ის - დიდი დედა - ქუთუთოებქვეშ შემნახავი ჩვენი სირცხვილის
ის - დიდი დედა - ქუთუთოებქვეშ შემნახავი ჩვენი სირცხვილის
ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის სახეს განსაკუთრებული ადგილი უჭირავს ქართულ პოეზიაში. უძველესი დროიდან ყოვლადწმინდას უგალობდნენ ჰიმნოგრაფთა თაობები: იოანე მინჩხი, მიქაელ მოდრეკილი, დავით აღმაშენებელი, დემეტრე-დამიანე, თამარი... მას მიმართავდნენ როგორც სასოებას და იმედს, როგორც შუამავალს ადამიანსა და მაცხოვარს შორის. ღვთისმშობელი დასახულია "ქალწულთა შვენიერებად", "ცად სულიერად", "ზღუდედ და ნავსაყუდელად ყოველთა ქრისტიანეთა", "კაცთა დაბნელებული ბუნების განმაახლებლად", "ადამის ასულად", "კიბედ აღმყვანებელად კაცთა ზეცათა სასუფეველსა".

ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელს განადიდებდნენ საერო პოეზიაშიც. შეწევნას ევედრებოდნენ პირადი, ეროვნული თუ ზოგადადამიანური ტკივილის და ცოდვა-მადლის დამტევი და მატარებელი ქართველი პოეტები: ილია ჭავჭავაძე, აკაკი წერეთელი, გალაკტიონ ტაბიძე, ნიკო სამადაშვილი... ჩვენი დროის პოეტთა შორის ეს თემა განსაკუთრებით ბესიკ ხარანაულის პოეზიაში აქცენტირდება და "ახალი დროების" სათქმელსა და სათხოვარს იტევს. ლექსი "სირცხვილის შემდეგ" ღვთისმშობლისადმი აღსარებაა, რომელიც გაჯერებულია ცოდვისა და დანაშაულის განცდით, "შიშველ ნერვებად რომ თრთის" ბესიკ ხარანაულის პოეზიაში. შინაგანი ქვეყნიერების საყრდენისა და დედაბოძისადმი სწრაფვა ასეა გამოთქმული:

დედა გვაკლია ყველას, დედა,
ეს კი არა, ნაოჭასხმული,
ის - დიდი დედა -
ქუთუთოებქვეშ შემნახავი ჩვენი სირცხვილის".


საიდან იღებს დასაბამს ქართულ მწერლობაში ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის განდიდების ტრადიცია და როგორ გრძელდება ახალ დროში?

გვესაუბრება ფილოლოგიის მეცნიერებათა დოქტორი, პროფესორი, თბილისის სასულიერო სემინარიისა და აკადემიის პედაგოგი, ქალბატონი ლელა ხაჩიძე, რომელმაც არაერთი საინტერესო პუბლიკაცია და ნაშრომი მიუძღვნა ამ საკითხის კვლევას.

- იმ უმთავრეს სიწმინდეთა შორის, რომლებისკენაც მიპყრობილი იყო ჩვენს წინაპართა მზერა, ერთ-ერთი უპირველესი ადგილი უჭირავს ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელს. ეს მოხდა ძალიან სწრაფად, ქვეყნის გაქრისტიანებისთანავე. ამის უმთავრეს მიზეზად უნდა მივიჩნიოთ გადმოცემა ღვთისმშობლის წილხვედრად საქართველოს მიჩნევის შესახებ, რამაც ჩვენი ქვეყანა სამუდამოდ, განსაკუთრებული ნდობით, იმედითა და სიყვარულით დაუკავშირა ყოვლადწმინდას. ამავე დროს, ეს იყო დიდი პატივი და პასუხისმგებლობა. ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის ხატება გასდევს ქართულ ხელოვნებას, ფრესკას, საგალობელს, ტოპონიმიკას - საერთოდ ქართულ ცნობიერებას.

