ქართული სულიერების კერები წმინდა მიწაზე
ქართული სულიერების კერები წმინდა მიწაზე
მონასტერი XVIII საუკუნიდან ჩვენს დრომდე
იერუსალიმის პატრიარქმა დოსითეოსმა აღადგინა წმინდა ჯვრის მონასტერი ისევე, როგორც მის იურისდიქციაში გადასული სხვა იბერიული მონასტრები. XIV საუკუნიდან მოყოლებული მუსლიმანები ხელისუფლებისგან მოითხოვდნენ მონასტრის გადაცემას.

საპატრიარქოსა და ხელისუფლების შეთანხმებით მონასტრის ირგვლივ მდებარე მიწებზე საკუთრების უფლებისა და მონასტრის უახლოესი სოფლის - მალხის თაობაზე არსებობს წერილობითი მოწმობა, რომლის მიხედვითაც თავდაპირველად ამ სოფლის მცხოვრებნი იყვნენ იბერიელი ქრისტიანები. ისინი იბერიულმა თემმა დაასახლა აქ XIII საუკუნეში სამეურნეო საქმიანობის წარსამართავად, დროთა განმავლობაში გლეხები გამუსლიმანდნენ და სავანის დაშლის შემდეგ კი პრეტენზიას აცხადებდნენ მონასტრის მიწებზე. ეს საკითხი საბოლოოდ გადაწყდა იერუსალიმის საპატრიარქოს მიერ მიწების შესყიდვის შემდეგ.

XVIII საუკუნეში და XIX საუკუნის I ნახევარში მონასტერი მოქმედი იყო. ბერების რიცხვი საკმაოდ დიდი გახლდათ.

1848 წელს რუსულმა მართლმადიდებელმა ეკლესიამ იერუსალიმის საპატრიარქოს ნებართვა სთხოვა წმინდა ჯვრის მონასტერში რუსული სულიერი მისიის დამკვიდრების შესახებ. მაგრამ პატრიარქმა ათანასემ ამ მიმართვამდე მიიღო გადაწყვეტილება მონასტრის საღვთისმეტყველო სკოლად გადაკეთების შესახებ.

1855 წელს სამონასტრო კომპლექსი გადაკეთდა სალექციო შენობებად, სატრაპეზო მოეწყო ახალი მოთხოვნების შესაბამისად, ხოლო ყოველდღიური ლოცვების აღსავლენად შეიქმნა კაპელა, მსგავსი წმინდა იოანე დამასკელის კაპელისა. ძირითად შენობას დააშენეს სამი სართული, გაჩნდა სამრეკლო.

მონასტრის ბიბლიოთეკა შეივსო ასობით წიგნით - ენციკლოპედიებით, ლექსიკონებით, საღვთისმეტყველო შრომებით. ამასთან მის შემადგენლობაში იყო დიდი რაოდენობით უძველესი ხელნაწერები.

მონასტრის ყველაზე დიდი ნაგებობა გადაკეთდა მუზეუმად. ეს იყო პირველი მუზეუმი იერუსალიმში, სადაც სხვა ექსპონატებს შორის წარმოდგენილი იყო მრავალრიცხოვანი არქეოლოგიური არტეფაქტი პალესტინის ისტორიისა.

საღვთისმეტყველო სკოლა მოქმედებდა 1908 წლამდე. იგი დახურეს საპატრიარქოს ფინანსური სირთულეების გამო. 1905 წელს სკოლა ითვლიდა 485 ნამდვილ სტუდენტსა და 94 ასპირანტს. ბევრ კურსდამთავრებულს მაღალი თანამდებობა ეკავა აღმოსავლეთის მართლმადიდებელ ეკლესიებში. საღვთისმეტყველო სკოლის დახურვით წმინდა ჯვრის მონასტრისათვის კვლავ დადგა დაქვეითების პერიოდი. 60 წელზე მეტი ხნის განმავლობაში მონასტერში იმყოფებოდა მხოლოდ ერთი წინამძღვარი, რომელიც იმავდროულად, დარაჯის მოვალეობასაც ასრულებდა.

