- "დედამიწა ალბათ გაიხლიჩებოდა, ქრისტე რომ მკვდრეთით არ აღმდგარიყო," - წერს წმინდა მღვდელმთავარი ნიკოლოზ სერბი. "ქრისტეს აღდგომა რომ არ ყოფილიყო, ქრისტიანობა არ იარსებებდა... ქრისტეს აღდგომა არის ანი და ჰოე მთელ მის ღმერთკაცობრივ სიღრმეში, სიღრმესა და სიგანეში," - გვმოძღვრავს ღირსი იუსტინე პოპოვიჩი.
მაცხოვრის აღდგომის სიხარულის გაზიარების მოსურნემ მაცხოვრის ჯვარცმის ტკივილიც უნდა გაიზიაროს. აღდგომა ხომ ჯვარცმის გარეშე არ მომხდარა.
დიდ პარასკევს, იუდეის მღვდელმთავრების ბრალდებითა და რომის პროკურორის განაჩენით, ქრისტე ჯვარს აცვეს. ჯვარზე - როგორც მსოფლიო ტაძრის სამსხვერპლოზე, მთელი კაცობრიობის გამოსასყიდად შეიწირა მსხვერპლი. როგორც ერთ-ერთ ქადაგებაში არქიმანდრიტი რაფაელი ამბობს: "გოლგოთა ახალი აღთქმის ეკლესიის მთავარ წმიდათაწმიდად იქცა: მაცხოვრის გამოქვაბული საფლავი - მის საკურთხევლად, მისი გვამის ქვის სარეცელი - საღმრთო ტახტად". ქრისტე მოკვდა როგორც ადამიანი. მისი სული, მამამთავართა და წინასწარმეტყველთა სულების მსგავსად, ჯოჯოხეთში, სიკვდილის სამეფოში ჩავიდა. მათ, ვინც თავისი ამქვეყნიური სიცოცხლის განმავლობაში მესიას ელოდა, მხსნელის საჭიროებას განიცდიდა, ქრისტეს ადამიანური სულის სახით ჯოჯოხეთშიც შეიცნეს თავიანთი მესია.
მაცხოვრის ორმა ფარულმა მოწაფემ, იუდეველმა თავადებმა - ნიკოდიმოსმა და იოსებ არიმათიელმა, რომლებიც სინედრიონის წევრები იყვნენ, პილატეს, ჯვარცმულის დასაფლავების უფლება გამოსთხოვეს. პილატე დიდსულოვნებით, თითქოს ხელმეორედ სიცოცხლეს ჩუქნისო, დაეთანხმა მათ. ქრისტეს წმიდა გვამი დადეს საფლავში, რომელიც იოსებმა თავისთვის და თავისი შთამომავლებისთვის შეიძინა. ამ საფლავის სანაცვლოდ კი მან ზეცა და მარადიული სიცოცხლე მიიღო.
იოსებ არიმათიელი შემდგომში განდევნეს თავისი სამშობლოდან. მას პალესტინის ყველა კუთხეში უსაფრთებოდნენ. მხოლოდ რომის იმპერიის დასავლეთ რეგიონში - ბრიტანეთში, ალბიონის მთებში ჰპოვა მან თავშესაფარი და განსასვენებელი, მაგრამ უკვე არა როგორც იუდეველმა თავადმა, არამედ - მოციქულმა და ბრიტანეთის ზეციურმა მფარველმა.
რაც შეეხება ნიკოდიმოსს, ის მწირად გადაიქცა თავის სამშობლოში, მათხოვრის სახით დადიოდა ქალაქებსა და სოფლებში, მოწყალებას ითხოვდა და ქრისტეს სახარებას ქადაგებდა. ნიკოდიმოსი დაასაფლავეს სახელგანთქმულ გამალიელთან (წმინდა პავლე მოციქულის მასწავლებელი, რომელმაც შემდგომში ქრისტიანობა მიიღო) ერთად. ქრისტეს ჯვარცმიდან რამდენიმე წლის შემდეგ, იმპერატორმა ტიბერიუსმა პილატე გადაასახლა სასაზღვრო ქალაქ ვიენაში (თანამედროვე ავსტრიის ტერიტორია). აქ მან თვითმკვლელობით დაასრულა სიცოცხლე - ხრამში გადახტა. იუდეველი იერარქები ანნა (ანან) და კაიაფა ხალხმა დახოცა ერთ-ერთი ბუნტის დროს, როცა ისინი აღელვებული ბრბოს დამშვიდებას ცდილობდნენ. ქრისტეს მკვლელ ერს კი, რომელიც გაჰყვიროდა - "სისხლი მაგისი ჩვენზედა და შვილთა ჩვენთა ზედაო", ის აუსრულდა, რაც საკუთარ თავს უსურვა.
