სათნოებათა გვირგვინი
სათნოებათა გვირგვინი
"დაე, იყოს ნება შენი, უფალო"
წმინდა ანტონი დიდი წერს: "ნამდვილი ადამიანი ის არის, ვისაც ჭეშმარიტებით შეუცვნია, თუ რა არის სხეული, რომ ის ხრწნადია და წარმავალი, ხანმოკლე სიცოცხლის მქონე.
ამგვარი ადამიანის სულს ისიც ეცოდინება, რომ სული კაცისა ღმრთისმიერია და ამიტომ - უკვდავი. ღვთის მიერ ადამიანის სხეულში შთაბერილი ეს უკვდავი სული იმისთვის შეერწყა ხრწნად და წარმავალ სხეულს, რომ ამ გზით გამოიცადოს, გამოიწრთოს, როგორც ოქრო ცეცხლში და უკეთესი შეიქმნას, ხოლო გაუმჯობესებულს კვლავ შეეძლოს ღმერთთან ამაღლდეს და თავის შემოქმედს შეუერთდეს. პიროვნული სრულყოფისკენ მიმავალი გზა ვიწროა, ძნელია სათნოებათა კიბეზე აღმასვლა, რადგანაც ადამიანის ბუნება ცოდვისკენ არის მიდრეკილი, მაგრამ ქრისტიანის უპირველესი ამოცანა ცოდვებთან შეურიგებელი ბრძოლა, საკუთარ თავზე ხანგრძლივი და თავდაუზოგავი მუშაობა, სათნოებებისკენ სწრაფვაა. ეს კი სულიერ-ფსიქოლოგიური უნარების მობილიზებასა და კონცენტრაციას მოითხოვს.

გვესაუბრება თბილისის სასულიერო სემინარიისა და აკადემიის პედაგოგი, ფსიქოლოგი დავით ციცქიშვილი.

- სათნოებათა შორის უპირველესია სიმდაბლე, როგორც საფუძველი სულიერი ცხოვრებისა. წმინდა მამები ამბობენ, რომ სიმდაბლე კაცის ცნობიერებისთვის იგივეა, რაც ფესვი - მცენარისათვის. რა საშუალებები არსებობს სიმდაბლის შესაძენად?

- სიმდაბლე უპირისპირდება ამპარტავნებას. სიმდაბლის გამოხატულებაა მოძულება, იგნორირება კაცთა ქებისა; მუდმივად ბრალის დადება, საყვედური საკუთარი თავის მიმართ; სიწრფოება და პირდაპირობა; მიუკერძოებლობა და უარყოფა მლიქვნელური ჩვევებისა და სიტყვებისა, ამქვეყნიური სიბრძნისა, რაც, ზეციური თვალსაზრისით, მიუღებელი და უსარგებლოა; თავის მართლების დათმობა და დუმილი შეურაცხმყოფელთა წინაშე. პრაქტიკულად ამის მიღწევა ძალიან ძნელია. თუმცა იყვნენ ადამიანები, რომლებმაც სიმდაბლეს მიაღწიეს. მაგალითად, წმინდა დიმიტრი როსტოველი წერს: "თუ გინდა მტერი უბრძოლველად დაჯაბნო, უიარაღოდ დაამარცხო და დაიმორჩილო, იყავი თავმდაბალი, მომთმენი, მშვიდი, უბრალო, როგორც კრავი და შენ გადალახავ, გაიმარჯვებ, მოდრეკ და დაიმორჩილებ".

- უდიდესი სათნოებაა მოწყალება, რომელიც ადამიანური ბუნებისთვისაა დამახასიათებელი. რა სახისა და ხარისხის მოწყალება მოეთხოვება ქრისტიანს, როგორ უნდა ვიღვაწოთ ჭეშმარიტი და უანგარო მოწყალების შესაძენად?