- "ქალის კულტი" ოდითგანვე არსებობდა საქართველოში, რომელიც ღვთისმშობელსა და წმინდა ნინოს უკავშირდება...

- რა თქმა უნდა, ღვთისმშობლის წილხვედრ ქვეყნად საქართველოს მიჩნევამ მნიშვნელოვნად განსაზღვრა ქალის როლი, როგორც ამბობენ, "ქალის კულტი" საქართველოში. ღვთის ნებით, საქართველოს საბოლოო (სახელმწიფოებრივ დონეზე) გაქრისტიანება დაუკავშირდა კვლავ ქალის - წმინდა ნინოს სახეს, რომელსაც გრიგოლ რობაქიძე ასე მიმართავს: "დაო და დედაო, ღვთისმშობლის დობილო". უნდა აღინიშნოს ისიც, რომ ქალის განსაკუთრებულ როლს ვარაუდობენ ჯერ კიდევ წინაქრისტიანულ საქართველოში. პროფესორ რევაზ სირაძის თვალსაზრისით, წარმართობის დროინდელ საქართველოში არსებობდა "დედა-უფლის" კულტი, რომელსაც ეტიმოლოგიურად უკავშირდება სიტყვა "დედუფალი" ("დედოფალი").

ღვთისმშობლის მადლი ფარავდა და წარმართავდა დიდი თამარის მოღვაწეობას, ქეთევან დედოფლის მოწამებრივ ცხოვრებას...

- როგორ გამოიკვეთა ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის სახე სასულიერო მწერლობაში?

- ღვთისმშობელი ერთ-ერთი წამყვანი თემაა საერთოდ ქრისტიანულ მწერლობაში. ეს ბუნებრივიცაა, რადგან ღვთისმშობელი მეოხი, შუამდგომელია ცოდვით დამძიმებულ ადამიანსა და მაცხოვარს შორის.

"ქალწულო, ბრალეულთა
თავსმდებო, რომელმან სიტყუაი
განაზრქე ხორცითა და კარვითა მიწისაითა,
სიზრქე
უსასოებისაი
განმძარცუე, რათა
მონანული შეგივრდე შენ!"

ასე მიმართავს მას წმინდა მეფე დავით აღმაშენებელი. საგულისხმოა, რომ საეკლესიო პოეზიაში - ჰიმნოგრაფიაში, რომელიც უამრავ საგალობელს მოიცავს, ასეთი წესია დადგენილი - მცირე ფორმის საგალობელი ან ჰიმნოგრაფიული კანონის ყოველი გალობა მთავრდება ყოვლადწმინდისადმი მიძღვნილი ტროპარით, რომელსაც "ღვთისმშობლისა" ეწოდება.

"არაი უხილავს მზესა
ქალწული დედაი თვინიერ შენსა,
არცა ჩემოდენ ბრალეულსა - ნათელი მისი,
გარნა მე შენითა
ოხითა, დედოფალო,
ვესავ ხილვად ნათელსა
ძისა შენისასა
და ნათელსა ზეშთა საუკუნეთასა!"

ამ სიტყვებით მთავრდება დავით აღმაშენებლის "გალობანი სინანულისანი".

მრავალი საგალობელი მიემართება უშუალოდ ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელს. ჰიმნოგრაფიული ტრადიცია მათაც "ღვთისმშობლისანს" უწოდებს. განსაკუთრებული ძალითაა ასახული ღვთისმშობლის სახე მისი მიძინებისადმი მიძღვნილ საგალობლებში. ეს დღესასწაული - მარიამობა, რომელიც ასე ახლობელია ქართველი კაცისთვის, თითქოს აერთიანებს წუთისოფელსა და ზესთასოფელს, სააქაოსა და სასუფეველს. ამ დღისადმი მიძღვნილი შესანიშნავი საგალობელი - ვრცელი ჰიმნოგრაფიული კანონი ეკუთვნის X საუკუნის დიდ ქართველ ჰიმნოგრაფს იოანე მინჩხს. საგალობელი ასე იწყება:

"ნათელო ბუნებითო,
მოეც სინათლე
გონებასა ჩემსა დაბნელებულსა,
რაითა ღირსად აღმოვთქუა ქებაი
დედუფლისაი
უაღრეს ბუნებათა და განვნათლდეთ ყოველნი
შემოკრებულნი ესე ქებად დღესასწაულსა ამას".

