XVI-XVII საუკუნეებში ჩრდილო კავკასიიდან ჩამოსახლებული მთიელთა ტომები საქართველოს ისტორიულ კუთხეში - აფხაზეთში დამკვიდრების გამო აფხაზებად იწოდებიან. "აფხაზი ისეთივე ქართველი იყო, როგორიც ეგრისი და მეგრელი, როგორიც ჰერეთი და ჰერი, როგორიც ქართლი და ქართლელი". VIII საუკუნეში აფხაზთა სამეფო ქართველთა სახელმწიფო იყო, ხოლო აფხაზნი - ქართველები (ნიკო ბერძენიშვილი).
ძველი საეპარქიო კათედრები - მოქვი, ბედია, დრანდა, ბიჭვინთის საკათალიკოსო საყდარი მტრის შემოსვლის შემდეგ გაუქმდა. ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით, დაცლილი საეპისკოპოსოები მღვდლის ამარა დარჩა. დრანდის უკანასკნელი ეპისკოპოსი გაბრიელი იძულებული გახდა მიეტოვებინა კათედრა და იერუსალიმში წასულიყო. აფხაზეთის საეპისკოპოსო კათედრების მწყემსმთავრებმა თავი სამეგრელოსა და იმერეთს შეაფარეს.
ცხუმ-აფხაზეთის ტერიტორიაზე მრავალი სიწმინდე და საეკლესიო რელიკვია იყო დავანებული. მათგან აღსანიშნავია წმინდა იოანე ოქროპირის სარკოფაგი. დასანანია, რომ აფხაზეთის სიწმინდეებზე საუბარი მხოლოდ წერილობითი მასალების მიხედვით გვიწევს - იქაურობის მოლოცვა ოცნებად გვექცა. დასანანია ისიც, რომ უძველესი ქართული მართლმადიდებლური ტაძრები დღეს ღვთის ანაბარა არიან და ელიან იმ დღეს, როცა ქართული გალობა კვლავ გაათბობს გაციებულ კედლებს... შევეცადეთ, მკითხველისთვის მცირე ცნობები შეგვეთავაზებინა აფხაზეთში დაუნჯებულ სიძველეთა შესახებ.
(ახალი ათონი)
ივერიის მთაზე ადამიანის მოსახლეობის კვალი ძვ.წ. III ათასწლეულიდან დასტურდება. ზღვიდან 350 მეტრზე ანაკოფიის ციტადელია. აფხაზთა სამთავრო-საერისთავოს მთავარი ქალაქი XVIII საუკუნემდე ანაკოფია იყო. შემდეგ რეზიდენციამ ლიხნში გადაინაცვლა. XV-XVII საუკუნეებში ივერიის მთას თურქები დაეუფლნენ და ანაკოფია ნანგრევებად იქცა. ათონში ულამაზესი მონასტერი აშენდა და "ახალი ათონი" ეწოდა. 1888 წელს იგი ინახულა რუსეთის იმპერატორმა ალექსანდრე III-მ. იქვე მდგარ IX-X ს.ს.-ის ტაძარში განისვენებენ აფხაზეთის ეპარქიის სასულიერო პირები.
როგორც ცნობილია, I საუკუნეში პონტოდან ნიკოფსიამდე ქრისტიანობა გაავრცელეს ანდრია მოციქულმა და სიმონ კანანელმა. ისიც ცნობილია, რომ ანდრია პირველწოდებულს სიმონ კანანელი საქართველოს შავიზღვისპირეთში დაუტოვებია. შესაძლებელია, სოფლისა და ტაძრის სახელი კამანი - თავად სიმონ კანანელის (კანანი-ქანანი-კანანელი-ქანანელი) სახელთან იყოს დაკავშირებული.
შუა საუკუნეებში დრანდა ერთ-ერთი საეპისკოპოსო ცენტრი იყო. 1637 წელს თურქებმა ტაძარი დააქციეს. 1883 წელს საბერძნეთის ივერთა მონასტრიდან მოსულმა ბერებმა დრანდაში მამათა მონასტერი დააარსეს. მონასტერს მამულები ჰქონდა როგორც დრანდაში, ისე წებელდაში, სავარგულები - სოხუმში, ნოვოროსიისკში, კრასნოდარში, ჰყავდათ საქონელი, ჰქონდათ ვენახები, ბაღები...
1640 წელს მოქვის ტაძარი ინახულეს რუსეთის მეფის ელჩებმა - თევდორე ელჩინმა და პავლე ზახარევმა, რომლებიც სამეგრელოს მთავარ ლევან II დადიანთან ჩამოვიდნენ.
XVII საუკუნეში ილორის ეკლესია ლევან II დადიანმა შეაკეთა. 1736 წელს ეკლესია თურქებმა დაწვეს, შემდეგ ოდიშის მთავრებმა აღადგინეს. ძეგლი საფუძვლიანად შეკეთდა XIX ს-ის 40-იან წლებში.
დადიანების სამფლობელოს ხშირად თავს ესხმოდნენ აფხაზთა მთავრები შარვაშიძეები. ლევან I დადიანმა შარვაშიძეები სასტიკად დაამარცხა და შერეკა ისინი ლიხნში (ზუფუში). ამასთან დაკავშირებით ილორის ერთ-ერთ ხატზე მან ასეთი წარწერა გააკეთა: "მიუხვდით შარვაშიძესა ზუფუს, მუწუს წყალსა აქათ ავაოხრეთ და სადაცა სიმაგრე იყო, ავიღეთ და გავაცურეთ და კაპოეტის წყალზე შემოგუებნეს ზეფაური და სიხაური მარშანიები და გაგვემარჯვა და დავხოცეთ და ზოგი ხელთ დაგურჩა და გამარჯვებულები მოვედით".
