მანგლისისა და წალკის ეპარქია
მანგლისისა და წალკის ეპარქია
მანგლისისა და წალკის ეპარქია ქრისტიანული საქართველოს უძველესი სამღვდელმთავრო სამწყსოა. ეპარქიის შემადგენლობაში შედის მანგლისის, თეთრი წყაროს (ძვ. გორისი), წალკის (ძვ. ეძინი) რაიონები. ეპარქიას აღმოსავლეთიდან ესაზღვრება მცხეთა-თბილისის, დასავლეთიდან - ბორჯომისა და ბაკურიანის, ჩრდილოეთიდან - სამთავისისა და გორის, სამხრეთიდან - ბოლნისისა და დმანისის, რუსთავისა და მარნეულის ეპარქიები.

მანგლისი საქართველოში ქრისტიანობის გავრცელების ერთ-ერთი კერა იყო. პირველი ეკლესია აქ IV საუკუნეში ააგეს. მირიან მეფის დროს აქვე დაასვენეს მოციქულთასწორ იმპერატორ კონსტანტინეს მიერ გამოგზავნილი ფერხის ფიცარი უფლისა, სამსჭვალი კი ერუშეთში წააბრძანეს (შემდგომში ეს სიწმინდეები ჰერაკლე კეისარს წაუღია საქართველოდან, მაგრამ, როგორც ჩანს, ქართველებს კვლავ დაუბრუნებიათ, უფრო მეტიც, მანგლელი ეპისკოპოსების მიტრაში, რომელიც, წარწერის მიხედვით, გაკეთებული ყოფილა რუსუდან დედოფლის (1223-1245) დროს, ინახებოდა ერთი ლურსმანი ანუ სამსჭვალი უფლისა და ფერხის ფიცარი უფლისა. სამწუხაროდ, ეს მიტრა არჩილ II-ს რუსეთში წაუღია და იმპერატორისთვის მიუძღვნია, მეორე სამსჭვალი კი, საბედნიეროდ, საქართველოში დარჩა და საპატრიარქოში ინახება).

V საუკუნიდან მანგლისი საეპისკოპოსო ცენტრი გახდა. ვახტანგ გორგასლის მიერ დაარსებულ ეპარქიათაგან მანგლისი მეოთხე სამღვდელმთავროდ იხსენიება. როგორც აღვნიშნეთ, მანგლისის ეკლესიაში დაცული სიწმინდეებიდან განსაკუთრებით მნიშვნელოვანი იყო მეფე მირიანის დროს საქართველოს პირველი ეპისკოპოსის იოანეს მიერ შემობრძანებული ფიცარი ფერხისა უფლისა. ამის გამო ეპარქიის საკათედრო ტაძარი ადრიდანვე იმდენად სახელგანთქმული იყო, რომ იგი მცხეთის ჯვართან ერთად სახელდებოდა და მის მოსალოცად უცხოეთიდანაც ხშირად დადიოდნენ.

ქვეყნისთვის ამ რეგიონის განსაკუთრებულობას მისი შიდა ქართლის სასპასპეტო საერისთავ-საერისთავოდ აღიარება მიანიშნებს. სამეფო კარის დიდი მოხელის მამული მთელი ისტორიის მანძილზე ეკლესიურადაც მუდამ დაწინაურებული იყო, ქვეყნის საერთო მდგომარეობის შესაბამისად, მისი დამცრობა-დაქვეითებაც მომხვდურის ძალმომრეობით იყო გამოწვეული.

XI საუკუნეში მანგლისი ლიპარიტ ორბელიანს ეკუთვნოდა, რომელსაც რეზიდენცია კლდეკარში ჰქონდა. შემდეგ იგი კვლავ სამეფო ხელისუფლებას ემორჩილებოდა. მანგლისის ეპისკოპოსს დარბაზობის დროს საპატიო ადგილი ეკავა, 40 ეპარქიის მღვდელმთავართაგან ის მეთორმეტე ადგილზე დგებოდა. XV საუკუნიდან მანგლისი საბარათიანოს შემადგენლობაშია. ამ პერიოდში მანგლელი ეპისკოპოსის წოდებას შეუერთდა თბილელის წოდებაც. თემურ-ლენგის შემოსევებისას დროებით გაუქმდა მანგლისის კათედრა, ალექსანდრე I-ის (1412-1442) დროს კი კვლავ აღადგინეს. თურქთა მძლავრობის გამო ვერ მოხერხდა ორი ეპარქიის - მანგლისისა და თბილისის შეერთება. გამუდმებული ომების შედეგად, გვიანფეოდალურ ხანაში, მანგლისმა დაკარგა ადრინდელი მნიშვნელობა.

