ყველა დიდებულმა ერთი და იგივე მოახსენა, ვერ გაბედავს მოსვლას, ტყუილი ხმები იქნებაო.
ერეკლე მიუბრუნდა სოლომონ ლიონიძეს, - შენ რას იტყვი, მსაჯულო, შენს აზრს რატომ არ გვეტყვიო?
სოლომონმა უპასუხა: - ყველა მოგახსენებთ, ვერ გაბედავს მოსვლასო, მაგრამ რომ გაბედოს და მოვიდეს, როგორ უნდა დავხვდეთო?
- ჰოო... რომ გაბედოსო! - წამოიძახა ყველამ ერთხმად და მტრის დასახვედრად თადარიგი დაიჭირეს.
- ეს ამოდენა მუშა ვისიაო? - იკითხა.
მოახსენეს:
- აქ, საგარეჯოში, ერთი შეძლებული გლეხია და იმისი მამითადიაო.
- შაბაშ გლეხსაო, - ბრძანა თურმე და იმისი ვინაობა იკითხა.
მოახსენეს, ვინც იყო და ზედ დაატანეს:
- ისეთი ხელმოჭერილი რამ კია, რომ პურს არავის აჭმევს, თუ არას გამორჩაო.
შეაყენა მეფემ ცხენი და ბრძანა:
- ის გლეხი აქ მომიყვანეთო.
მოიყვანეს. მეფემ უბრძანა:
- ვახშმად ჩემის ამალით შენი სტუმარი ვარო.
- მობრძანდი, შენი ჭირიმე! - უპასუხა გლეხმა, - მაპატიე, აქ სამზადისი არ მაქვს, შინ მეწვიეო.
მეფე დათანხმდა.
გლეხი შეჯდა ცხენზე და ჭენებით წავიდა. ვიდრე მეფე მიბრძანდებოდა სოფელში, ჩამოღამდა კიდეც. გლეხი წინ მიეგება, მიიწვია მეფე სახლის ბანზე, რომელიც თავიდან ბოლომდე ხალიჩებით მოეფინა. ძალიან კარგად დახვდა თურმე მეფესა და მის ამალას.
როცა მეფემ ვახშამი მიირთვა, წასვლა დააპირა და ცხენები მოითხოვა, მოართვეს ცხენები. გლეხს მადლი უბრძანა და თან დაატანა:
- აკი, შვილო, შენ პურს არავის აჭმევ ისე, რომ არას გამორჩეო?
- მაინც ეგრეა, შენი ჭირიმე! - უპასუხა თამამად გლეხმა, - მართალი მოუხსენებიათო.
- როგორ? აბა, დღეს მე რას გამომრჩიო?
- ამ ბანზე მიწა ახლად დაყრილია, ამის დატკეპნას კარგი მუშა მოუნდებოდა და მე მეტი გამორჩენა რად მინდა, რომ ჩემმა ბედნიერმა ბატონმა და ამოდენა დიდებულმა ხალხმა თავისი საკუთარი ფეხით ბანი დამიტკეპნესო.
მეფეს მოეწონა ეს მოსწრებული სიტყვა, გაეცინა და ხალათი უბოძა.
"ერეკლე ჩვენმა ბატონმა შეჰყარა დიდი ჯარია:
ორპირ აავსო ქიზიყი, ხელთ მისცა წინამხარია.
ალაზანს გასდო ჯაშირი, ზედ გადის ჩვენი ჯარია,
ალაზანს გაღმა გავედით პატარა ნაბახჩარია,
შიგ იმაში დამალულა ჭარ-ბელაქნელთა ჯარია,
მივედით გამოგვაქციეს, როგორც ნადირმა ცხვარია.
ბატონსა ცხენი მოუკლეს, ფერდში ჰკრეს ზარბაზანია,
ქვევითი მოჩანჩალებდა, ხელში ეჭირა ხმალია...
ეს ბოსტაშვილი დათუნი ცით ჩამოსული ჯარია:
ბატონსა ცხენი მიართვა ოთხითაც დაჭედილია.
ცხენზედ შებრძანდა ბატონი, ქვეშ უქრის ნიავ-ქარია,
ერთი მათრახიც გადაჰკრა, ქიზიყს ამოჰყო თავია.
- დათუნი, ქალაქს ჩამოდი, თუ გინდა საჩუქარია!
ქალაქს ჩავიდა დათუნა, ეხვევა დედოფალია:
- შენი ჭირიმე, დათუნი, შენ მომირჩინე ქმარია,
აზნაურობა უბოძა, მამული საკუთარია".
1755 წელს 31 ივლისს ნურსალ-ბეგი ყვარლის ციხეს გარს შემოადგა. იმავე წელს ერეკლეს გზაში შემოეყარა გმირი დემეტრე ანდრონიკაშვილი, ყვარელში მიმავალ-მისაშველებლად.