- მართლმადიდებლური თვალსაზრისით, მოწყალება არის სულიერი და მატერიალური. მატერიალური მოწყალება გულისხმობს მშიერის დაპურებას, მწყურვალისთვის წყლის მიწოდებას, შიშველის შემოსვას, ავადმყოფებისა და პატიმრების მონახულებას, მათ ნუგეშისცემას, სტუმართმოყვარეობას, უპატრონო ან ღარიბი მიცვალებულის დამარხვას და ა.შ. სულიერი მოწყალების გაღებაა, როდესაც შენი სიტყვით და ქცევით მოაქცევ ცოდვილს, მოყვასს, ადამიანს ასწავლი სიკეთის ქმნას, ღირებულ და დროულ რჩევას მისცემ, მძიმე წუთებში დაამშვიდებ მწუხარეს, ბოროტებას ბოროტებითვე არ უპასუხებ, წყენას შეუნდობ, მისთვის ილოცებ და ა.შ. მოწყალების გამოჩენას ადამიანის მხრიდან შეიძლება საკმაოდ რთული ქვეტექსტებიც ჰქონდეს. რა იგულისხმება ამაში? - მაგალითად, წმინდა ანტონი დიდი მოწყალების გაღებასთან დაკავშირებით განასხვავებს რამდენიმე ნების გამოვლინებას: ღვთაებრივის, ადამიანურის და ბოროტისეულის. ბოროტი ნება გვასწავლის, რომ ან საერთოდ არ აღვასრულოთ კეთილი საქმეები, ან ჩავიდინოთ ისინი პატივმოყვრული მიზნების დასაკმაყოფილებლად, რომ ჩვენი თავით დავტკბეთ და სხვასაც კარგი ვაფიქრებინოთ ჩვენზე. შეიძლება ჩვენი თვალთახედვით სიკეთე გავუკეთოთ სხვას, უფლის თვალში კი იგი არ იყოს მოსაწონი. მხოლოდ ღვთაებრივი ნება განაპირობებს სიკეთის ქმნას უფლისადმი მსახურების მიზნით სულიწმინდის მადლის მოსაპოვებლად, საკუთარი რწმენის განსამტკიცებლად. ასე რომ, უნდა გავფრთხილდეთ, ამა თუ იმ სათნოების გამოვლენის მიღმა ღვთის საწინააღმდეგო ძალა არ იმალებოდეს.

- როგორ უნდა ვებრძოლოთ მრისხანების ვნებას, როგორ ვისწავლოთ სიმშვიდე და მორჩილება?

- უწმინდესი და უნეტარესი, სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი ილია II ხშირად მოიხმობს ხოლმე ფსალმუნის სიტყვებს: "მოიხსენე, უფალო, დავით და სიმშვიდე მისი". ოპტელი ბერების ლოცვა იწყება სიტყვებით: "უფალო, მომეცი ძალა, რათა სულიერი სიმშვიდით შევეგებო ყოველივე იმას, რასაც მომიტანს დღევანდელი დღე..." ამ სათნოებისკენ ყველანი უნდა ვისწრაფოდეთ. მართალია, ზოგი უფრო მეტად არის მიდრეკილი სიმშვიდისკენ, ზოგი კი თითქოს ნაკლებად, მაგრამ ამასთან დაკავშირებით წმინდა იოანე კიბისაღმწერელი ამბობს, - ამ უკანასკნელთ პირველებზე მეტად ვაქებ, რადგან ისინი საკუთარ თავს აიძულებენო. სიმშვიდე, რა თქმა უნდა, რთული მისაღწევია. ძნელია, არ აღელდე, არ იჩხუბო, შეურაცხყოფა და განსაცდელი მშვიდად მიიღო... მაგრამ იყვნენ და ახლაც არიან სათნოებაშემოსილი მამები, რომლებმაც სიმშვიდის მაღალ ხარისხს მიაღწიეს. მაგალითად, ათონის მთის ერთ-ერთი მეუდაბნოე აღნიშნავს: "უდაბნოში მყოფი მოღვაწეები ლოცვით საოცარ უშფოთველობას იძენენ. ისინი სულიერი ცხოვრებით ზეცაში იმყოფებიან. ასეთი ადამიანები არა მხოლოდ არ განიცდიან შევიწროებას, არამედ მას საერთოდ ვერ ამჩნევენ. მათთვის არ არსებობს ცილისწამებით, დევნით, უგულებელყოფით, განკითხვით გამოწვეული მწუხარება. მარტოოდენ ნაღვლობენ ძმის დაცემის გამო. თუკი მწუხარება გაჩნდა, იციან, როგორ მოერიონ მას". როდესაც ყველანაირ გარემოებაში სიმშვიდეს ინარჩუნებ და შენი ქცევა გამსჭვალულია ამ საოცარი ლოცვის სიტყვების არსით: "დაე, იყოს ნება შენი, უფალო", - მაშინ უკვე აღწევ სულიერი მოღვაწეობის სულ სხვა, აღმატებულ საფეხურს.

