ღვთისმშობლის შესხმა
ღვთისმშობლის შესხმა
იმ უმთავრეს სიწმინდეთა შორის, რომლისკენაც მიპყრობილი იყო ჩვენს წინაპართა მზერა, ერთ-ერთი უპირველესი ადგილი უჭირავს ღვთისმშობელს. ყოვლადწმინდას უგალობენ ჰიმნოგრაფთა თაობები: იოანე მინჩხი, მიქაელ მოდრეკილი, დავით აღმაშენებელი, დემეტრე-დამიანე, თამარი... ღვთისმშობელს მიმართავდნენ, როგორც სასოებას და იმედს. საეკლესიო ჰიმნებსა და საგალობლებში ღვთისმშობელი დასახულია "ქალწულთა შვენიერებად", "ცად სულიერად", "ზღუდედ და ნავთსაყუდელად ყოველთა ქრისტიანეთა", "კაცთა დაბნელებული ბუნების განმაახლებლად", "ადამის ასულად", "კიბედ, აღმყვანებელად კაცთა ზეცათა სასუფეველსა..."

ღმერთმა დედათა შორის გამოარჩია მარიამი, რათა ის გამხდარიყო ღვთისმშობელი. განკაცება თვით ღვთაების ნება იყო და ეს სასწაული ღვთისმშობელს ყველას წინაშე აღამაღლებს. ამიტომაც არის ის "ქალწულთა მიერ სანატრელი" ("გიხაროდენ, ქალწულთა მიერ სანატრელო"). მარიამს უწოდებენ "ღვთივსანატრელ და ყოვლადბრწყინვალე ქალწულს":

"ქერობინთა უაღრესო
ცათა უვრცელესო, სძალო ღმრთისაო,
დედობრივთა წესთა გარე-წარსრულო,
უმამოდ და უხრწნელად მშობელო ქრისტესო,
რომელი სთქუ - აღესრულა,
რამეთუ გნატრიან ქუეყანისანი
და იდიდები ზეცისათაგან!"

იოანე მინჩხი (Xს.)

ეს სიტყვები სახარების სიტყვების გამოძახილია: "თქვა მარიამ: ადიდებს სული ჩემი უფალსა და განიხარა სულმან ჩემმან ღმრთისა მიმართ, მაცხოვრისა ჩემისა, რამეთუ მოხედნა სიმდაბლესა ზედა მხევლისა თვისისა, რამეთუ აჰა, ესერა, ამიერიდგან მნატრიდნენ მე ყოველნი ნათესავნი" (ლუკა, 1,46-48).

ღვთისმშობელი წარმოდგენილია ღვთაებრივი სიბრძნის - მაცხოვრის სახლად - "სულიერ ცად", რომელიც ცისა და ქვეყნის მეფემ აიგო და ააგო კაცთათვის:

"ფესვთა მათგან ოქროვანთა შემკული ხარ შენ, ქალწულო,
იაკინთე ძოწეული სამოსლად გაქვს, ღვთისმშობელო...
პატიოსან და წმიდა არს სახელი შენი, სანატრელო,
ეკლესიაი ბეთლემისაი ცათა მსგავს არს, უბიწოო".

ფილიპე, "ქება ბეთლემისაი" (Xს.)

ღვთისმშობლის სანატრელობისა და ერთადერთობის მოტივი მთელი სიძლიერითაა გამოხატული ღვთისმშობლის შესხმაში, რომელსაც "მანანაი" ჰქვია. აქ ყოვლადწმინდა ქალწული დასახულია: "ძალთა მიერ სანატრელად", "ცხრა ნეტარებითა ნეტარეულად" ("გიხაროდენ, ცხრა ნეტარებითა ნეტარეულო!"). "ვაქებდეთ, ვადიდებდეთ, თაყვანის ვსცემდეთ და ვნატროდეთ ყოვლადწმიდასა ქალწულსა ღვთისმშობელსა მარიამს, რამეთუ მან ჰსთქვა: ამიერითგან მნატრიდენ მე ყოველნი ნათესავნი. აჰა, გნატრით ნათესავნი ქრისტეანეთანი, ღვთივსანატრელო მარიამ, და ვიტყვით: ნეტარ არიან თვალნი შენნი, რამეთუ ჰხედვენ რომლისათვის მრავალთა მეფეთა გული უთქმიდა ხილვად. ნეტარ არიან ბაგენი შენნი, რომლითა შეეხები ნაკვერცხალსა მას ისაიას ბაგეთა განმწმედელსა, ნეტარ არს პირი შენი, რომლითა ამბორს უყოფ პირსა, მოსეს პირისა განმაბრწყინვებელსა. ნეტარ არს წიაღი შენი, რომლითა შეიტკბობ, რომელი იყო წიაღით მამისათა, ნეტარ არიან ძუძუნი შენნი, რომლითა იტვირთე ცათა დაუტევნელი, და ნეტარ არიან იგინიცა, რომელთა ისმინონ სიტყვა შენგან შობილისა ღვთისა და დაიმარხონ იგი".

