"გიხაროდენ, კიბეო ცად აღწევნილო..."
"გიხაროდენ, კიბეო ცად აღწევნილო..."
ადრექრისტიანული ხატწერის ჩამოყალიბება-განვითარების რთული, მრავალმხრივი პროცესი ფართო გეოგრაფიულ არეალს მოიცავდა - აღმოსავლეთ ქრისტიანული ცენტრებიდან (სირია, პალესტინა) დასავლეთ ევროპამდე. ყველაზე უკეთ ის რომის კატაკომბებმა შემოგვინახა, სადაც მაცხოვრის გამოსახულებასთან ერთად ხშირია ღვთისმშობლის გამოსახულებებიც - იგი ყოველთვის ქალის სახით იხატებოდა და არა სიმბოლოს მეშვეობით. ღვთისმშობლის უძველესი გამოსახულება თარიღდება II საუკუნით. პრისცილას კატაკომბში იგი წარმოდგენილია "ხარებასა" და "მოგვთა თაყვანისცემაში", გვხვდება "შობაშიც". ასევე II საუკუნეს ეკუთვნის მისი გამოსახულება წინასწარმეტყველებთან ერთად.

კატაკომბების მხატვრობაში და აქვე ნაპოვნ ჭურჭელზე გვხვდება ორანტის ტიპის (ორანტი - ხელებაპყრობილი მლოცველი) ღვთისმშობელი. მასში მინიშნებულია, რომ ღვთისმშობელი შუამდგომელია სამყაროსა და უფალს შორის.

ზოგჯერ ღვთისმშობლის გვერდით გამოსახული არიან წმინდა პეტრე და პავლე, ზოგჯერ - წმინდა ანაც. განსაკუთრებით ხშირია მოგვთა თაყვანისცემის სცენები (აღმოჩენილია II-IV სს-ის 12 სცენა). მარიამი ზის, კალთაში უზის ჩვილი.

კატაკომბებში გვხვდება მოციქულთა, წინასწარმეტყველთა და ანგელოზთა გამოსახულებებიც.

პრისცილას კატაკომბის ფრესკაზე (IIს.) ღვთისმშობელი იცნობა მის გვერდით გამოსახული ძველი აღთქმის წინასწარმეტყველით, რომელიც ხელს იშვერს ქალის თავს ზემოთ გამოსახული ვარსკვლავისკენ. წინასწარმეტყველს მეორე ხელში უჭირავს ტექსტიანი გრაგნილი. ზოგი მას მიიჩნევს ესაიად მისი სიტყვების გამო (60,19) - "დღისით მზე აღარ გექნება მნათობად და არც მთვარის ბრწყინვალება გაგინათებს: უფალი გეყოლება საუკუნო მნათობად და შენი ღმერთი - შენს დიდებად". ასევე: "აღდექ, განათდი, რადგან მოაწია შენმა ნათელმა და უფლის დიდება გაბრწყინდა შენზე... ხალხები მოვლენ შენს ნათელზე და შენი სხივის ელვარებაზე (ესაია 60,1-3).

ზოგიც ვალაამს უწოდებს, რადგან ის ამბობს, "მოდის ვარსკვლავი იაკობისგან და იმართება კვერთხი ისრელისგან" (რიცხვთა 24,17).

ღვთისმშობელს თავს ახურავს მანდილი, ისე როგორც ამას ისტორიულად ატარებდნენ ქალები. ე.ი. აქ გვაქვს რეალიზმისა და სიმბოლიზმის ნაჯვარი, რაც საერთო ნიშნად მიჰყვება ქრისტიანულ ხელოვნებას.

რომის კატაკომბების მხატვრობა ნათლად გვიჩვენებს, რომ იმ დროს ჯერ კიდევ არ იყო ჩამოყალიბებული იკონოგრაფიული ტიპები. ღვთისმშობლის ამოსაცნობად საჭირო იყო, მასთან ერთად გამოესახათ წინასწარმეტყველი თავისივე ტექსტით.

კატაკომბებში იგრძნობა არა მარტო ზოგადი პრინციპი ქრისტიანული ხელოვნებისა, არამედ იკვეთება მისი გარეგნული ნიშნებიც - ქრისტიანული ხელოვნების მიზანი არ არის, გადმოსცეს ყოფა ან მოვლენები, არამედ ყოფისა და მოვლენების ქრისტიანულ პრიზმაში გააზრება, რათა მოგვცეს მათზე სახარებისეული პასუხები.