იოანე მინჩხი მისთვის დამახასიათებელი თეოლოგიური სიღრმითა და დიდი ლირიზმით გვიჩვენებს ამ დღესასწაულის "ორმაგ" ბუნებას - მწუხარებისა და სიხარულის ერთიანობას:

"დედაო მხსნელისაო,
მონანი შენნი
მგლოვიარე ვართ მიცვალებასა შენსა,
რამეთუ
დღეს განგუეშორები შენ ჩვენგან და
კუალად მიხარის, რამეთუ მიხუალ სუფევად
ძისა შენისა თანა სასოი და მეოხი ჩუენი!"

ქართულ "ღმრთისმშობლისანებს" შორის განსაკუთრებული ადგილი უჭირავს წმინდა დავით აღმაშენებლის ძის, დემეტრე-დამიანეს საგალობელს:

"შენ ხარ ვენახი, ახლად აღყვავებული,
მორჩი კეთილი, ედემში დანერგული,
ალვა სურნელი, სამოთხით გამოსრული,
ღმერთმან შეგამკო, ვერავინ გჯობს ქებული,
და თავით თვისით მზე ხარ განბრწყინვებული".

"შენ ხარ ვენახი" სრულყოფილი ნიმუშია ტექსტის და მუსიკის "ზეობისა".

ქართველი ჰიმნოგრაფები ღვთისმშობელს მიმართავდნენ როგორც სასოებას და იმედს. ამავე დროს, ჰიმნოგრაფიაში შეიქმნა მისი განსხვავებული სახეც - ჯვარცმასთან მდგომი სასოწარკვეთილი დედისა, რომლის გოდება სულის სიღრმემდე აღწევს. ამ ტრადიციის სათავე ქართულ მწერლობაში უკავშირდება დიდი ქართველი მეცნიერისა და მოღვაწის წმინდა ეფრემ მცირის სახელს, რომელმაც ქართულ ენაზე შესანიშნავად თარგმნა ცნობილი ბიზანტიელი ჰიმნოგრაფის - თეოფანე გრაპტოსის (IXს.) "გალობანი გოდებისათვის ღვთისმშობელისა". ესაა გულისშემძვრელი ადამიანური გლოვა, რომლის გულგრილად წაკითხვა შეუძლებელია. ჩვენ ეს თარგმანი გამოვავლინეთ პარიზის ეროვნულ ბიბლიოთეკაში დაცულ ქართულ ხელნაწერში და საგანგებო გამოკვლევა მივუძღვენით. როგორც გაირკვა, წმინდა ეფრემ მცირის ეს თარგმანი წარმოადგენს დავით გურამიშვილის პოეტური შედევრის - "ტირილი ღვთისმშობლისას" და სულხან-საბა ორბელიანის ერთ-ერთი ქადაგების ("სწავლა ქრისტეს ვნებისათვის და გლოვისათვის სულისა") წყაროს. უნიკალურია ღვთისმშობლის სახე, რომელსაც ქმნიან დავით გურამიშვილი და სულხან-საბა ორბელიანი. ესაა მარტო დარჩენილი სასოწარკვეთილი დედა, რომელიც კვლავ გამოჩნდება ვახტანგ VI-ის ლექსში: "ვაი, რა მწარედ იწოდა ნაწლევნი მარიამისა".

- ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელი მრავალი ქართველი მწერლისთვისაც იქცა შთაგონების წყაროდ...

- ესაა ამოუწურავი თემა. რა თქმა უნდა, დროის შესაბამისად იცვლებოდა ფორმა, ჟანრი, სტილი.