1-ელ აგვისტოს ბოდბელთან მოხდა სარდლების და ნაცვლების კრება. აქ ერეკლე მეფემ საჯაროდ გამოაცხადა, - ვინც გაჭირვებულ ყვარლის ციხეს მიეშველება, აზატობას მივცემ და სხვა წყალობასაო. სამ დღეში აქ თავი მოიყარა მრავალმა ვაჟკაცმა. ერეკლემ თავის ნაცვლებს უბრძანა, ალაზნის იქით ჭარ-ბელაქანი აეკლოთ. კრებაზე წამოდგნენ სამასამდე თავადი და გლეხი - ჩვენ მივეშველებითო. აქედან ერეკლემ ორასი კაცი გამოარჩია - ას სამი კაცი ქიზიყიდან, ბოდბელი პაატა ბაღაშვილი, ფანიანელი ფიდო ბეგიაშვილი, ანაგური პეტრე მირიანაშვილი, მარტყოფელი ლაზარე გოგილასშვილ-ოქრუასშვილი, ჯიმითური დათია ტურაშვილი და სხვა. ამათ შეუერთდა ქართლელები: იოთამისშვილი რევაზ უზბაში, გუგუნაშვილი ვახტანგ, სოლოღასშვილი ტარიელ, მაჩაბელი ძაღლუა, მუხრან-ბატონი სვიმონ, ზედგენიძე ზურაბ, მღვდელი იასე მაჭავარიანი, ნამორაძე ერასტი და სხვა, კახნი პაპა ბებურიშვილი, სოლომონ გურგენიძე, თაყაშვილი ფამერუზ, ბეჟან რატისშვილი და სხვა. ამათ ერეკლემ უთავა პაპა ბებურიშვილი. ესენი შევიდნენ ხმალდახმალ ციხეში. რამდენიმე დღის წინ ხომ გმირი დემეტრე ანდრონიკაშვილი შევიდა ციხეში ხმალდახმალ სამი კაცით, მეოთხე ზაქარია ყანდიაშვილი, მრავალი ტყვიაწამლით და სურსათით და გაამხნევეს ციხეში მყოფნი. ჭარ-ბელაქნელებმა შეიტყვეს თავიანთი სოფლების აოხრება ერეკლეს მიერ და 28 დღის შემდეგ შემოეცალნენ ციხეს და წავიდნენ.
ამ ვაჟკაცური საქმისთვის მეფე თეიმურაზს და მეფე ერეკლეს ყველა გლეხისთვის აზატობის ოქმები უბოძებიათ. წყალობის სიგელი უბოძებია მეფე ერეკლეს დავით ვაჩნაძისა და პაპა ბებურიშვილისთვის. მეფე პაპას უხსენებს იმ გმირობას და თავდადებას, რომლითაც მან სიკვდილისაგან იხსნა იგი, როცა ზემოთ ხსენებულ ომში ჰაჯი-ჯალაბისაგან დამარცხებული ერეკლე ალაზანში გადიოდა, მეფე და ცხენი წყალმა წაიღო და ლეკები - 7-8 კაცი, გარს მოადგა, პაპამ ისინი ხმლით მოაშორა და ღმერთის გარდა, იმ დღეს მანაც იხსნა ერეკლე სიკვდილისაგან. ბოლო ომშიც ბევრი მხნეობა აჩვენა პაპამ: "ჯერ ღვთის სიყვარულისთვის და მერმე ჩვენი და ჩვენი ქვეყნის ერთგულებისთვის და სარწმუნოებისათვის, თქვენი თავი სასიკვდილოდ გადადევით იმ დღეს და არ დაზოგეთ არც შენ და არც თავადთა და გლეხთა, წახვედით ღვთით და ჩემი ბრძანებით, დიდად შემოსაფრული იყო ის ციხე, ხმალდახმალ შეხვედით, ღვთის მოწყალებამ და თქვენმან შესვლამ შეამაგრა, შესვლაში და შიგნით ციხიდამ მრავალი კაცი მოკალით, და ლომსავით გაისარჯენით, თითონ შენ შიგ დაიჭერ; მას უკან გარეთ ხმალდახმალ გამოუხდით და ბევრი კაცი მოუკალით". ასეთი გარჯისთვის მეფეს პაპასთვის კარდენახში გლეხები უბოძებია, თავიანთი მამულითა, სახლ-კარითა და შესავალ-გასავალითა.
პაპას მოგვიანებითაც უმარჯვია. 1772 წელს მეფე ერეკლეს პაპა ბებურიშვილი ჯარით ფამბაკზე ჰყავდა დაყენებული მეთვალყურედ, ამ დროს ახალციხიდან ჰაჯი გარეი გამოემართა თბილისისკენ დიდი ჯარით, ჩაუსაფრდა მას პაპა თავისი ამხანაგებით მოხერხებულ ადგილას და მოულოდნელად ღვთის რისხვა დასცა თათრებს: 157 კაცი გასწყვიტა, 57 ტყვედ შეიპყრო და ერეკლე მეფეს მიჰგვარა თბილისში.
1773 წელს ხუნძახის ბატონი ნურსალ-ბეგი უეცრად თავს დაესხა სოფელ ბოდბეს და აიკლო, ბოდბელებს სიღნაღიდან მოეშველა მოურავი რევაზ ანდრონიკაშვილი, დაამარცხა და გაფანტა ლეკები. ამ ბრძოლაში მხნეთ იყვნენ ბოდბელი ბაღაშვილები, ყარა პაატას წინამძღოლობით. ამის შესახებ მოგვითხრობს ხალხური ლექსი:
"ამ ბაღაშვილსა პაატას ჯვარი სწყალობდა ღვთისაო,
ბოდბეში ჯარი შევიდა, მზე არის ამოსვლისაო,
გაიალაგა ლეკის ჯარი პირიქით დაღესტნისაო,
ალაზანზედ რომ ჩავიდნენ ბელადი იბანს პირსაო.
მე პირიქით რომ გავიდე, რა ვუთხრა ამდენ ქვრივსაო".