზე, შეიქმნა შეთანხმებული დოკუმენტი: ,,დედაეკლესიის თანხმობისა და ყოვლადმართლმადიდებლური კონსესუსის საფუძველზე, მსოფლიო პატრიარქი აცხადებს ავტოკეფალიას ამის მთხოვნელი ეკლესიისათვის, ავტოკეფალიის შესახებ ტომოსის გამოცემით. ეს ტომოსი ხელმოიწერება მსოფლიო პატრიარქის მიერ და იქვე დასტურდება წმინდა მართლმადიდებელი ეკლესიების უნეტარესი წინამძღოლებისაგან, რომლებიც ამისათვის მოწვეულნი არიან მსოფლიო პატრიარქის მიერ."
2011 წელსაც მიმდინარეობდა ავტოკეფალიის დოკუმენტზე მუშაობა, მაგრამ რუსეთის ეკლესიის პოზიციის გამო, რომელმაც ტომოსის ხელმოწერის ოთხ შემოთავაზებულ ვარიანტზე უარი თქვა, დოკუმენტზე შემდეგი საერთო მსჯელობა შეჩერდა.
აუცილებლად აღსანიშნავია ის, რომ მართლმადიდებელმა ეკლესიებმა მაღალი პასუხისმგებლობის შეგნებით განახორციელეს დიდი სამუშაო. მასში საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქ ილია II-ის და წმინდა სინოდის კურთხევით ჩართული იყვნენ საქართველოს ეკლესიის სხვადასხვა წარმომადგენელნი, რომლებიც ნამდვილად იმსახურებენ მადლიერებისა და პატივისცემის სიტყვებს.
აქვე დავსძენთ, რომ ამავდროულად ხდებოდა იმ დოკუმენტის დამუშავება, რომელიც ეხებოდა რომელიმე ეკლესიისათვის ავტონომიის მინიჭების საკითხს. ეკლესიისათვის ავტონომის მინიჭების შესახებ დოკუმენტის მოკლე შინაარს გაგაცნობთ და დავაფიქსირებ იმ პუნქტებს, რომელიც ჩვენი წერილის კონტექსტში შეიძლება იყოს საინტერესო: ავტონომიას ანიჭებს ავტოკეფალური ეკლესია; ის გამოსცემს შესაბამის ტომოსს; ატყობინებს დანარჩენ მართლმადიდებელ ეკლესიებს; ავტონომიის მინიჭება შესაძლოა მხოლოდ ავტოკეფალური ეკლესიის გეოგრაფიულ კომპეტენციაში; არსებობს ავტონომიის სხვადასხვა ფორმები; გამოვყოფ შემდეგს:

ა),,მართლმადიდებელი დიასპორების ტერიტორიებზე ავტონომიური ეკლესიები არ დაიფუძნებიან, გარდა იმ შემთხვევებისა, როდესაც არსებობს მსოფლიო პატრიარქის მიერ საერთო მართლმადიდებლური წესით უზრუნველყოფილი ყოვლადმართლმადიდებლური თანხმობა."
ბ),,ერთ გეოგრაფიულ საეკლესიო რეგიონში, ორი ავტოკეფალური ეკლესიის მიერ მინიჭებული ავტონომიის შემთხვევაში, ავტონომიის გამო წარმოქმნილი უთანხმოების შემთხვევში, მხარეებს ერთობლივად, ან ცალ-ცალკე, შეუძლიათ მიმართონ მსოფლიო პატრიარქს, რათა მან იპოვოს საკითხის კანონიკური გადაჭრის გზები, ყოვლადმართლმადიდებლური შეთანხმებების მიხედვით."

ეს პუნქტები მოვიყვანეთ სამაგალითოდ იმისა, რომ მართლმადიდებელი ეკლესიები თანხმდებოდენ მსოფლიო პატრიარქის მაღალ ავტორიტეტზე და განსაკუთრებულ მაკოორდინირებელ როლზე.
ორივე საკითხი უნდა გასულიყო დიდ კრებაზე, ამაზე იყო საუბარი 2014 წელსაც მართლმადიდებელ ეკლესიათა წინამძღოლების შეხვედრაზე სტამბულში. ჩვენი პატრიარქის მიერ, 2015 წელს გაგზავნილ წერილშიც აღინიშნა საკითხების მნიშვნელობა და მათი ერთობლივი განხილვის საჭიროებაც. მაგრამ, დიდი კრების წინამოსამზადებელი შეხვედრების დღის წესრიგიდან, მოიხსნა (დოკუმენტის არსებითი განხილვაც არ მომხდარა, ისე როგორც სხვა დოკუმენტების შემთხვევაში ხდებოდა) ავტოკეფალიის მინიჭების შესახებ დოკუმენტი. დავამატებ, მიუხედავად ეკლესიების დაინტერესებისა, რომ დიდ კრებაზე განხილული ყოფილიყო ავტოკეფალიის საკითხი, ამ საკითხის მოხსნაზეც ფართო სახის კონსულტაციები არ გამართულა.