"დედავ ღვთისაო! ეს ქვეყანა შენი ხვედრია...
შენს მეოხებას ნუ მოაკლებ ამ ტანჯულ ხალხსა;
საღმრთოდ მიიღე სისხლი, რომელ ამ ხალხს უღვრია,
ჩაგრულთ სასოო, ნუ არიდებ მოწყალე თვალსა!"

ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის მიმართ ილია მართლის ბაგით აღვლენილი ქართველი ხალხის ამ ლოცვით მთავრდება ილიას მონუმენტური პოემა - "აჩრდილი". ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელი ასახულია მის სხვა მრავალ ნაწარმოებშიც.

ღვთისმშობელია სიყვარულისა და სასოების მიზეზი აკაკი წერეთლის შემოქმედებაშიც. ჩვენ შესაძლებლობა მოგვეცა, გაგვერკვია, რომ აკაკის ლექსებთან მიწერილი "ჩემს სათაყვანოს" სწორედ ქართველთა "საკუთარ" მფარველს, ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელს გულისხმობს. ჯვარცმასთან მდგომი ღვთისმშობლის განცდებს აკაკი ასე აგვიწერს:

"შენც იქვე ახლოს, მორწმუნეთ რიცხვში,
გხედავ სიწმინდით მოსხივცისკარეს!
ქრისტეს სამსჭვალით თვით გამსჭვალული,
მსხვერპლად ცოდვილთა ცრემლებს ჰღვრი მწარეს".

ღვთისმშობლის ტანჯვასთან ზიარებას აკაკი სულიერი ამაღლების ძალად აღიქვამს:

"ყოველი წვეთი შენი ცრემლების
ციურ მანანად გულს მეწვეთება
და სასოებით სარწმუნოება
მეც მიდიდდება... მიორკეცდება".

- ღვთისმშობლის სახე ახალ დროშიც თან სდევს ქართველ მწერალთა შემოქმედებას...

- "დედაო ღვთისავ! მზეო მარიამ!
როგორც ნაწვიმარ სილაში ვარდი,
ჩემი ცხოვრების გზა სიზმარია
და შორეული ცის სილაჟვარდე".

ეს უკვე გალაკტიონის მიერ ადამიანურ განცდათა ზღვარზე შექმნილი პოეტური შედევრია. აქ ღვთისმშობლის სახეს ის ტრაგიზმი ახლავს, რომლითაც სავსეა მისი ცხოვრება და შემოქმედება. ღვთისმშობლის სახე გალაკტიონ ტაბიძის შემოქმედებაში ცალკე კვლევას მოითხოვს და იგი პოეტის სულის უღრმეს შრეებამდე მისვლის ერთ-ერთი გზა შეიძლება აღმოჩნდეს.

ვფიქრობთ, საქართველოში ღვთისმშობლის კულტის ერთ-ერთი მშვენიერი გამოვლინებაა გიორგი ლეონიძის ნოველა "ღვინჯუა". ალბათ ყველას გახსოვთ, როგორ ბრუნდება ქარბუქსა და ყინვაში შინ წასული ღვინჯუა უკან, რადგან დაავიწყდა უმთავრესი - ყოვლადწმინდის სადღეგრძელო. ერეკლე მეფეს ეს სადღეგრძელო მოუსმენია ერთი ნინოწმინდელი გლეხის ოჯახში და ამ ფაქტს პირველად წერილობით ადასტურებს ალექსანდრე ორბელიანი. ეს უკვე ცნობიერების სხვა, მაგრამ არანაკლებ საინტერესო დონეა.