- ერთ-ერთი სათნოება არის უმანკოება, რომელიც სიძვას უპირისპირდება. როგორ უნდა ჩაახშოს ადამიანმა გრძნობადი სიამოვნების სურვილი და შეიყვაროს უმანკოება?

- მართლმადიდებლური სწავლების თანახმად, არსებობს სხვადახვა საზვერე. მათ შორის - სიძვის საზვერე, რომელშიც სულის სხეულიდან გასვლის შემდეგ ადამიანს მოეკითხება სიძვითი ოცნებებითა და ფიქრებით ტკბობის, მზერით ურცხვობის, ვნებით შეხედვისთვისაც კი. მაგალითად, ნეტარ თეოდორას ("ვასილი ახლის ცხოვრება") გაახსენეს დრო და ადგილი, ვისთან, როდის და სადაც შესცოდა სიყმაწვილეში ამ ვნებით. აქ მოყვანილია ანგელოზთა სიტყვები: "მთელი სამყაროა ჩაძირული ცდუნების, სიბილწის, ბოროტების მორევში, ადამიანთა უმრავლესობა გამოირჩევა ავხორცობით. მცირედნი იცავდნენ თავს სიძვითი უწმინდურებისგან, იკლავდნენ ვნებებს. ამიტომაც მხოლოდ მცირედნი გასცდებიან თავისუფლად მრუშობის საზვერეებს. მრუშობის საზვერეთა უფროსები განსაკუთრებით იკვეხნიან, რომ ყველაზე მეტად მათ აავსეს ჯოჯოხეთი ადამიანთა სულებით"

თუ რამდენად არასათნო და საძაგელია უფლისთვის მრუშობის ვნებით შეპყრობილი ადამიანი, ამას თუნდაც საკუთარ ცხოვრებაზე დაკვირვებაც მიგვითითებს. ეკლესიურად მცხოვრები გრძნობს სხვაზე მეტად, თუ როგორ ტოვებს მას ღვთაებრივი მადლი, როგორ ურთულდება სხვადასხვა სულიერი და ყოფითი პრობლემა და ისჯება ამა თუ იმ ფორმით, თუკი მან გაქანება მისცა სიძვით განცდებს, ოცნებებს, წარმოდგენებს (საქმით ჩადენაზე რომ აღარაფერი ვთქვათ). ამის გაცნობიერება კი უმანკოების დაცვისკენ გვიბიძგებს.

- "ადამიანთა შორის ცოტანი მოიძებნებიან, რომლებიც ასე თუ ისე ხარკს არ უხდიდნენ ნაყროვანების ვნებას". როგორ დავიცვათ ზომიერება საკვების მიღებაში და ვისწავლოთ მარხვა?