ქრისტიანთა მასობრივი ხოცვა-ჟლეტის შეწყვეტის შემდეგ ქრისტიანულ გამოსახულებაში გაჩნდა წამების სცენები, რომლებიც სულიერად განამტკიცებდა ქრისტიანებს. ამავე პერიოდში აქტუალური იყო მლოცველ წმინდანთა გამოსახულებები, რაც ძირითადად ორანტის ჟესტით გადმოიცემოდა, მაგალითად, დანიელი ლომების ხაროში. ეს იყო ღმერთის წინაშე წარდგომის მაჩვენებელი ჟესტი. ამ ხერხითვე გადმოგვცემდნენ კატაკომბების ოსტატები სწავლებას ხსნის შესახებ. ლოცვით იხსნეს თავი დანიელმა, ისააკმა, ნოემ... ისინი გვიჩვენებენ ადამიანურ შრომასაც, ოღონდ როგორც ღვთის სადიდებელ საქმიანობას. გვხვდება მევენახის, მეფუნთუშის, გემის მტვირთავის გამოსახულებებიც.

მართალია, ღვთისმშობელს ძირითადად რეალისტურად, ქალის სახით გამოსახავდნენ, მაგრამ დროთა განმავლობაში მაინც იქმნებოდა მისი სიმბოლური გამოსახულებები, რასაც უმთავრესად ძველი აღთქმის ტექსტები დაედო საფუძვლად. მაგალითად, მოსემ ქორების მთის მახლობლად იხილა ცეცხლმოდებული შეუწველი მაყვლის ბუჩქი. ეს ხილვა მოასწავებდა ყოვლადწმინდა ღვთისმშობელს, რომლისგანაც იშვებოდა იესო ქრისტე ანუ სიტყვა ღვთისა და ხორცი ადამიანისა, რომელიც დაიტევდა თავად უფალს, თვითონ კი "შეუწველი" დარჩებოდა. აქედან გამომდინარე, ქრისტიანულ სიმბოლიკაში მაყვლის ბუჩქი დამკვიდრდა ღვთისმშობლის სიმბოლოდ. ეს ასახულია ჰიმნოგრაფიაშიც: "სახმილმან ბაბილოვანს სამებისა რიცხუთა მიჰრიდა და ქალწულისა შობასა, რომელი მოსეს მთასა ეჩუენა შეუწველად მაყვალი, წინა სახე ექმნა".

ან: "გიხაროდენ, ღვთისმშობელო, სულიერო ტაძარო, რომელი ბუნებითა მაყუალსა მიემსგავსე..."

კიდევ: "გიხაროდენ, მაყვალო, სჯულის მომცემელისა მიერ ხილულო..."

ღვთისმშობლის სიმბოლოა ასევე ის კიბე, რომელიც იაკობმა იხილა სიზმარში და რომელიც მოასწავებდა ქალწულისგან ღმერთის შობას და ამით ცისა და მიწის შეერთებას, ცოდვილი კაცის შერიგებას ღმერთთან.

"გიხაროდენ, კიბეო, ცად აღწევნილო, რომლისა მიერ გარდამოხდა ღმერთი".

ეგვიპტელთა ტყვეობიდან განთავისუფლებულ ებრაელებს ღმერთმა ქანაანის გზის მაჩვენებელი სასწაულებრივი სვეტი მოუვლინა, რომელიც დღისით ღრუბლის სახით სიცხისგან იფარავდა მათ, ღამით კი ცეცხლის სვეტად ენთო და უნათებდა გზას. სასწაულებრივი ცეცხლის სვეტიც მოასწავებდა ღვთისმშობლის ჭეშმარიტი გზის მაჩვენებელს და მფარველს კაცთა მოდგმისა.

"გიხაროდენ, სვეტო ცეცხლისაო, წინა-მძღუარო ბნელისათაო".

ღვთისმშობელს კარიბჭეს უწოდებს ძველი აღთქმის წინასწარმეტყველი ეზეკიელი და ამით კიდევ ერთ სიმბოლოს უდებს საფუძველს.

"ეს კარიბჭე ჩაკეტილი იქნება, არ გაიღება; კაციშვილი ვერ შევა იქ, რადგან უფალი ისრაელის ღმერთი შედის იქ, ამიტომაც ჩაკეტილი იქნება. მხოლოდ მთავარი დაჯდება იქ პურის საჭმელად უფლის წინაშე. კარიბჭის სტოას გზით შევა და იმავე გზით გამოვა" (ეზეკ. 44,1-4).