შეწევნისთვის ღვთისმშობელს ანგელოზებზე ხშირადაც კი მიმართავდნენ ხოლმე, რადგან ისაა შუამავალი ადამიანსა და მაცხოვარს შორის: "სანატრელი ძალთა შორის". იგი მარადიულ ბედნიერებასა და ნეტარებას არის ნაზიარები. ქრისტიანულ მწერლობაში ყოვლადწმინდა ქალწული უპირისპირდება ევას, რომლის ბრალითაც პირველი ადამიანი სამოთხეს მოაკლდა, ხოლო ღვთისმშობელი სამოთხის მკვიდრი გახდა: "ცხოვრება, ადამის ბრალთა დამხსნელი, გვიშევ, ჰოი, ღვთისმშობელო, და ევას მწუხარება სიხარულითა უოხჭნოითა აღავსენ, რამეთუ შენგან შობილმან ღმერთმან ხრწნილება მათი უხრწნელ ჰყო, იშვა რა ორითა ბუნებითა - ღმერთი სრული და კაცი სრული, და კვალად მაგნა მუნვე სამოთხედ" ("ჟამნიდან").

ღვთისმშობელი მარადის "სანატრელი" და "კურთხეულია", რადგან სწორედ მის მიერ "ღირს ვიქმნენით პოვნად სამოთხისა შვებასა".

ღვთისმშობელი დაულეველი სიხარულის, შვებისა და იმედის წყაროა: "ოქროსა უბრწყინვალესი", "გუნდრუკისა უპატიოსნესი", "მირონისა უსუნნელესი", "სასოებისა სიმდიდრე", "სიყვარულისა სრულება", "ცოდვილთა ცხონება", "მართალთა მხიარულება", "ვნებულთა ლხინება", "უვნებელთა დიდება..."

ღვთისმშობელი ამასთანავე არის საქართველოს მფარველიც. ამიტომაც ღვთისმშობლისკენ, მიღმა სამყაროსკენ მიმართულ ქართველ ჰიმნოგრაფებს არ ავიწყდებათ "საქვეყნო სათხოვარი" და მხოლოდ საკუთარ სულს კი არა, მტერთა ძლევასა და "ეკლესიათა შეურყევლობას" ევედრებიან შემოქმედის დედას. თვით ლოცვად აღვლენილ პოეზიაში საქართველო, ეროვნული საფიქრალი ანათებს ქართველ ჰიმნოგრაფთა სულს. ამ განწყობილების გამოძახილია X-XI საუკუნეების ქართველი ჰიმნოგრაფის - კაპრაშის სიტყვები:

"ევედრე აწ ძესა შენსა, სანატრელო,
რაითა მოჰმადლოს მეფესა
ძლევაი მტერთა ბარბაროზთაი
და დაცვაი ეკლესიათა
შეურყეველი!"