XVIII საუკუნის დასაწყისში მანგლისის სამღვდელმთავროს სათნოებებით და ღვაწლით აღსავსე წმინდა იოანე მანგლელი (სააკაძე) განაგებდა. 1717-1719 წლებში, როცა ქართლში ბაქარი მეფობდა, მეფემ დაარწმუნა წმინდა მამა, მიეღო ეპისკოპოსობა თურქებისგან განადგურებული მანგლისის ეპარქიისა. დარბეული ქართული ეკლესიის სასარგებლოდ წმინდა იოანე მართლაც აკურთხეს ეპისკოპოსად მანგლისის კათედრაზე.

ვახტანგ VI-ის ისპაანიდან დაბრუნების შემდეგ წმინდა იოანეს ახლა უკვე მეორედ დაუმტკიცეს სამმართველოდ მანგლისის ეპარქია, მაგრამ აქ იგი ეპისკოპოსად დიდხანს არ გაჩერებულა, რადგან ოსმალთაგან მანგლისის კათედრის დანგრევისა და ეპარქიაში ატეხილი დავის გამო იძულებული გამხდარა, განმარტოებულიყო კახეთში, ხირსის მონასტრის წინამძღვრად. ამდენად, ჭეშმარიტად დიდი და ნეტარი მამაც ვერ ასცდა განსაცდელს, რაც ცილისწამებასა და მის მიმართ უსამართლობაში გამოვლინდა. წმინდა პეტრე მოციქული თავის ეპისტოლეში ამბობს: "მაგალითი იყავით სამწყსოსთვისო" (I პეტრ. 5,3) და წმინდა იოანეც სასოებით, ერთგულებითა და გულმოდგინებით ასრულებდა თავის მოვალეობას, ზრუნავდა მტრისაგან შევიწროებული სამწყსოსა და მთელი საქართველოს კეთილდღეობაზე; მაგრამ მაცდურნი და ბოროტნი ხომ მათ უფრო მტრობენ, რომელთაც სათნოების ღვაწლთა შორის წარმატებულს ხედავენ. ერთ-ერთ საბუთში, რომელიც წმინდა იოანე მანგლელს 1721 წელს შეუდგენია, თავმდაბლურად აღნიშნავს, რომ რამდენადაც შეეძლო, ზრუნავდა ეკლესიაზე, მაგრამ აბაშიშვილებთან კამათი მოსვლია. ისინი ამტკიცებდნენ, რომ მანგლისის ეკლესიის მიწები მცხოვრებლებთან ერთად მათ ეკუთვნოდათ და ამაში მეფეც კი დაურწმუნებიათ. ვახტანგ VI-ის ბრძანებით, ბეჟან შანშიაშვილს სადავო მიწებიდან ღალა აუკრეფია და სიმართლის გარკვევამდე თავისთან შეუნახავს. წმინდა იოანე მანგლელს წარუდგენია დოკუმენტები, რომ ეს მიწები ეკლესიას ეკუთვნოდა. დაუნიშნავთ ფიცის დადების დღე, რომელსაც დასწრებიან მეფე ვახტანგი, მისი ძე ბაქარი, ძმები მეფისა - კათოლიკოსი დომენტი და სიმონი. 120 კაცს ფიცით დაუმტკიცებია, რომ ეს ძველი მამულები ეკუთვნოდა მანგლისის ეკლესიას და ამის შემდეგ ისინი მის საკუთრებად უცნიათ.

საქართველოს ეკლესიის ავტოკეფალიის გაუქმების შემდეგ მანგლისისა და წალკის ეპარქიები რუსეთის ეგზარქოსს დაუქვემდებარეს და მცხეთა-ქართლის ეპარქიაში გააერთიანეს. 1862 წლის ივლისში საქართველოს ეგზარქოსმა მანგლისის ძველი საკათედრო ეკლესია, რომელიც წმინდა და პატიოსანი ცხოველმყოფელი ჯვრის სახელზე იყო აგებული, ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის სახელზე აკურთხა. 1917 წელს ავტოკეფალიის აღდგენის შემდეგ აღდგა უძველესი და მრავალგანსაცდელგამოვლილი სამღვდელმთავრო კათედრა. ამჟამად იგი მანგლისისა და წალკის ძველ საეპისკოპოსოთა ტერიტორიებს აერთიანებს.