როგორც ვხედავთ, რაოდენ მნიშვნელოვანი საკითხები (ასევე სხვაც) დარჩა მართლმადიდებელ ეკლესიათა შორის საბოლოო შეთანხმების მიღწევის გარეშე. ვფიქრობ, რომ სწორედ ამაში მდგომარეობს დღევანდელი რთული და გარკვეულ წილად დამაბნეველი სიტუაციის შექმნის მიზეზი. შეთანხმების არარსებობის ვითარებაში მხარეებს არ აკავშირებს აღებული საერთო ვალდებულებები, ისინი სხვადასხვანაირად უდგებიან საკითხს და თავისუფლადაც მოქმედებენ. საკუთარი პოზიციის დასამტკიცებლად კი იყენებენ ავტორიტეტულ საეკლესიო მამათა არაერთგვარ განმარტებებს, სხვადასხვა მაგალითებს ეკლესიის ისტორიიდან, ასევე მიმართავენ ზოგიერთი, ძველი ტრადიციების წესად აღიარების ფორმასაც.
მორწმუნე ადამიანების აზროვნება უნდა მიედინებოდეს საეკლესიო სწავლების კალაპოტში. სამწუხაროდ, ზოგჯერ მიწიერი ვნებათაღელვა ამოგვაგდებს ხოლმე ამ კალაპოტიდან. ამიტომ, ვფიქრობ, რომ დღეს უკრაინაში შექმნილი რთული ვითარება თავიდან იქნებოდა აცილებული იმ შემთხვევაში, თუ პასუხი თავის დროზე გაეცემოდა შემდეგ შეკითხვებს:

1. დღევანდელ ისტორიულ რეალობაში, უკრაინელ მართლმადიდებელ ერს ვისთვის უნდა მიემართა თხოვნით, რომ ქონოდა ეროვნული ავტოკეფალური ეკლესია?
2. კონკრეტულად ვინ უნდა იყოს ეკლესიის ავტოკეფალიის მთხოვნელი?
3. ვის უნდა წამოეწყო ავტოკეფალიის მინიჭების პროცედურა და რა რიგად უნდა წარმართულიყო ის?
4. წინასწარ უნდა გარკვეულიყო, რამდენად სწორი და უშფოთველი იქნებოდა სქიზმატი, ანათემირებული და თვითაღიარებული ე.წ. სასულიერო პირების ევქარისტიულ კავშირში შემოყვანის ამგვარი წესი?3
5. არა მხოლოდ სახელმწიფოსთვის და მისი პოლიტიკური მიზნებისთვის, არამედ მთელი მართლმადიდებელი ეკლესიისათვის და უკრაინის მორწმუნე სამწყსოსთვის, რამდენად მიზანშეწონილი იყო ერთობ გამწვავებული საკითხის მოცემული გადაჭრის გზა?
6. უკრაინაში შექმნილი ვითარების გადაწყვეტის სცენარი, ხელს შეუწყობს სხვა, მსგავსი საეკლესიო პრობლემური საკითხების გადაჭრას?

მიმაჩნია, რომ მომავალში მაინც, ეკლესიათა ყოვლადმართლმადიდებლურ შეხვედრას შეუძლია არსებული დაძაბულობის შემცირება. ვიმედოვნებ, რომ მიიღწევა ავტოკეფალიის მინიჭების საკითხზე საერთო ეკლესიათაშორისი შეთანხმება და უკვე ამის შემდეგ, შესაძლებელი გახდება დაპირისპირებისა და ვნებათაღელვის გარეშე, ახალი ადგილობრივი მართლმადიდებელი ეკლესიისთვის ავტოკეფალიის მინიჭების საკითხზე მსჯელობა და მისი განხორციელება.