მონასტრის მივიწყებისა და დაცემის შედეგი იყო შენობის დაზიანება, მოზაიკური იატაკის დაშლა, კედლის მხატვრობის თანდათანობით გაქრობა.

წმინდა მიწაზე ქართველთა მოღვაწეობის შესახებ წერდნენ რუსი მოგზაურები და საეკლესიო მოღვაწეები, კერძოდ, არქიმანდრიტი ლეონიდე (კაველინი), რომელიც ცხოვრობდა იერუსალიმში 1858-1899 წლებში. 1881 წელს არქიმანდრიტი ანტონი (კაპუსტინი) მონასტერში საქმეების სავალალო მდგომარეობას აღწერს საანგარიშო ჩანაწერში, რომელიც გათვალისწინებული იყო თბილისში არქეოლოგიურ შეკრებაზე წასაკითხად: "მთელი ეკლესია შიგნიდან, კედლები, თაღები და კამარები დაფარულია ხატწერის გამოსახულებებით, რომლებიც ამჟამად უმეტესად დაზიანებულია... [მონასტრის ბიბლიოთეკისგან] ჯერ კიდევ შემორჩენილია სამი-ოთხი ათეული ძველი, დაზიანებული, ჭიებით გამოჭმული, დამტვერილი და უყურადღებოდ მიტოვებული ხელნაწერი წიგნები, რომლებიც ამჟამად ყრია წმინდა იოანე დამასკელის სახელობის საოჯახო ეკლესიის ერთ ოთახში"....

რუსეთის საზოგადოებას აღელვებდა ჯვრის მონასტრის მდგომარეობა. მ. სოლოვიოვი "მოსკოვსკიე ვედომოსტი"-ში (1894 #2) წერდა: იერუსალიმის მონასტრებს შორის ყველაზე საუკეთესო და კეთილმოწყობილი - წმინდა ჯვრის მონასტერი, ყველა ვალისაგან გაწმენდილი მეფე ირაკლის მიერ XVIII საუკუნის ბოლოს, იმყოფება მხოლოდ საპატრიარქოს გამგეობის ქვეშ იბერიელი ბერების იქ არყოფნის გამო, რომელთაც უფლებამოსილება შეუწყდათ მხოლოდ გასული საუკუნის (XVIII) ბოლოს, თურქეთთან და სპარსეთთან საქართველოს შეუპოვარი ბრძოლის შედეგად, საქართველოს უფლებები არ არის საკამათო საკითხი ისევე, როგორც არ ჩაღდება კამათი ქართული მიწების გამოყენების შესახებ, რომელიც იერუსალიმის საპატრიარქოს ერიცხება.

ჯვრის მონასტრისადმი რუსული საზოგადოების ინტერესი შემთხვევითი არ იყო. წმინდა მიწაზე ფართოდ გაჩაღებულმა დიპლომატურმა და საგანმანათლებლო საქმიანობამ შესაძლებელი გახადა არაოფიციალურ დონეზე დაეყენებინათ რუსეთისათვის მონასტრის გადაცემის საკითხი, რადგან საქართველო იმჟამად დიდი ხნის შესული იყო რუსეთის იმპერიის შემადგენლობაში.

მხოლოდ 1970-1973 წლებში მოახერხა იერუსალიმის საპატრიარქომ შენობის სრული აღდგენა, მოზაიკური იატაკის რესტავრაცია და კედლის მხატვრობის ნაწილობრივი კონსერვაცია. მონასტრის ძეგლებისა და სიძველეების მნიშვნელოვანი ნაწილი, სამწუხაროდ, დაიკარგა.

წმინდა ჯვრის მონასტრის ეკლესია იძლევა ჭეშმარიტი მართლმადიდებლური ხელოვნებისა და ტრადიციული იკონოგრაფიის გაცნობის შესაძლებლობას. არქიტექტურული ხაზების, იატაკის მოზაიკისა და კედლის მხატვრობის ჰარმონია მონასტრების მთავარ ეკლესიას ქრისტიანული ხელოვნების ცოცხალ მუზეუმად წარმოაჩენს, შუა საუკუნეებიდან მოყოლებული ჩვენს დრომდე.