სახარებაში ვკითხულობთ: "ნეტარ-არიან რომელთა ისმინონ სიტყვა ღვთისა და დაიმარხონ იგი". ამასთან დაკავშირებით "ღვთისმშობლის შესხმის" ("მანანაი") ავტორი წერს: "ჰოი, საყვარელნო ქრისტესნო! ვისმინოთ და დავიმარხოთ ტკბილნი სიტყვანი, რათა ნეტარება იესო ქრისტეს მიერ მოვიღოთ, რამეთუ ბრძანებს ყოვლადტკბილი იგი, და სახიერებით შვენიერი მოძღვარი: ნეტარ იყვნენ გლახაკნი სულითა, ნეტარ-იყვნენ წმიდანი გულითა, ნეტარ იყვნენ მოწყალენი ხელითა და სხვანი. აწ უკვე, საყვარელნო, ესე სათნოებანი მოვიგოთ და ღვთისა მიერ ნეტარება მოვიღოთ. ვითარმედ ნეტარ-არს მონისა მის, რომელსა მოვიდეს უფალი მისი და ჰპოოს იგი ესრეთ სათნოებისა მოქმედი, რამეთუ ესე ვითარნი სათნოებანი, ძმანო, აქაცა ყოვლისა განსაცდელისა განგვათავისუფლებენ, და მას საუკუნოსა ღვთისმშობლისა და ყოველთა მართალთა თანა ღვთივშვენიერითა გვირგვინითა და ბრწყინვალებითა მრავლითა გვახარებენ".
ბეჭდვაელფოსტა
კომენტარი არ გაკეთებულა
სხვა სიახლეები
04.12.2022
გვესაუბრება ბათუმის წმინდა ბარბარე სახელობის ტაძრის წინამძღვარი, დეკანოზი შიო პაიჭაძე:
-ცა სქელი და უხეშია,
28.11.2022
დედა ეკლესია ღვთისმშობლის ტაძრად მიყვანებას ახალი სტილით 4 დეკემბერს აღნიშნავს. ეს არის ათორმეტთაგანი დღესასწაული,
19.09.2022
ტროპარი: ძირისაგან იესსესისა და წყვილთაგან დავითისთა, საღმრთო ქალწულ მარიამ იშვების დღეს ქუეყანასა ზედა,
04.09.2022
ძველი სტილით 23 აგვისტოს (5 სექტემბერს) ეკლესია ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის მიძინების დღესასწაულის წარგზავნას აღნიშნავს.
15.07.2022
ბიზანტიაში ლეონ დიდის, მაკედონელის (457- 474 წლები) ზეობისას მეფესთან დაახლოებული პირნი, ძმები, გალბიუსი და კანდიდე, წმინდა მიწის მოსალოცად გაეშურნენ.
22.04.2022
უკრაინაში, იმ მთაზე, სადაც ახლა პოჩაევოს მიძინების ტაძარია, 1340 წელს ორი მონაზონი დასახლდა. ერთი მათგანი ლოცვის მერე მთის მწვერვალზე ავიდა და უეცრად დაინახა ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელი,
06.04.2022
ერთ-ერთ უდიდეს საუფლო დღესასწაულს, რომელსაც წმინდა ეკლესია 25 მარტს (ახ. სტილით 7 აპრილს) აღნიშნავს, ხარება ეწოდება.
08.01.2022
კრება ყოვლადწმინდისა ღვთისმშობელისა. ქრისტეს შობის შემდგომ დღეს ეკლესია თავის ერთგულ შვილებს მოუწოდებს "ტარიგისა და მწყემსის დედის", "სამოთხისა ბჭეთა განმღებელის" - ყოვლადწმინდა ქალწული მარიამის მადლობით განსადიდებლად.
21.12.2021
როდესაც ადამიანთა მოდგმის პირველი მშობლები ღვთის აღთქმის დარღვევის გამო სამოთხიდან განიდევნენ, უფალმა თავისი გამოუთქმელი გულმოწყალებით დაცემულ კაცობრიობას გამოხსნის აღთქმა დაუდო.
04.12.2021
ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის ტაძრად მიყვანებას მართლმადიდებელი ეკლესია ძველი სტილით 21 ნოემბერს (ახლით - 4 დეკემბერს) აღნიშნავს.
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
პალესტინის ერთ-ერთ მონასტერში, რომელიც ქალაქ კესარიის მახლობლად მდებარეობდა, ცხოვრობდა ღირსი მონაზონი ზოსიმე. მშობლებმა იგი სიყრმეშივე მისცეს აღსაზრდელად ამ მონასტერში და უკვე 53 წელი იყო, რაც აქ მოღვაწეობდა.

casino siteleri 2023 Betpasgiris.vip restbetgiris.co betpastakip.com restbet.com betpas.com restbettakip.com nasiloynanir.co alahabibi.com hipodrombet.com malatya oto kiralama istanbul eşya depolama istanbul-depo.net papyonshop.com beşiktaş sex shop şehirler arası nakliyat ofis taşıma kamyonet.biz.tr malatya temizlik shell aspx shell umitbijuteri.com istanbul evden eve nakliyat

casino siteleri idpcongress.org mobilcasinositeleri.com ilbet ilbet giris ilbet yeni giris vdcasino vdcasino giris vdcasino sorunsuz giris betexper betexper giris betexper bahiscom grandpashabet canlı casino malatya ara kiralama

casino siteleri bedava bonus bonus veren siteler bonus veren siteler