სვანეთში ახალ წელს ძველად მანდილოსნები "ლემზირს", ჯვრის გამოსახულებიან პურებს, აცხობდნენ
სვანეთში ახალ წელს ძველად მანდილოსნები "ლემზირს", ჯვრის გამოსახულებიან პურებს, აცხობდნენ
ახალი წლისთვის სვანეთში საგანგებოდ ემზადებოდნენ, მეკვლეც წინასწარ იყო შერჩეული. ვიდრე მეკვლე არ მივიდოდა ოჯახში არავინ მისცემდა თავს უფლებას ოჯახის მყუდროება დაერღვია. მეკვლე ოჯახში რომ შედიოდა მაშინვე სიმღერას იწყებდა. სიმღერა უნდა ყოფილიყო ყველაზე დიდი მეკვლე.

სვანეთში ახალი წლის ტრადიციების შესახებ მწერალი ერეკლე საღლიანი გვაიმბობს:

- მასპინძელი ეკითხებოდა: -რა მოგაქვსო? სიმღერას რომ დაასრულებდა პასუხობდა:-ბედნიერება, სიმრავლე, სიმრთელე, სიამტკბილობა, წინსვლა, ხვავი, ბარაქა, დოვლათი. ოჯახში შესულს თან ნაძვის ხის ტოტი შეჰქონდა. ნაძვის ხის ტოტის შეტანის რიტუალი აუცილებელი იყო.

KARIBCHEოჯახში შესულს მასპინძელი ხვდებოდა ტაბაკზე გაშლილი სუფრით. დალოცვის შემდეგ მეკვლე ოჯახს ტოვებდა. მასპინძელი კი მოვალე იყო სიმღერით გაეცილებინა. ახალ წელს თუ სიმღერა არ იცოდა მასპინძელმა და მეკვლემაც სრულყოფილად ვერც შეხვდებოდა.

მეკვლემაც თუ სიმღერა არ იცოდა, მეკვლედ არავინ აირჩევდნენ. ხოლო რაც შეეხება მასპინძელს, რომელიც სიმღერით გააცილებდა მეკვლე, უკვე აშკარა იყო, რომ მან ვალი ვერ მოიხადა მეკვლის წინაშე. მეკვლე როცა ოჯახიდან გადიოდა მასპინძელი ამოარჩევდა სპეციალუარდ ისეთ ხარს, რომელსაც შუბლზე ნიკორი ანუ თეთრი ღარი ჰქონდა. ჩაიყვანდა წყალზე დაალევინებდა და შემდეგ უკვე ეზოში შემოყავდა. რა თქმა უნდა ამას თან ახლდა თავისი რიტუალი-ლოცვა, კურთხევა.

სუფრა

სუფრაზე რა თქმა უნდა ყველაფერი იყო, იმიტომ, რომ ახალი წელი სვანეთში ძველი სტილით იმართებოდა. ნამდვილი ახალი წელი 13-14 იანვარს აღინიშნებოდა. სხვათაშორის დღემდე გარკვეული ძალით არის შემონარჩუნებული. ახალი წლის გათენების შემდეგ შეიკრიბებოდნენ ახალგაზრდები. ყველა ოჯახში შედიოდნენ, ოჯახს დალოცავდნენ, თუ ვინმე მონდურებულნი იყვნენ ერთმანეთთან სოფელი მოვალე იყო შეერიგებინათ. ახალ წელს ყველა მშვიდად უნდა შეხვედროდა.

ჩვენში ასეთი გამოთქმაა, როცა სახლის ზღურბლს გადააბიჯებ არ შეიძლება შენი უსიამოვნო ფიქრი ოჯახში შეიტანოო. სახლი ზღურბლის მერე ყველაზე წმინდა ადგილია. ჰოდა, ვინც მწყრალად იყვნენ ერთმანეთთან, ისინი სახლში ხომ ვერ შევიდოდნენ. ამიტომ უნდა შეერიგებინათ შემომწყრალი ადამიანები და ისე შესულიყვნენ წმინდა სახლში, ზღურბლის იქით. მანდილოსნები კი "ლემზირს", სპეციალურ ზედ ჯვრის გამოსახულებიან პურებს აცხობდნენ. სვანურად ლემზირი არის ლოცვის პური. ძველი ტრადიციები მკრთალად, მაგრამ მაინც არის სვანეთში შემორჩენილი.

ბეჭდვაელფოსტა
კომენტარი არ გაკეთებულა
სხვა სიახლეები
14.01.2020
"ბევრ ახალ წლებ დაინახ! ღმერთმა კაი ყისმათ მოგცეს!" (ანუ ბევრ ახალ წლებს დაესწარი და ღმერთმა კარგი ბედი მოგცესო) - ასე ულოცავენ
06.01.2020
უწმინდესმა მოგვიწოდა ლოცვისთვის, ჩვენ ვიცით, ანგელოზებმა, მწყემსებმა და მოგვებმა უფალს სხვადასხვა სახის ძღვენი მიართვეს.
31.12.2019
აჰა, ერთი კიდევ ახალი წელიწადი... რა მოვულოცოთ ჩვენს თავს, ქართველნო? რა გვაქვს დღეს სასურველი, რომ დავიკვებოთ და შევირჩინოთ, რა გვაქვს ხვალ სანატრელი, რომ ვინატროთ და მოვილოდინოთ?
21.12.2019
აზარტული თამაშები ანგრევს ადამიანის პიროვნებას და ახდენს დეგრადირებას,- ამის შესახებ კათოლიკოს-პატრიარქის მოსაყდრემ, მეუფე შიომ საპატრიარქოში განაცხადა,
13.12.2019
ერის მამა და სულიერი მოძღვარი წმინდა ილია მართალი ბრძანებდა: "დავიწყება ისტორიისა მომასწავებელია
17.11.2019
პატრიარქამდე ვერავითარი ტალახი ვერ მიაღწევს, -ასე მიმართა მრევლს ახალქალაქის, კუმურდოსა და კარის ეპარქიის მიტროპოლიტმა, მეუფე ნიკოლოზმა (ფაჩუაშვილმა) სამების საკათედრო ტაძარში.
10.11.2019
8 ნოემბერს, პრემია "საგურამოს" დაჯილდოვების ცერემონიაზე, ქართული კულტურის და სულიერების წინაშე განსაკუთრებული დამსახურებისთვის, ილიას მედალი ნიქოზისა და ცხინვალის მიტროპოლიტ ისაიას (ჭანტურიას) ერგო.
25.10.2019
6 ოქტომბერს აზერბაიჯანის რესპუბლიკაში, ისტორიულ ქართულ კუთხეში - საინგილოში, კახის რაიონის სოფელ ქოთოქლოში ხორნაბუჯისა და ჰერეთის ეპისკოპოსმა დიმიტრიმ (კაპანაძე) ყოვლადწმინდა სამების სახელობის ტაძარი აკურთხა და პირველი საღვთო ლიტურგია აღავლინა.
12.10.2019
საქართველოში ოდითგანვე ატარებენ ეროვნულ სამოსს, ჩოხას, რაც ქართული სულისა და ცნობიერების სიმბოლოდ აღიქმება.
01.10.2019
-წმინდა იოანე ოქროპირის გადმოცემით, ქრისტიანთათვის წმიდანთა სახელების დარქმევის ტრადიცია ჯერ კიდევ პირველ საუკუნეში დამკვიდრდა.
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
ემბაზი
ემბაზი ეწოდება ჭურჭელს, რომელშიც ბავშვს ნათლავენ. იგი ძველი ქართული სიტყვაა და სანათლავს ნიშნავს.