...შუაღამე რომ გადავიდა, ქრისტე აღსდგა. მოხდა სასწაული, რომელსაც კაცობრიობას აუწყებდნენ წინასწარმეტყველნი, რასაც თვითონ ქრისტე იგავით ამცნობდა თავის მოწაფეებს. ზეციურმა შუქმა გააბრწყინა საფლავი. ეს ნათელი უფრო კაშკაშა იყო, ვიდრე ელვა ან ცეცხლის სვეტი, ებრაელებს რომ მიუძღოდა უდაბნოში. ზარდაცემული მცველები მკვდრებივით დაეცნენ მიწაზე. ებრაელმა მღვდელმთავრებმა რომ შეიტყვეს მომხდარის შესახებ, ადამიანთა გულებისა და ენების დაუფლების უნივერსალურ ხერხს - ქრთამს მიმართეს. როგორც არქიმანდრიტი რაფაელი ამბობს: "ოქროსგან გაკეთებული ისარი იოლად ხვდება მიზანში". ებრაელი მღვდელმთავრები საიდუმლოდ გაურიგდნენ მცველებს. მათ უნდა ეთქვათ, რომ ქრისტეს გვამი მისმა მოწაფეებმა მოიპარეს.
ჯვარცმის დროს მოციქულებმა (გარდა იოანე ღვთისმეტყველისა) დატოვეს თავიანთი მოძღვარი. მენელსაცხებლე დედები ჯვართან დარჩნენ, მათ არ მიატოვეს მაცხოვარი გოლგოთაზე, ამიტომაც მათ პირველებს უნდა განეცადათ ქრისტეს აღდგომის სიხარული. მარიამ მაგდალინელი კვირას, დილით ადრე მივიდა საფლავთან და გამოქვაბულის კარიდან უზარმაზარი გარდაგორებული ლოდი იხილა. შევიდა აკლდამაში და იხილა ანგელოზი - ნიშანი იმისა, რომ ზეციური მაცნე მას ელოდებოდა. ანგელოზმა მარიამსა და სხვა მენელსაცხებლე დედებს უთხრა: "რასა ეძიებთ ცოცხალსა მკვდართა შორის? ქრისტე აღდგა!" მენელსაცხებლე დედების მწუხარება სიხარულად შეიცვალა. ისინი სასწრაფოდ გაიქცნენ იერუსალიმიდან, რათა მოციქულთათვის ქრისტეს აღდგომა ეხარებინათ. შემდეგ მკვდრეთით აღმდგარი ქრისტე მოციქულებს გამოეცხადა. მან მღვდელმოქმედების, ცოდვების მიტევებისა და გახსნის ხელისუფლება მისცა მათ. იაკობ მოციქული იერუსალიმის ეპისკოპოსად დაადგინა და ასწავლა საღმრთო ლიტურგიის აღსრულება.
ცნობილია ასეთი გადმოცემა: იესო ქრისტეს მოწაფემ მარიამ მაგდალინელმა იმპერატორ ტიბერიუსს საჩუქრად კვერცხი მიუტანა და ხმამაღლა უთხრა: "ქრისტე აღსდგა!". იმპერატორმა ჰკითხა, თუ რას ნიშნავდა ეს. მარიამმა მას უამბო უფალ იესო ქრისტეზე და მის აღდგომაზე. იმპერატორმა ვერ დაიჯერა და თქვა, რომ კვერცხის გაწითლებას უფრო დაიჯერებდა, ვიდრე მკვდრის აღდგომას. ამის შემდეგ პირველი ქრისტიანები მარიამ მაგდალინელის მსგავსად, ერთმანეთს წითელ კვერცხებს ჩუქნიდნენ. ასე გრძელდება დღესაც.
მაცხოვრის საფლავთან მლოცველი პატრიარქი დაუყოვნებლივ ანთებს თავის ორ შეკვრა სანთელს, ანგელოზის ეკვდერში გამოდის და ოვალური სარკმლებიდან გარეთ მდგომ მლოცველებსაც აწვდის საღმრთო ცეცხლს. მათ ხელშიც ასევე ინთება ერთად შეკრული 33-33 სანთელი. ამ დროს, საღმრთო ცეცხლის გამოჩენისას აღტაცებული სიხარულის გრგვინვა გადაუვლის მიდამოს. მორწმუნეთა ბედნიერებას საზღვარი არა აქვს, ბევრს ცრემლები სდის... ზეციდან გარდამოსული სასწაული ღმრთაებრივი ცეცხლი, უკვე მორწმუნეებს ხელთ უპყრიათ. ცეცხლი, რომელსაც ერთ ხანს მიწიერი ცეცხლის თვისებანი არ გააჩნია, რომელნიც მხოლოდ განწმედს და არაფერს წვავს, ამაზე დიდი სასწაული რაღა უნდა მოხდეს! ამაზე მეტი ნუგეში რაღა უნდა იყოს!
დიდება და მადლობა ღმერთს ყველაფრისათვის! ჭეშმარიტად, ჭეშმარიტად აღსდგა ქრისტე!