სააღდგომო დღესასწაულზე მოვინახულე ჯვრის მონასტერი. ტაძარი დაკეტილი დამხვდა... სააღდგომო წირვა-ლოცვის დროს ვესაუბრე პატრიარქს და ისე გამიმართლა, რომ ტაძარში აღმოვჩნდი მასთან ერთად მის გვერდით.

იქ მყოფმა რუსმა ქალბატონმა მითხრა, ჯვარია დაკარგულიო.

ტაძრის მსახურები ფოტოების გადაღების უფლებას არ მაძლევდნენ იმიტომ, რომ დაზიანებული იყო შოთა რუსთაველის ფრესკა, მაგრამ, ღვთის წყალობით, მაინც მოვახერხე ამ სურათების გადაღება.

მოამზადა
ნოდარ ერიაშვილმა

ბეჭდვაელფოსტა
კომენტარი არ გაკეთებულა
სხვა სიახლეები
07.04.2024
ნაზარეთის ბერძნული მართლმადიდებლური ეკლესია აშენებულია იმ წმინდა წყაროსთან, სადაც მოხდა მთავარანგელოზ გაბრიელისაგან ღვთისმშობლის ხარება:
09.01.2024
თბილისის ვარკეთილის ღვთისმშობლის ხარების ეკლესია კეთილი ადამიანების დახმარებით რამდენიმე წლის წინ აიგო
23.11.2023

გიორგობას სარკის წმიდა გიორგის ტაძარში უამრავი მომლოცველი მიდის. ხშირად უშვილოები სთხოვენ შეწევნას და შვილიერება მიემადლებათ.

24.10.2023
შუაქალაქი (შვაქალაქი) არის დასახლებული ადგილი მდინარე ნოღელის მარჯვენა სანაპიროზე.
14.10.2023
სვეტიცხოვლობის დღესასწაულს 1897 წლის  "ცნობის ფურცელი" ამგვარად გადმოგცემს:
06.09.2023
თბილისის სამხრეთ დასავლეთით, მდინარე ვერეს ხეობაში ტყით მოსილ მთათა წიაღს შეჰფარებია ამა სოფლის ხმაურსა და ამაოებას განრიდებული
25.08.2023
ბატონი პაატა ქურდოვანიძე მოგვითხრობს თეკლათის დედათა მონასტრის დედათა განსაცდელებზე:
25.08.2023
წმინდა ალექსანდრეს (ოქროპირიძე) გარდაცვალების შემდეგ, 1907 წლის დეკემბერში, შიომღვიმის მონასტრის წინამძღვრობა მისმა ძმისშვილმა,
25.08.2023
შემოვიდნენ ბოლშევიკები საქართველოში და დაიწყო ღვთისმსახურთა სასტიკი დევნა, რომელიც მას შემდეგ გაძლიერდა,
12.07.2023
XI საუკუნის მესამე ფუძემდებელი ძეგლი, რომელშიაც ეპოქის სტილმა აგრეთვე მკაფიო გამოხატულება ჰპოვა - მცხეთის საკათალიკოსო ტაძარი სვეტიცხოველია
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
რომის იმპერიაში პირველი დიდი დევნა ქრისტიანებზე ნერონის დროს აღიძრა, ხოლო უკანასკნელი, მეათე - დიოკლეტიანესა და მის მემკვიდრეთა ხანაში.

casino siteleri 2023 Betpasgiris.vip restbetgiris.co betpastakip.com restbet.com betpas.com restbettakip.com nasiloynanir.co alahabibi.com hipodrombet.com malatya oto kiralama istanbul eşya depolama istanbul-depo.net papyonshop.com beşiktaş sex shop şehirler arası nakliyat ofis taşıma kamyonet.biz.tr malatya temizlik shell aspx shell umitbijuteri.com istanbul evden eve nakliyat

casino siteleri idpcongress.org mobilcasinositeleri.com ilbet ilbet giris ilbet yeni giris vdcasino vdcasino giris vdcasino sorunsuz giris betexper betexper giris betexper bahiscom grandpashabet canlı casino malatya ara kiralama

casino siteleri bedava bonus bonus veren siteler bonus veren siteler
temp mail uluslararası nakliyat