ახალი აღთქმის პერიოდის წმინდა მამები დედა ღვთისას უამრავი სიმბოლური სახელით მოიხსენიებენ. მაგალითად, წმინდა თეოდორე აღმსარებელი მიმართავს მას შემდეგი სიტყვებით: "დედოფალო, მაყუალო, კიდობანო, კვერთხო, ტაკუკო (ჭურჭელი, რომელშიც ზეციური საკვები მანანა ინახებოდა), კარავო, სასაკმევლეო, ტრაპეზო, ტაძარო, სიწმინდეო, შროშანო, ადგილო უფლისაო, სავანეო ღვთისაო, ბჭეო, საყდარო, ქერობინო მხურვალეო, წიგნო დაბეჭდულო, ქარტაო (ფურცელო) ახალო, წყაროო დაბეჭდულო, მტილო დახშულო, ვარდო დაუჭკნობელო, ვაშლო სულნელო, შროშანო ყვავილო... მიჰრონო, ოქრო განწმენდილო, ძელო ულპოლველო, პორფირო, ბისონო შესთულო, უხრწნელო და შეუხებელო... საწმისო, ადგილო დამტევნელო ღვთისაო, სავანეო... ღრუბელო ნათლისაო, სასანთლეო მიმადლებულო, საქმეო, სამოთხეო, ქალაქო დიდისა მეუფისაო".

ნეტარი მარიამი, როგორც ღვთივგანდიდებული ტაძარი, კვერთხი აარონისა, ძირი იესესი, მორჩი ღვთისა, ვენახი ახლადაღყვავებული, ფიცარი აღთქმისა, კლდე, ზეთისხილი, მზე, დღე და ღამე, წმიდათა წმიდა, იყოს შემწე და მფარველი სრულიად საქართველოსი მრავალჟამიერ!

მოამზადა
ნათია ჭუმბურიძემ
ბეჭდვაელფოსტა
20.10. 2015
პეტრე კუპრი
გიხაროდენ მორწმუნეთად სამოთხისა ბჭისა გამღებელო!
სხვა სიახლეები
06.05.2022
სოლომონ I, ალექსანდრე V-სა და ლევან აბაშიძის ასულის, თამარის ძე. დაიბადა 1735 წელს, გარდაიცვალა 1784 წლის 23 აპრილს, ქუთაისში. იმერეთის მეფე 1752-1784 წლებში.
25.01.2022
"მკვდარ ძმას დის ცრემლი უხდება"
ვაჟა-ფშაველა

21.01.2022
მერვე საუკუნის გასულს თბილისში აწამეს ერთი გაქრისტიანებული არაბი, აბო. ხალიფა მანსურის წინაშე დააბეზღეს ქართლის ერისთავი ნერსე, ის დაიბარეს ბაღდადში და 772 წელს ციხეში ჩასვეს.
19.01.2022
19 იანვარს მეუფე თადეოზის (იორამაშვილი) გარდაცვალებიდან შვიდი წელი შესრულდა. ნათელში დაამკვიდროს უფალმა მისი უკვდავი სული.
26.09.2021
ახლოს ვართ, სულ ახლოს ედემთან,
როს გული მკერდში არ ეტევა,
15.12.2019
დემეტრე-დამიანე  იყო დიდი დავითის ძე...
12.11.2018
არტურ ლეისტი გაზეთში "ბახტრიონი" ( N10, 1922 წ), გადმოგვცემს, რომ "ოთარაანთ ქვრივი" იყო უკანასკენლი ნაწარმოები ილიასი.
24.05.2018
საოცარი სილამაზით შესრულებულ ხელნაკეთ ნამუშევრებს გარდაბნის რაიონში მდებარე სოფელი ვახტანგისის წმინდა ნიკოლოზის მონასტრის წევრები წარმოადგენენ.
20.04.2018

ცაგერისა და ლენტეხის მიტროპოლიტი სტეფანე (კალაიჯიშვილი) - წმიდა ილია მართლის "განდეგილის" სულიერი გააზრებისათვის


წმ. ილია მართლის "განდეგილის" შესახებ მრავალი დაიწერა

25.12.2017
დედამიწაზე რჩეულნი მცირედ
და ჩინებულნი მრავლად არიან,
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
პალესტინის ერთ-ერთ მონასტერში, რომელიც ქალაქ კესარიის მახლობლად მდებარეობდა, ცხოვრობდა ღირსი მონაზონი ზოსიმე. მშობლებმა იგი სიყრმეშივე მისცეს აღსაზრდელად ამ მონასტერში და უკვე 53 წელი იყო, რაც აქ მოღვაწეობდა.

casino siteleri 2023 Betpasgiris.vip restbetgiris.co betpastakip.com restbet.com betpas.com restbettakip.com nasiloynanir.co alahabibi.com hipodrombet.com malatya oto kiralama istanbul eşya depolama istanbul-depo.net papyonshop.com beşiktaş sex shop şehirler arası nakliyat ofis taşıma kamyonet.biz.tr malatya temizlik shell aspx shell umitbijuteri.com istanbul evden eve nakliyat

casino siteleri idpcongress.org mobilcasinositeleri.com ilbet ilbet giris ilbet yeni giris vdcasino vdcasino giris vdcasino sorunsuz giris betexper betexper giris betexper bahiscom grandpashabet canlı casino malatya ara kiralama

casino siteleri bedava bonus bonus veren siteler bonus veren siteler