,,რამეთუ არა შემქმნა ჩვენ ღმერთმან რისხვისათვის, არამედ შესაწევნელად ცხოვრებისა უფლისა ჩვენისა მიერ იესო ქრისტესა."" (1თეს.5,9).
-----------------------------------------------------
3 ციტატა 2018წ. ოქტომბრის კონსტანტინოპოლის სინოდის დადგენილებიდან:  
,,Κατά τάς κανονικάς προνομίας τοῦ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως ὅπως δέχηται ἐκκλήτους προσφυγάς ἀρχιερέων καί ἄλλων κληρικῶν ἐκ πασῶν τῶν Αὐτοκεφάλων Ἐκκλησιῶν, νά δεχθῇ τάς σχετικάς αἰτήσεις τοῦ Φιλαρέτου Ντενισένκο καί τοῦ Μακαρίου Μαλετίτς καί τῶν σύν αὐτοῖς, οἵτινες εὑρέθησαν ἐν σχίσματι ὄχι διά δογματικούς λόγους, καί νά ἀποκαταστήσῃ αὐτούς μέν εἰς τόν ἀρχιερατικόν ἤ ἱερατικόν αὐτῶν βαθμόν, τούς δέ πιστούς αὐτῶν εἰς ἐκκλησιαστικήν κοινωνίαν"- ,,ფილარეტ დენისენკოს, მაკარი მელეტიჩის და მათი მიმდევრებისაგან, რომლებიც სქიზმაში აღმოჩდნენ არა დოგმატური მიზეზების გამო, მიღებულ და განხილულ იქნას აპელაციის თხოვნა  კონსტანტინოპოლის პატრიარქის კანონიკური პრეროგატივების შესაბამისად, მიიღოს ამგვარი მომართვები ყველა ავტოკეფალური ეკლესიის იერარქებისა და დანარჩენი ღვთისმსახურებისაგან. ამგვარად, ზემოხსენებული პირნი კანონიკურად იქნენ აღდგენილნი თავიანთ საეპისკოპოსო თუ სამღვდელო ხარისხში. ასევე აღდგენილ იქნა მათი მრევლის კავშირი ეკლესიასთან."


ბეჭდვაელფოსტა
კომენტარი არ გაკეთებულა
სხვა სიახლეები
04.05.2024
იე­რუ­სა­ლიმ­ში, მა­ცხოვ­რის საფ­ლავ­ზე, წმინ­და ცე­ცხლი გად­მო­ვი­და.
04.05.2024
გი­ორ­გო­ბის დღე­სას­წა­უ­ლის გამო, 6 მა­ისს მიც­ვა­ლე­ბულ­თა საფ­ლავ­ზე გას­ვლას­თან და­კავ­ში­რე­ბით აკ­რძალ­ვა არ არ­სე­ბობს.
07.02.2024
აჭარაში, იმერეთსა და სოფელ ასურეთთან მომხდარ ტრაგიკულ შემთხვევებთან დაკავშირებით საპატრიარქო კათოლიკოს-პატრიარქის სამძიმრის წერილს ავრცელებს:
01.02.2024
საპატრაირქოს ახალგაზრდულ ცენტრში შედგა პრეზენტაცია ახალი წიგნისა, სახელწოდებით "მოძღვარი".
31.01.2024
გამოიცა საღვთისმეტყველო შინაარსის ნაშრომი " პირველქმნილი ცოდვა" ლევან ბიწაძის ავტორობით.
01.01.2023
საპატრიარქოს გვერდი ავრცელებს განცხადებას: 31 დეკემბრის ღამეს და 1-2 იანვარს, სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის კურთხევით, მორწმუნეთ ნება ეძლევათ, გაიხსნილონ თევზით.
01.01.2023
სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი, უწმინდესი და უნეტარესი ილია მეორე მოსახლეობას ახალ წელს ულოცავს.
28.05.2022
უკრაინის მართლმადიდებელმა ეკლესიამ, რომელიც მოსკოვის საპატრიარქოს ექვემდებარებოდა, დღეს განაცხადა,
07.05.2022

6 მაისს, გიორგობის დღესასწაულზე, აზერბაიჯანის რესპუბლიკაში, ისტორიულ ქართულ კუთხეში - ჰერეთში საქართველოდან დელეგაცია გაემგზავრა,

04.05.2022
6 მაისს, გიორგობის დღესასწაულზე, საქართველოს რელიგიის სახელმწიფო სააგენტოს თავმჯდომარე ზაზა ვაშაყმაძე რელიგიის სააგენტოს დელეგაციასთან,
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
რომის იმპერიაში პირველი დიდი დევნა ქრისტიანებზე ნერონის დროს აღიძრა, ხოლო უკანასკნელი, მეათე - დიოკლეტიანესა და მის მემკვიდრეთა ხანაში.

casino siteleri 2023 Betpasgiris.vip restbetgiris.co betpastakip.com restbet.com betpas.com restbettakip.com nasiloynanir.co alahabibi.com hipodrombet.com malatya oto kiralama istanbul eşya depolama istanbul-depo.net papyonshop.com beşiktaş sex shop şehirler arası nakliyat ofis taşıma kamyonet.biz.tr malatya temizlik shell aspx shell umitbijuteri.com istanbul evden eve nakliyat

casino siteleri idpcongress.org mobilcasinositeleri.com ilbet ilbet giris ilbet yeni giris vdcasino vdcasino giris vdcasino sorunsuz giris betexper betexper giris betexper bahiscom grandpashabet canlı casino malatya ara kiralama

casino siteleri bedava bonus bonus veren siteler bonus veren siteler
temp mail uluslararası nakliyat