- ნაყროვანება რვა ძირითად ვნებას შორის ერთ-ერთია. ნაყროვანების სხვადასხვა სახის გამოვლინებები არსებობს: მაგალითად, ხანდახან ადამიანი უზომოდ ჭამს, ზოგჯერ კი განსაკუთრებით გემრიელ საკვებს ირჩევს და ამით ტკბება. ეს უკანასკნელი გემოთმოყვარეობის გამოვლინებაა. ჭამისას თავშეკავება მნიშვნელოვანია არა მხოლოდ მარხვის პერიოდში, არამედ ყოველთვის. ნაყროვანებისთვის დამახასიათებელია ის, რომ ადამიანი საკვებს იღებს სიამოვნებისთვის და არა მხოლოდ სასიცოცხლო ძალების შესანარჩუნებლად. ბევრ ჩვენგანს გამოუცდია ეს. სამწუხაროდ, ადამიანები ვართ და ამ მომენტს ვერ ავცდებით.

- ადამიანის გადამრჩენელი სათნოებაა სასოება, რომელიც უპირისპირდება სასოწარკვეთილების ცოდვას. სასოება უფლისადმი აძლიერებს ჩვენს სულიერ ძალებს. რა უწყობს ხელს ამ სათნოების განმტკიცებას ადამიანის არსებაში?

- სასოება ღვთისადმი მინდობას გულისხმობს. მამა ანტონი (გარმაევი) სასოწარკვეთილებასთან დაკავშირებით აღნიშნავს: "ჩვენ გვეჩვენება, თითქოს ღმერთმა ზურგი შეგვაქცია, მიგვატოვა, მაგრამ განა ეს შესაძლებელია?! შეუძლია კი ღმერთს დატოვოს თავისი საყვარელი შვილი?! მაგალითად, ჩვენს წინაშე არის კეთილი, კარგი დედა. ის თავის სამი წლის ბავშვთან ერთად სასეირნოდ მიდის ქუჩაში და პატარას სათამაშოდ უშვებს. განა ეს იმას ნიშნავს, რომ მან ბავშვი მიატოვა?! ან - ბავშვი გაიზარდა, 18-20 წლისა გახდა. უცბად იგი დანაშაულს სჩადის და საბრალდებო სკამზე ჯდება. რომელი დედა არ იდარდებს შვილზე?! განა ეტყვის, მე გზრდიდი, შენ კი დანაშაული ჩაიდინე, ახლა უკვე აღარ ვარ შენი დედაო? საკმაოდ ბევრი ხვდება საბრალდებო სკამზე, წლობით სხედან ციხეში. ყველამ მიატოვა ისინი დედის გარდა. დედის გულს, თუნდაც მისი შვილი მთელმა საზოგადოებამ უარყოს, სიძულვილი არ გაეკარება. თუკი ჩვეულებრივ ადამიანს შეუძლია ასეთი თავგანწირული სიყვარული, მით უმეტეს - უფალი მიატოვებს კაცს?! ამიტომაც თავისი დამრიგებლური მზრუნველობით იგი მუდამ ჩვენთანაა".

- წმინდა იოანე კიბისაღმწერელი "სათნოებათა კიბეში" 30 საფეხურს გამოყოფს, ბოლო - სიყვარულია, რომელიც ყველა წინამორბედი საფეხურის გადალახვის, ყველა ვნების დაძლევის შედეგად მიიღწევა. იგი სათნოებათა გვირგვინია...

- უფლის განუზომელი მადლის წყალობით შეიძლება მტერიც შეიყვაროს კაცმა. ჩვენთვის ეს წარმოუდგენელია. მტრის კი არა, ხშირად ახლობლების და კეთილგანწყობილი ადამიანებისადმი განიცდის სიყვარულის ნაკლოვანებას კაცი.

სიყვარული სრულყოფილად პავლე მოციქულს აქვს განმარტებული: "სიყვარული ყოვლისმომცველია, არ ამპარტავნობს, არ ზვაობს, სულგრძელია და ტკბილი. არ მრისხანებს, ყოველთვის ითმენს, არავისი შურს, ჭეშმარიტებით ხარობს..."