1992 წლიდან მანგლისისა და წალკის ეპარქიის მღვდელმთავარია მიტროპოლიტი ანანია (ჯაფარიძე).

მოამზადა დიაკონმა
ლევან მათეშვილმა
ბეჭდვაელფოსტა
კომენტარი არ გაკეთებულა
სხვა სიახლეები
22.02.2019
25 თებერვალს, ჩრდილოეთ ამერიკის ეპარქიის დაარსების 10 წლის იუბილესთან დაკავშირებით,
18.06.2017
მარნეულისა და ჰუჯაბის ეპარქია, რომელიც ქვემო ქართლში მდებარეობს, საქართველოს ერთ-ერთ ისტორიულ მხარეს წარმადგენს.
10.11.2011
დიდი ბრიტანეთისა და ირლანდიის ეპარქია
იღუმენი დოროთე (ბარბაქაძე) წელიწადზე მეტია, რაც ახალდაარსებულ დიდი ბრიტანეთისა და ირლანდიის ეპარქიაში მოღვაწეობს.
19.03.2009
უწმინდესის ლოცვა-კურთხევით ბოლნელ მღვდელმთავრად მეუფე ეფრემის კურთხევის შემდეგ ეპარქიაში სულიერი ცხოვრების აღორძინება მართლაცდა თვალშისაცემია.
18.10.2007
გვესაუბრება დუბლინის წმინდა მაქსიმე აღმსარებლის სახელობის ტაძრის წინამძღვარი დეკანოზი მალხაზ კუმელაშვილი:
09.08.2007
მართალია, გულდასაწყვეტია ჩვენი თანამემამულეების უცხოეთში ნებით თუ უნებლიეთ წასვლა, მაგრამ ხშირად მათი იქ ყოფნა ჩვენი ქვეყნის კეთილდღეობის საწინდარი ხდება.
12.07.2007
ეკლესიის სახით აქ ჩვენი საქართველო გვაქვს
მისი უწმინდესობისა და დასავლეთ ევროპის მიტროპოლიტის ლოცვა-კურთხევით, სასულიერო სემინარიისა და აკადემიის დეკანი, სამების ტაძრის მღვდელმონაზონი დოსითეოზი (ბოგვერაძე)
01.06.2007
ძალიან რთულია უცხოეთში დიდხანს მსახურება, რადგან ეს დიდ სულიერ ენერგიას მოითხოვს
04.05.2007
ევროპის ქვეყნებში მცხოვრებმა ქართველობამ ქართულ მართლმადიდებლურ ტაძრებში პატარა საქართველო იპოვა
14.07.2006
გვესაუბრება ბოლნისის ეპისკოპოსი მეუფე იეგუდიელი (ტაბატაძე).

- მეუფეო, ვიდრე ეპარქიაზე საუბარს დავიწყებთ, გვიამბეთ, როგორ მოხდა თქვენს ცხოვრებაში სულიერი ფერისცვალება...
მუდმივი კალენდარი
წელი
დღესასწაული:
ყველა დღესასწაული
გამოთვლა
განულება
საეკლესიო კალენდარი
ძველი სტილით
ახალი სტილით
ორ სა ოთ ხუ პა შა კვ
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
ჟურნალი
ჟურნალის ბოლო ნომრები:
პალესტინის ერთ-ერთ მონასტერში, რომელიც ქალაქ კესარიის მახლობლად მდებარეობდა, ცხოვრობდა ღირსი მონაზონი ზოსიმე. მშობლებმა იგი სიყრმეშივე მისცეს აღსაზრდელად ამ მონასტერში და უკვე 53 წელი იყო, რაც აქ მოღვაწეობდა.

casino siteleri 2023 Betpasgiris.vip restbetgiris.co betpastakip.com restbet.com betpas.com restbettakip.com nasiloynanir.co alahabibi.com hipodrombet.com malatya oto kiralama istanbul eşya depolama istanbul-depo.net papyonshop.com beşiktaş sex shop şehirler arası nakliyat ofis taşıma kamyonet.biz.tr malatya temizlik shell aspx shell umitbijuteri.com istanbul evden eve nakliyat

casino siteleri idpcongress.org mobilcasinositeleri.com ilbet ilbet giris ilbet yeni giris vdcasino vdcasino giris vdcasino sorunsuz giris betexper betexper giris betexper bahiscom grandpashabet canlı casino malatya ara kiralama

casino siteleri bedava bonus bonus veren siteler bonus veren siteler