საერთოდ, ამ თემაზე უსასრულოდ შეიძლება მსჯელობა. ამჯერად კი საუბარს დავამთავრებ გალაკტიონის საოცარი, შეიძლება ითქვას, "შემაჯამებელი" სტრიქონებით:

"და არ მშორდება ღვთისმშობლის მზერა -
სავსე ქართული პატიოსნებით".
ბეჭდვაელფოსტა
კომენტარი არ გაკეთებულა
სხვა სიახლეები
04.12.2022
გვესაუბრება ბათუმის წმინდა ბარბარე სახელობის ტაძრის წინამძღვარი, დეკანოზი შიო პაიჭაძე:
-ცა სქელი და უხეშია,
28.11.2022
დედა ეკლესია ღვთისმშობლის ტაძრად მიყვანებას ახალი სტილით 4 დეკემბერს აღნიშნავს. ეს არის ათორმეტთაგანი დღესასწაული,
19.09.2022
ტროპარი: ძირისაგან იესსესისა და წყვილთაგან დავითისთა, საღმრთო ქალწულ მარიამ იშვების დღეს ქუეყანასა ზედა,
04.09.2022
ძველი სტილით 23 აგვისტოს (5 სექტემბერს) ეკლესია ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის მიძინების დღესასწაულის წარგზავნას აღნიშნავს.
15.07.2022
ბიზანტიაში ლეონ დიდის, მაკედონელის (457- 474 წლები) ზეობისას მეფესთან დაახლოებული პირნი, ძმები, გალბიუსი და კანდიდე, წმინდა მიწის მოსალოცად გაეშურნენ.
22.04.2022
უკრაინაში, იმ მთაზე, სადაც ახლა პოჩაევოს მიძინების ტაძარია, 1340 წელს ორი მონაზონი დასახლდა. ერთი მათგანი ლოცვის მერე მთის მწვერვალზე ავიდა და უეცრად დაინახა ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელი,
06.04.2022
ერთ-ერთ უდიდეს საუფლო დღესასწაულს, რომელსაც წმინდა ეკლესია 25 მარტს (ახ. სტილით 7 აპრილს) აღნიშნავს, ხარება ეწოდება.
08.01.2022
კრება ყოვლადწმინდისა ღვთისმშობელისა. ქრისტეს შობის შემდგომ დღეს ეკლესია თავის ერთგულ შვილებს მოუწოდებს "ტარიგისა და მწყემსის დედის", "სამოთხისა ბჭეთა განმღებელის" - ყოვლადწმინდა ქალწული მარიამის მადლობით განსადიდებლად.
21.12.2021
როდესაც ადამიანთა მოდგმის პირველი მშობლები ღვთის აღთქმის დარღვევის გამო სამოთხიდან განიდევნენ, უფალმა თავისი გამოუთქმელი გულმოწყალებით დაცემულ კაცობრიობას გამოხსნის აღთქმა დაუდო.
04.12.2021
ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის ტაძრად მიყვანებას მართლმადიდებელი ეკლესია ძველი სტილით 21 ნოემბერს (ახლით - 4 დეკემბერს) აღნიშნავს.
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
მთავარანგელოზები
მთავარანგელოზ მიქაელისა და სხვათა უხორცოთა ზეცისა ძალთა - გაბრიელისა, რაფაელისა, ურიელისა, სელაფიელისა, ეგუდიელისა, ვარახიელისა და იერომიელის კრების აღნიშვნა IV საუკუნეში, ლაოდიკიის ადგილობრივ კრებაზე გადაწყდა

casino siteleri 2023 Betpasgiris.vip restbetgiris.co betpastakip.com restbet.com betpas.com restbettakip.com nasiloynanir.co alahabibi.com hipodrombet.com malatya oto kiralama istanbul eşya depolama istanbul-depo.net papyonshop.com beşiktaş sex shop şehirler arası nakliyat ofis taşıma kamyonet.biz.tr malatya temizlik shell aspx shell umitbijuteri.com istanbul evden eve nakliyat

casino siteleri idpcongress.org mobilcasinositeleri.com ilbet ilbet giris ilbet yeni giris vdcasino vdcasino giris vdcasino sorunsuz giris betexper betexper giris betexper bahiscom grandpashabet canlı casino malatya ara kiralama

casino siteleri bedava bonus bonus veren siteler bonus veren siteler
temp mail uluslararası nakliyat