სინანულის საიდუმლოს სათავეებთან
სინანულის საიდუმლოს სათავეებთან
აღსარებას ქრისტიანები ჯერ კიდევ მოციქულების დროს იცნობდნენ
ნათლისღების საიდუმლოთი ქრისტიანს ყველა ცოდვა მიეტევება, მაგრამ, ბუნებრივია, ამით არ უქმდება ნათელღების შემდგომ ჩადენილი შეცოდებანი. ნათლისღების საიდუმლოს აღსრულებამდე და აღსრულების შემდეგ ადამიანი მხოლოდ შეიცნობს და აცნობიერებს ცოდვის სიმძიმეს, ცოდვისა, რომელიც ქრისტესგან განდგომას მოასწავებს და რომელიც გარეგან საცთურთა და ჩვენივე ვნებათაგან მომდინარეობს.

ადამიანი მთელ მიწიერ ცხოვრებას ცოდვასთან მუდმივ და შეურიგებელ ბრძოლაში ატარებს. ხანდახან მარცხდება, საცდურისკენ გადაიხრება ან ეცემა, მაგრამ რაც არ უნდა დიდი იყოს მისი შეცოდება, უფლის წყალობა გარდაემატება მას. უფალი კვლავ აღადგენს დაცემულს და თავისი ცოდვების განცდას, სინანულს და ბოროტებისგან განდგომისთვის აუცილებელ სულიერ ძალას მიანიჭებს. უფალს "არ სურს ცოდვილის სიკვდილი" (ეზ. 33:11), ის მათთვის ევნო და ჯვარს ეცვა. და თუკი ვამბობთ, ცოდვა არ გვაქვსო, ეს ნიშნავს, რომ თავს ვიტყუებთ და ჭეშმარიტება არ არის ჩვენში: "ვინც ამბობს, რომ ნათელშია, თავისი ძმა კი სძულს, იგი კვლავ ბნელში იმყოფება" (1 იოან. 1:8-9).

სინანულის საიდუმლოს უმთავრეს ნაწილს - აღსარებას - ქრისტიანები ჯერ კიდევ მოციქულების დროს იცნობდნენ, რასაც "საქმე მოციქულთა" ამოწმებს: "მრავალი მორწმუნეთაგანი მოდიოდა და აღიარებდა და აცხადებდა თავის საქმეებს" (საქ. 19:18).

ძველ ეკლესიაში, ვითარებისდა შესაბამისად, აღსარება ხან საიდუმლო, ხანაც საჯარო, სახალხო იყო. საჯარო აღსარებისაკენ იმ ქრისტიანებს მოუწოდებდნენ, რომლებიც ეკლესიაში თავიანთი შეცოდებით რაიმე საცდურს შემოიტანდნენ.

აღსარებული ცოდვების სიმძიმისდა კვალობაზე, ინიშნებოდა ეკლესიური სასჯელი ეპიტიმია: მონანიეს რამდენიმე ხნით ეკრძალებოდა შესაწირის, ტაძრისთვის ძღვნის მიტანა (ეს კი ძველ ქრისტიანთა ცხოვრების აუცილებელ ატრიბუტს წარმოადგენდა. შესაწირი, როგორც წესი, პური და ღვინო იყო, რაც ლიტურგიის დროს იესო ქრისტეს უკვდავ სისხლად და ხორცად გადაიქცეოდა), მონაწილეობა ევქარისტიის საიდუმლოში და ქრისტიანული თემის შეკრებაზე ყოფნა, ყველაზე მძიმე ცოდვების, მაგალითად, მკვლელობის ან მრუშობის გამო კი მას, ვინც არ მოინანიებდა, სახალხოდ გააძევებდნენ მორწმუნეთა კრებულიდან. შემდგომში, თუკი მათ გულწრფელ სინანულს შეამჩნევდნენ, ეპისკოპოსი, დიაკვნების შუამდგომლობით, ნებას რთავდა, დასწრებოდნენ მორწმუნეთა შეკრებებს, - ისინი ამ შემთხვევაში კათაკმევლებს (მოუნათლავ მორწმუნეებს) უთანაბრდებოდნენ, - და მხოლოდ გამოცდის შემდეგ რიცხავდნენ მონანულთა შორის.

ძველ ქრისტიანულ ეკლესიაში მონანულთა ინსტიტუტი არსებობდა. მონანიენი ოთხ კატეგორიად იყოფოდნენ. პირველთ, ე.წ. მოტირალთ, ტაძარში შესვლის უფლება არ ჰქონდათ. ისინი ეკლესიის გარეთ იდგნენ და, თვალცრემლიანნი, ძლიერი სინანულის განცდით, გამვლელებისგან (ანუ ტაძარში შემსვლელებისგან) ლოცვას გამოითხოვდნენ. მეორე კატეგორიის მონანიენი, ე.წ. მსმენელები, ეკლესიაში უკანა მხარეს იდგნენ და, მიწაზე განრთხმულნი, მართლებთან ერთად მონაწილეობდნენ მონანულებზე ლოცვაში. ამ ლოცვების დასრულების შემდეგ მუხლს მოიდრეკდნენ, ეპისკოპოსისგან კურთხევას მიიღებდნენ და ტაძრიდან გადიოდნენ. მეოთხე კატეგორიის მონანულნი ლიტურგიის (წირვის) დასრულებამდე მართლებთან ერთად იდგნენ, ოღონდ არ ეზიარებოდნენ.