"ღმერთი სიყვარულია". ღვთისა და მოყვასის სიყვარული არის ყველაზე დიდი მცნება, საფუძველი ყველა სხვა მცნებისა.
ბეჭდვაელფოსტა
კომენტარი არ გაკეთებულა
სხვა სიახლეები
30.06.2023

გვესაუბრება სანებლის წმინდა ნიკოლოზის სახელობის მამათა მონასტრის და ვედრების ღვთისმშობლის შობის სახელობის

30.06.2023
წმინდა იოანე მაქსიმოვიჩი ბრძანებს: "ნუ შეგეშინდებათ ბრძოლების და განსაცდელების, თქვენ უკვე გამარჯვებულ ბრძოლაში ხართ ჩაბმულენი"...
21.05.2022
გვესაუბრება ქუთაისის   გაბრიელ მთავარანგელოზის სახ. ტაძრის წინმძღვარი დეკანოზი ლუკა ბუცხრიკიძე:

-სიმდაბლე ეს არის სათნოებათა გვირგვინი, 
22.03.2022

გვესაუბრება ზუგდიდის ვლაქერნის ყოვლადწმინდა ღმრთისმშობლის ხატის სახელობის საკათედრო ტაძრის მღვდელმსახური,

27.02.2022

მამა ფადეი (თადეოზი) ვიტოვნიცელის აუდიოწიგნის ჩანაწერების ამოკრებილი საუბარი მარნეულისა და ჰუჯაბის ეპისკოპოს გიორგის (ჯამდელიანი) ლოცვა-კურთხევით

27.02.2022

მამა ფადეი (თადეოზი) ვიტოვნიცელის აუდიოწიგნის ჩანაწერების ამოკრებილი საუბარი მარნეულისა და ჰუჯაბის ეპისკოპოსის გიორგის (ჯამდელიანი) ლოცვა-კურთხევით წიგნად არის გამოცემული.

14.02.2022
გვესაუბრება იღუმენი ნეოფიტე (უროტაძე):

- ფსალმუნი ღაღადებს, "შურმან შეიპყრა ერი უსწავლელი". რა არის შური და რა პრობლემების წინაშე შეუძლია დაგვაყენოს?
14.02.2022
გვესაუბრება დმანისის სიონის საკათედრო ტაძრის წინამძღვარი, იღუმენი დიონისე (გვიმრაძე):

-ჩვენ უნდა ვიცოდეთ, რომ არსებობს ორგვარი სახის რწმენა და
13.02.2022

გვესაუბრება ერკეთის მთავარანგელოზთა დედათა მონასტრის წინამძღვარი, იღუმენია მარიამი (ფოჩხუა):

- სახელითა მამისათა და ძისათა და სულისა წმინდისათა, ჩვენთან არს ღმერთი!

24.01.2022

გვესაუბრება ბევრეთის წმინდა თეკლას სავანის იღუმენი იოანე (ჩაჩიბაია):

-თუ გსურს, მშვიდი ცხოვრება გქონდეს და შენს გულს სხვადასხვა სადარდებელი მოშორდეს,
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
ღირსი იოანე კლემაქსი (+649) ეკლესიის მიერ უდიდეს მოღვაწედაა აღიარებული. ის არის ავტორი შესანიშნავი ღვთივსულიერი თხზულებისა "კიბე", ამიტომ ღირს მამას კიბისაღმწერელს უწოდებენ.

casino siteleri 2023 Betpasgiris.vip restbetgiris.co betpastakip.com restbet.com betpas.com restbettakip.com nasiloynanir.co alahabibi.com hipodrombet.com malatya oto kiralama istanbul eşya depolama istanbul-depo.net papyonshop.com beşiktaş sex shop şehirler arası nakliyat ofis taşıma kamyonet.biz.tr malatya temizlik shell aspx shell umitbijuteri.com istanbul evden eve nakliyat

casino siteleri idpcongress.org mobilcasinositeleri.com ilbet ilbet giris ilbet yeni giris vdcasino vdcasino giris vdcasino sorunsuz giris betexper betexper giris betexper bahiscom grandpashabet canlı casino malatya ara kiralama

casino siteleri bedava bonus bonus veren siteler bonus veren siteler