წმინდა გიორგის სახელობის დღესასწაული ილორობა იმართებოდა 20 ნოემბერს, წმინდა გიორგის ეკლესიაში. გადმოცემით, დღესასწაულის წინა საღამოს სამეგრელოს მთავარი შემოუვლიდა ეკლესიის გალავანს და შესასვლელს საკუთარი ბეჭდით დაბეჭდავდა. მეორე დილით, ისევ მხლებლების თანხლებით, მთავარი თვითონვე ხსნიდა საბეჭდავს. მლოცველებს ეზოში ხვდებოდა თეთრი ხარი, რომელიც თითქოს ღამით სასწაულებრივად შეჰყავდა წმინდანს. ხარს კლავდნენ და ხორცს მლოცველებს ურიგებდნენ. გადმოცემით, ძველად ხარის მაგივრად ტაძარში შემოდიოდა სამსხვერპლო ირემი.
ბედიელ მღვდელმთავრებს კარგი წიგნთსაცავი შეუქმნიათ. ისინი თვითონაც ამრავლებდნენ ხელნაწერებს. ბედიელი მიტროპოლიტის გერმანე ჩხეტიძის თაოსნობითაა გადაწერილი გულანი. მას შავშეთიდან ჩამოუყვანია გაბრიელ ლომსაძე და გადაუწერინებია გულანის ნაწილი (თვენი, მარხვანი). დანარჩენი დაუწერიათ ამბროსი კარგარეთელს, საბა ნაფოტაძეს და სხვებს. ბედიელი მთავარეპისკოპოსი ანტონ ჟვანიძე დიდი ბიბლიოფილი ყოფილა.
ბაგრატ მეფეს განსაკუთრებით უზრუნია ბედიის ეკლესიაზე: უამრავი ხატი და ძვირფასეულობა შეუწირავს. "ვინც იხილავს ბედიის ეკლესიის ძვირფას საგანძურს, მიხვდება, რა დიდი მეფე იყო ბაგრატი", - გვამცნობს მემატიანე. ბევრი რამ განადგურდა, მაგრამ შემოგვრჩა ერთი უძვირფასესი განძთაგანი - 999 წლის ბედიის ბარძიმი.
ბარძიმი დამზადებულია ბაჯაღლო ოქროსგან და თითქმის ერთ კილოგრამს იწონის. ის დღეს თბილისში, ხელოვნების მუზეუმშია დაცული. ბარძიმს ადრე ფეხი ჰქონია, რომელიც დაკარგულად ითვლება. ბარძიმის გარშემო 12 გამოსახულებაა, მათ შორის მაცხოვრისა და ღვთისმშობლისა ყრმით. ასომთავრული წარწერა გვაცმობს, რომ აფხაზეთის მეფე ბაგრატი და მისი დედა გურანდუხტი ბარძიმს სწირავენ მათ მიერვე აშენებულ ბედიის ეკლესიას.
XVIII ს-ის მიწურულს აფხაზეთის მთავრებმა რეზიდენცია ლიხნიდან სოხუმის ციხეში გადაიტანეს. აქ გადმოვიდა მთავარი ქელეშბეი შარვაშიძე. XIX საუკუნის დასაწყისში ქელეშბეი შარვაშიძემ თურქეთის სულთანთან კავშირი გაწყვიტა და მოლაპარაკება დაიწყო რუსეთის იმპერატორ ალექსანდრე I-თან, რათა აფხაზეთი, მსგავსად საქართველოს სხვა სამეფო-სამთავროებისა, სამფარველოდ მიეღო. 1808 წელს ქელეშბეი შეთქმულებმა თავისივე რეზიდენციაში მოკლეს. მისმა მემკვიდრემ, საფარბეიმ, 1809 წელს სთხოვა რუსეთს მფარველობა. რუსებმა დაიკავეს სოხუმის ციხე, აფხაზეთის მთავრები კი ლიხნში დაბრუნდნენ.
აფხაზეთის სამეფოს შექმნის შემდეგ ბიჭვინთაში იჯდა აფხაზეთის კათოლიკოსი, ხოლო საქართველოს ერთიანი სამეფოს დაშლის მერე - აფხაზთა კათოლიკოს-პატრიარქი.
არქეოლოგიურმა გათხრებმა დაადასტურეს, რომ გვიანდელ ანტიკურ პერიოდში აქ დიდი კულტურული და სავაჭრო-სახელოსნო ცენტრი იყო.
აღმოჩნდა V საუკუნის ტაძარი. ჩანს, იგი აუგიათ IV საუკუნის ბაზილიკის ნანგრევებზე. ამას მოწმობს მარმარილოს ფრაგმენტები და მოზაიკით შემკული იატაკი. ბიჭვინთის ცენტრში, ნაქალაქარიდან რამდენიმე კილომეტრის დაშორებით, დგას დიდი ჯვარგუმბათოვანი ტაძარი (X-XIს.ს.). XIX საუკუნის 60-იან წლებში ტაძრის კედლები შეულესავთ და შეუთეთრებიათ, შემორჩენილია XVI ს.-ის კედლის მხატვრობის ფრაგმენტები. ტაძრის ტერიტორიაზე პატარა სამლოცველოები და ეკლესიებიც დგას.