ყველა ამ საფეხურის გავლის შემდგომ მონანულნი დაიშვებოდნენ ეკლესიაში და, შესაბამისად, ზიარებაზეც.

სანამ მონანულნი განწესებულ ეპიტიმიას იხდიდნენ, ეკლესია კათაკმეველთა ლიტურგიასა და მართალთა ლიტურგიას შორის მათთვის ლოცვებს აღავლენდა.

სინანულის საიდუმლოს მეორედ ნათლისღებასაც უწოდებენ. ამჟამად ის, როგორც წესი, წინ უძღვის ევქარისტიას (ზიარებას) და განწმენდს მაზიარებლის სულს უკვდავების ტრაპეზზე მონაწილეობის მისაღებად.

საჯარო აღსარებას ეკლესიურ პრაქტიკაში IV საუკუნის ბოლომდე მისდევდნენ, იქამდე, სანამ კონსტანტინოპოლის პატრიარქმა ნექტარიუსმა უხუცესი მღვდლის თანამდებობა, რომელიც მხოლოდ აღსარების მიღებით იყო დაკავებული, არ გააუქმა. ამის შემდეგ ნელ-ნელა გაუქმდა სინანულის ხარისხებიც და მასთან დაკავშირებული რიტუალებიც, რომლებიც უთუოდ უნდა ხლებოდა თან საჯაროდ მონანულის ეკლესიაში მიღებას.

IX საუკუნის დასასრულისთვის ეკლესიის პრაქტიკიდან მთლიანად გაქრა სახალხო აღსარება და იგი საიდუმლო აღსარებამ შეცვალა.

მოამზადა დიაკვანმა
ლევან მათეშვილმა
ბეჭდვაელფოსტა
კომენტარი არ გაკეთებულა
სხვა სიახლეები
29.04.2021
უფალმა თავისი ამქვეყნიური ცხოვრების უკანასკნელი საღამო მოწაფეებთან ერთად გაატარა. ეს დღე დიდ ხუთშაბათად იწოდება.
17.04.2020
გვესაუბრება სანებლის წმინდა ნიკოლოზის სახელობის მამათა მონასტრის იღუმენი თეოდოსი (ხაჩიძე):
- ყოველი ღვთისმსახურება არის მზადება იმისათვის,
29.03.2020
საეკლესიო საიდუმლოებანი ადამიანის ცხონების საკითხს ემსახურება. წმინდა წერილი კი ღვთისმსახურთა შესახებ, რომელნიც ამ საიდუმლოთა აღმსრულებელნი
21.03.2020
სხალთის მთავარეპისკოპოსი სპირიდონი (აბულაძე):
- ზიარების დროს, მორწმუნე ადამიანის მიერ მიღებული მაცხოვრის
19.01.2019
ქუთათელ-გაენათელი მიტროპოლიტი ნაომი (შავიანიძე):
ნათლისღება
30 წლამდე იესო თავის დედასთან და იოსებთან ერთად გალილეაში ცხოვრობდა.
19.01.2019
არქიმანდრიტი ლაზარის (აბაშიძე) განმარტებით, ნათლობის დროს ადამიანს არა მარტო "მიეტევება" - არა! აქ აღესრულება უფრო მნიშვნელოვანი საიდუმლოება!
17.02.2018
წალენჯიხის მაცხოვრის ფერისცვალების სახელობის ტაძრის დეკანოზი ანდრია კემულარია:

- მალე დიდი მარხვა დაიწყება.
29.03.2016
აღდგომის მარხვაში დედაეკლესიაში ზეთის კურთხევის საიდუმლო ანუ შვიდგზის ზეთისცხება სრულდება.
31.01.2016
სოციალურ ქსელში გავრცელებული ინფორმაციით საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლომ დაარეგისტრირა მოქალაქე გიორგი ტატიშვილის (იგივე სოდომისტი "მაცაცოს") სარჩელი
17.01.2013
გვესაუბრება თბილისის სასულიერო სემინარიის პირველი კურსის სტუდენტი თემურ ქორიძე:
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
ღირსი მამა ილარიონი კახელი აზნაურის შვილი იყო, დონაურთა გვარიდან. ექვსი წლის ყრმა სასწავლებლად ღირსეულ და ღმრთისმოყვარე ბერს მიაბარეს.

depolama istanbul evden eve nakliyat fabrika taşımacılığı eşya depolama ofis taşıma bostancı nakliyat skdar nakliyat ehirler aras nakliyat ehirler aras nakliyat cretleri ehirler aras nakliyat

restbet restbet tv restbet giriş restbet restbet güncel restbet giriş restbet restbet giriş restizle betpas betpas giriş pasizle betpas betpas giriş pasizle iskambil oyunları rulet nasıl oynanır blackjack nasıl oynanır guvencehd.org heceder.org